تبیان، دستیار زندگی
در حالیکه دو هفته دیگر به پایان مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی باقی مانده است .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی احتمالات صعود ایران

ایران، کره جنوبی

در حالیکه دو هفته دیگر به پایان مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی باقی مانده است، سه تیم کره جنوبی، ژاپن و استرالیا به طور مستقیم راهی این مسابقات شدند و ایران باید منتظر اما و اگرهای همیشگی باشد!

هفته ششم از مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی 2010 در قاره آسیا در حالی به اتمام رسید که تیم‌های ملی استرالیا، ژاپن و کره جنوبی به حدنصاب لازم برای صعود به جام جهانی دست یافتند. این سه تیم که در دیدارهای هفته هشتم در خارج از خانه به میدان رفته بودند موفق به کسب امتیاز در مصاف با میزبانان خود شدند. ژاپن با یک گل از سد ازبکستان گذشت، استرالیا در مصاف با قطر به نتیجه تساوی بدون گل رضایت داد و کره جنوبی نیز با دو گل امارات را درهم کوبید.

با این نتایج استرالیا و ژاپن از گروه A و کره جنوبی از گروه B مسافر جام جهانی شدند. در گروه A سه تیم بحرین، قطر و ازبکستان برای کسب رتبه سوم جدول می جنگند تا در مرحله پلی اف شانس راهیابی به جام جهانی را جستجو کنند. بحرین که یک بازی کمتر نسبت به ازبکستان و قطر دارد، با یک پیروزی در دو دیدار آتی خود، بر سکوی سوم گروه A می ایستد و جواز حضور در دیدار پلی اف جام جهانی 2010 در قاره آسیا را بدست می آورد.

کره جنوبی، عربستان

در گروه B نیز سه تیم کره شمالی، عربستان و ایران با درصد شانس متفاوت برای دستیابی به سکوی دوم گروه می جنگند. در این گروه کره شمالی با 11 امتیاز و یک بازی بیشتر نسبت به عربستان و ایران بر سکوی دوم ایستاده است. این تیم تا پایان مرحله انتخابی جام جهانی تنها یک بازی دشوار پیش رو دارد و در روز پایانی مسابقات در خانه عربستان به میدان خواهد رفت. عربستان علاوه بر این یک دیدار خانگی، یک بازی نیز مقابل کره جنوبی در سئول برگزار می کند. ایران هم با یک دیدار خانگی مقابل امارات و رویارویی با کره جنوبی در سئول به کار خود در مرحله انتخابی پایان می دهد.

امتیازات این سه تیم و دیدارهای پیش روی آنها نشان می دهد که شانس دو تیم کره شمالی و عربستان برای ایستادن روی سکوی دوم گروه B به مراتب بیش از ایران است. تیم ملی کشورمان تنها در صورتی می تواند امیدوار به کسب عنوان دوم این گروه باشد که هر دو دیدار آینده خود را با پیروزی پشت سر بگذارد و عربستان و کره شمالی نیز از دیدارهای پیش روی خود بیش از 2 امتیاز کسب نکنند.

* احتمالات صعود ایران

1 - با تساوی ایران در پیونگ یانگ، شرایط صعود برای ایران دشوارتر شد، اما ایران اقبال مناسبی برای صعود به عنوان تیم سوم دارد. تیم کره شمالی با 11 امتیاز فعلاً تیم دوم گروه است. اما تک بازی باقیمانده آنها در عربستان شانس آنها را حداقلی به نظر می رساند.

ایران - عربستان

2 - عربستان که با 10 امتیاز تیم سوم گروه B است، چهارشنبه در یک بازی بسیار حساس با کره جنوبی بازی می کند و سپس در ریاض میزبان کره شمالی خواهد بود که پیش بینی اولیه کسب 4 امتیاز از این دو بازی است. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد کره شمالی 11 امتیازی خواهد ماند و ایران در صورت برد در دو بازی باقیمانده 13 امتیازی می شود که حتی در صورت برد کره جنوبی در سئول مقابل عربستان ما می توانیم با این تیم در امتیاز مساوی قرار بگیریم.

3 - بنابراین اصلاً ناامید نباشید و به بازی امارات فکر کنید که می تواند ما را 10 امتیازی کند. در این صورت ماییم و بازی آخر در کره جنوبی که مطمئناً برای کمک به همسایه شمالی در بازی آخر با تمام قوا بازی می کند. ضمناً اگر عربستان کره شمالی را ببرد حتی ما با تساوی به عنوان تیم سوم صعود می کنیم.

4- اما اگر بخواهیم آن روی سکه را ببینیم و بدترین شرایط را برای تیم ملی فوتبال کشورمان برای راهیابی به مرحله پلی آف انتخابی جام جهانی در نظر بگیریم آنگاه کار برای ملی پوشان کمی دشوار است. اگر تیم ملی عربستان در مصاف با تیم صعود کرده کره جنوبی موفق به کسب سه امتیاز شود و در دیدار پایانی مقابل کره شمالی تن به شکست دهد، تیم ملی ایران حتی در صورت پیروزی در دو دیدار آینده هم به مرحله پلی آف صعود نخواهد کرد.

در شرایط فعلی ما شرایطی مشابه به سال 1998 پیدا کرده ایم و همه چیز برای یک صعود معجزه آسا مهیاست!

به هر حال باید منتظر ماند و تمام تمرکز خود را معطوف به دو دیدار باقیمانده کنیم تا از نهایت شانس خود برای صعود به جام جهانی 2010 بهره ببریم.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری