تبیان، دستیار زندگی
پنج تیم ایران، عربستان، کره شمالی، ازبکستان و بحرین در شرایطی شانس صعود به جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی را دارند ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسیایی ها در اندیشه جام جهانی

جنگ ایران برای صعود مستقیم

پنج تیم ایران، عربستان، کره شمالی، ازبکستان و بحرین در شرایطی شانس صعود به جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی را دارند که دیدارهای روز چهارشنبه سرنوشت یک تیم صعود کننده مستقیم و تیم های راه یافته به مرحله پلی آف را مشخص خواهد کرد.

مرحله انتخابی مسابقات فوتبال جام جهانی در قاره آسیا روبه اتمام است. سه تیم کره جنوبی، استرالیا و ژاپن خیلی زود حساب خود را از تیم‌های قاره کهن جدا کرده و در پایان هفته هشتم مسابقات مسافر آفریقای جنوبی شدند.

صعود ژاپن و استرالیا  به جام جهانی

به نقل از مهر، در گروه A همانطور که عنوان شد استرالیا و ژاپن مطابق انتظار سهمیه جام جهانی را کسب کردند و میدان رقابت را به ازبکستان و بحرین سپردند تا برای سکوی سوم گروه و راهیابی به مرحله پلی اف تلاش کنند. در این گروه قطر با یک پیروزی، سه تساوی و چهار شکست به کار خود خاتمه داد و دیگر شانسی برای صعود به جام جهانی ندارد اما بحرین و ازبکستان می توانند در دیدار روز چهارشنبه خود که در منامه برگزار می شود برای ایستادن بر سکوی سوم گروه A رقابت کنند. در این بین شانس بحرین برای صعود به مرحله پلی اف بیش از ازبکستان است. این تیم اختلافی سه امتیازی با ازبکستان دارد و می تواند حتی با یک تساوی در این دیدار جواز حضور در مرحله پلی اف را کسب کند. اما ازبکستان برای راهیابی به این مرحله فقط یک راه دارد و آنهم شکست بحرین در ورزشگاه ملی منامه است.

برنامه دیدارهای هفته دهم و پایانی مسابقات فوتبال مقدماتی جام جهانی 2010 در قاره آسیا به شرح زیر است:

چهارشنبه - 27/3/88

گروه A

* استرالیا - ژاپن، ورزشگاه کریکت گراند ملبورن

* بحرین - ازبکستان، ورزشگاه ملی منامه

                                                     جدول رده بندی گروه A

تیمبازیبردتساویباختگل زدهگل خوردهتفاضلامتیاز
1-استرالیا752-10010+17
2-ژاپن743-1046+15
3-بحرین7214583-7
4-قطر81345149-6
5-ازبکستان7115594-4
کره جنوبی، عربستان

کره شمالی، عربستان و ایران، کدامیک تیم بر سکوی دوم گروه B مسابقات انتخابی جام جهانی در قاره آسیا می ایستند؟ تیم ملی ایران تنها در صورتی به عنوان تیم دوم گروه این به جام جهانی می رود که در سئول کره جنوبی را شکست دهد و در دیدار عربستان و کره شمالی در ریاض تیمی برنده از زمین خارج نشود. اما برای ایران در بازی مقابل کره جنوبی سه حالت را می توان متصور شد: کره جنوبی را شکست دهد، به نتیجه تساوی دست یابد و یا متحمل شکست شود.

اگر شاگردان افشین قطبی در سئول مغلوب کره جنوبی شوند، داستان صعود به جام جهانی برای آنها تمام می شود و این دو تیم کره شمالی و عربستان هستند که در دیدار پایانی گروه B مسابقات انتخابی جام جهانی برای ایستادن بر سکوی دوم این گروه به مصاف هم خواهند رفت. اما اگر تیم ملی ایران در سئول مقابل کره جنوبی به نتیجه تساوی رضایت دهد باید منتظر نتیجه دیدار عربستان - کره شمالی بماند. در این حالت ملی پوشان فوتبال ایران تنها می توانند امیدوار به پیروزی یکی از دو تیم مقابل دیگری باشد تا شاید با ثبت این نتیجه به عنوان تیم سوم گروه خود راهی مرحله پلی اف شوند.

ایران - کره شمالی

بهترین نتیجه برای قطبی و شاگردانش شکست کره جنوبی در سئول است. اگر این نتیجه خلق شود، صرفنظر از هر نتیجه‌ای که در دیدار عربستان - کره شمالی رقم بخورد، تیم ملی ایران حداقل به عنوان تیم سوم گروه B مسابقات انتخابی جام جهانی می تواند به مرحله پلی اف راه یابد. اما شاگردان قطبی این شانس را هم دارند که با برتری مقابل کره جنوبی امیدوار به ثبت نتیجه تساوی در دیدار عربستان - کره شمالی باشند تا با 13 امتیاز بالاتر از کره شمالی و عربستان 12 امتیازی مستقیم به جام جهانی راه پیدا کنند.

گروه B

* کره جنوبی - ایران، ورزشگاه جام جهانی سئول

* عربستان - کره شمالی، ورزشگاه ملک فهد ریاض

                                                      جدول رده بندی گروه B

تیمبازیبرد

تساوی

باختگل زدهگل خوردهتفاضلامتیاز
1- کره جنوبی74301138+15
2-کره شمالی7322752+11
3-عربستان732288011
4-ایران7241761+10
5-امارات801761711-1

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری