تبیان، دستیار زندگی
محمدحسین برخواه، قهرمان سال‌های نه چندان دور وزنه‌برداری ایران در آستانه میلاد مبارك امام هشتم، با اهداء مدال‌هایش به آستان مقدس امام رضا (ع) می‌گوید .....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"برخواه" مدال‌هایش را به آستان رضوی اهداء كرد

حاصل عمر وجوانی ام راتقدیم کردم

محمد حسین برخواه

محمدحسین برخواه، قهرمان سال‌های نه چندان دور وزنه‌برداری ایران در آستانه میلاد مبارك امام هشتم، با اهداء مدال‌هایش به آستان مقدس امام رضا (ع) می‌گوید حاصل عمر و جوانی‌اش را تقدیم كرده است.

محمدحسین برخواه، فرزند حیدرعلی برخواه (كه خود از مربیان با سابقه وزنه‌برداری ایران است) از سوی یوردان گئورگی ایوانف در سال 1994 به اردوی تیم ملی وزنه‌برداری جوانان ایران دعوت شد. یك سال پس از آن همراه با آن تیم رویایی، مدال نقره جوانان جهان در سال 1995 را در آفریقای جنوبی كسب كرد.

او پله‌های ترقی را یكی پس از دیگری طی كرد تا اینكه در رده‌ی سنی بزرگسالان در بازی‌های آسیایی 1998 تایلند به مدال نقره دست یافت. او در سال‌های 1999 و 2000 موفقیت‌های چندانی كسب نكرد؛ اما، در عوض در رقابت‌های جهانی سال‌های 2001 (آنتالیا) و 2002 (ورشو) به دو مدال برنز دست یافت. برخواه دومین مدال نقره خود در بازی‌های آسیایی را در سال 2002 در بوسان كسب كرد.

حادثه دلخراش برخواه در جام جهانی وزنه برداری

سال 2003 نیز سال ویژه و پر حادثه‌ای برای او بود. برخواه در حالی كه با تمرین‌های خوب به اوج ركوردهایش در دسته 77 كیلوگرم رسیده و شانس نخست كسب مدال طلای جهان در 2003 ونكوور محسوب می‌شد، ناگهان در حین رقابت درحالی كه پیشتاز بود، آرنج دستش از جا درآمد تا بخت برگردن آویختن خوش‌رنگ‌ترین مدال جهان را از دست دهد.

او پس از آن در بازی‌های المپیك آتن 2004، در مكان ششم قرار گرفت و دو سال پس از‌آن به علت دوپینگ دسته جمعی ملی‌پوشان وزنه‌برداری برای مدت دو سال از رقابت‌های ورزشی كنار رفت.

برخواه كه در طول سالیان اخیر به حسن اخلاق و رفتار در بین وزنه‌برداران شهرت دارد، در یك سال اخیر فعالیت مربیگری را در سالن كارگران و كبكانیان تهران شروع كرده و همچنان در قالب تیم مناطق نفت‌خیز جنوب وزنه می‌زند.

محمد حسین برخواه

محمدحسین برخواه در آستانه میلاد مبارك حضرت امام رضا(ع) تصمیم به اهدای مدال‌های خود به آستان قدس رضوی دارد. وی در این رابطه به ایسنا گفت: پیش از این زیاد به این موضوع فكر نكرده بودم. اما، امسال با توجه به اینكه تصمیم به زیارت داشتم، قصد كردم كه این كار را انجام دهم.

وی ادامه داد: من نه به این فكر كرده‌ام كه با این كار ماندگار می‌شوم و نه به چیز دیگر. تنها فكرم این بود كه ما همیشه در صحنه رقابت‌ها از این بزرگان مدد خواسته‌ایم؛ حالا وقت این بود كه عوض آن را بدهیم.

برخواه تصریح كرد: من پولی نداشتم كه به آستان قدس تقدیم كنم، بنابراین تصمیم گرفتم كه حاصل عمر و جوانی‌ام را تقدیم ایشان كنم.

وی درمورد تعداد مدال‌های اهدایی نیز گفت: اینها ارزشمندترین مدال‌هایی است كه من گرفته‌ام. اكنون 9 مدال است كه می‌خواهم با تكمیل آنها همه را به آستان قدس رضوی تقدیم كنم.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری