تبیان، دستیار زندگی
مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه های کشور در حالی روزهای پایانی و البته سرنوشت ساز خود را سپری می کند که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابهام در آزمایش دوپینگ فوتبالیست ها

ابهام در آزمایش دوپینگ فوتبالیست ها

مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه های کشور در حالی روزهای پایانی و البته سرنوشت ساز خود را سپری می کند که کنترل دوپینگ این رقابت ها به امری فراموش شده از سوی مسئولان مربوطه تبدیل شده است.

به نقل از مهر، تا چندی پیش اختلاف میان ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) و کمیته ضد دوپینگ فدراسیون فوتبال در مورد بر عهده گرفتن مسئولیت نمونه گیری از بازیکنان فوتبال به اهرم بازدارنده برای کنترل دوپینگ و برخورد با استفاده احتمالی از مواد نیروزا در پرحاشیه ترین رشته ورزشی ایران و جهان تبدیل شده بود تا اینکه کیومرث هاشمی - معاون سازمان تربیت بدنی، رئیس مرکز توسعه ورزش قهرمانی و رئیس ستاد ملی مبارزه با دوپینگ - طی نامه ای خطاب به علی کفاشیان- رئیس فدراسیون فوتبال- تمام مسئولیت های کنترل دوپینگ در عرصه فوتبال را به ستاد ملی مبارزه با دوپینگ محول کرد.

متن این نامه که در تاریخ 4/12/86 خطاب به علی کفاشیان به فدراسیون فوتبال ارسال شد چنین است: (یک نسخه از این نامه در اختیار گروه ورزش خبرگزاری مهر قرار دارد)

« احتراما، با عنایت به جلسه مورخ 27/11/86 شورای مرکزی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ و پرهیز از هر گونه موازی کاری (که مستلزم صرف هزینه های مضاعف مادی و معنوی می باشد) و در جهت همکاری و تعامل هر چه بیشتر درامر مبارزه با دوپینگ خواهشمند است نسبت به ابلاغ موارد ذیل دستورات مقتضی صادر فرمائید.

1- بازگشت به نامه های شماره 22/4237/261  مورخ 8/4/84 و 1018/م/3 مورخ 30/1/84 مسئولیت کامل کنترل دوپینگ در عرصه ورزش فوتبال که از تاریخ اردیبشهت ماه 84 به صورت موقت به فدراسیون فوتبال تفویض شده بود مجددا به ستاد ملی مبارزه با دوپینگ  محول می گردد.

بختک دوپینگ روی ورزش ایران

2- نظر به ضرورت امعان نظر جدی به سایر جنبه های امر مبارزه با دوپینگ و با توجه به گستردگی فعالیت ها در فدراسیون فوتبال، واحد مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال در این رابطه در چهارچوب رعایت الگوی عملکرد بهینه تعیین شده توسط WADA و FIFA فعالیت نماید. بدیهی است واحد مربوطه فقط در اموری چون آموزش، پژوهش و پیشگیری و نیز هماهنگی های درون فدراسیونی مسئولیت خواهد داشت.

3- مقتضی است تمامی اسناد، اطلاعات و سوابق فعالیت های انجام شده همچنین کیت های خریداری شده و قراردادهای مرتبط به ستاد ملی مبارزه با دوپینگ عودت گردد.»

با وجود این دستور کتبی، ماموران ستاد ملی مبارزه با دوپینگ نه تنها هیچ اقدام قابل توجهی برای فعالیت در این زمینه انجام نداده اند بلکه با تعلل های بی مورد خود باعث شده اند تا کمیته ضد دوپینگ فدراسیون فوتبال هم این نامه را نادیده گرفته و همچنان در مورد مدیریت دوپینگ این رشته مدعی باشد.

محمدرضا شریف در گفتگو با مهر گفت:" نمونه گیری از بازیکنان فوتبال را به صورت هدفمند انجام می دهیم و در این زمینه بی مهابا عمل نمی کنیم چرا که می خواهیم طرح کنترل دوپینگ را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم."

وی به برنامه های خود در این زمینه اشاره کرد و اظهارداشت:" برای برخی از بازیها و از جمله دیدار اخیر تیم های پرسپولیس و برق که در ورزشگاه آزادی برگزار شد گروه چند نفره ای را به صورت نامحسوس به محل انجام مسابقه اعزام کردیم تا در بین تماشاگران وضعیت بازیکنان داخل زمین را بر اساس  فاکتورهای خاصی که در نظر داریم، ارزیابی کنند."

رئیس کمیته ضد دوپینگ فدراسیون فوتبال افزود:" بر اساس نتایج حاصل از این ارزیابی ها بازیکنانی را برای نمونه گیری انتخاب می کنیم. انجام تست دوپینگ ممکن است درجریان همان بازی و یا درحین تمرینات روزهای بعد صورت گیرد. در هر حال ما به صورت هدفمند از بازیکنان تست دوپینگ می گیریم تا هیچ فردی نتواند از قرار گرفتن مقابل قانون فرار کند."

پرونده دوپینگ فوتبال ایران در فیفا

این در حالیست که ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) با وجود نامه مذکور کیومرث هاشمی که یک نسخه از آن هم جهت اطلاع و اقدام لازم برای دبیر کل نادو ارسال شده بود در اولین و آخرین اقدام جهت اعزام افسر برای نمونه گیری از بازیکنان فوتبال انجام دادند، یک ماه پیش و در جریان مسابقات لیگ برتر به ورزشگاه راه آهن رفتند و از چهار بازیکن تیم های راه آهن و پاس (مهدی ثابتی، شاهین شفیعی، سعید دقیقی و سار اختیاروویچ) تست دوپینگ گرفتند که البته در همان روز گروهی از نمایندگان کمیته مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال هم به مشهد رفتند و از بازیکنان تیم های ابومسلم و استقلال ( امیدرضا روانخواه، مهدی امیرآبادی، رضا ناصری و علی حقدوست)  نمونه گیری کردند که این کار به نوبه خود و با توجه به نامه کیومرث هاشمی به فدراسیون فوتبال بحث برانگیز بود.

هرچند که کرم الله علیمرادی دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ همچنان این ستاد را مسئول اصلی نمونه گیری از بازیکنان فوتبال می داند. وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:" به غیر از ستاد ملی مبارزه با دوپینگ هیچ نهاد دیگری حق انجام تست دوپینگ از فوتبالیست ها را ندارد. حتی حدود 10 روز پیش در این زمینه جلسه مجددی را با رئیس فدراسیون فوتبال برگزار کردیم تا هیچ بحث و ابهامی باقی نماند. فقط ما باید پیش از اقدام برای نمونه گیری از بازیکنان تیم های فوتبال هماهنگی های لازم را با فدراسیون فوتبال انجام دهیم."

آنچه مسلم است اینکه فوتبال کشورمان طی ماههای اخیر پرونده های بحث برانگیز زیادی در زمینه دوپینگ داشته و با حاشیه های عمیقی در مورد مثبت یا منفی بودن برخی از نتایج مواجه شده است. پس عقلانی نیست که از کنترل دوپینگ این رشته آنهم در روزهای حساس پایانی لیگ  غافل شد. خصوصا اینکه هر گونه اقدام خلاف جهت نامه ذکر شده، چه در زمینه انجام نمونه گیری و چه در مورد نادیده گرفتن انجام این کار، سرپیچی از دستور معاون سازمان تربیت بدنی محسوب می شود.