تبیان، دستیار زندگی
با ریاست دکتر مهرزاد حمیدی ؛ وزیر علوم تحقیقات و فناوری: توسعه علمی و آموزشی که فاقد مولفه های تربیت بدنی باشد ثمر بخش نخواهد بود فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی باحضور دکتر جعفر توفیقی، وزیر علو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتتاح فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی با ریاست دکتر مهرزاد حمیدی ؛

وزیر علوم تحقیقات و فناوری: توسعه علمی و آموزشی که فاقد مولفه های تربیت بدنی باشد ثمر بخش نخواهد بود


فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی باحضور دکتر جعفر توفیقی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و محسن مهرعلیزاده ، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی رسماً افتتاح شد.

به گزارش مهر این مراسم با حضور روساء ، نایب رییسان و دبیران فدراسیونهای ورزشی، مدیران تربیت بدنی دانشگاههای سراسرکشور، مدیران ورزش رسانه‌های خبری و مربیان و ورزشکاران تیمهای ملی به همراه برخی از قهرمانان رشته های کشتی، والیبال، بسکتبال و تکواندو و فوتبال در ساختمان این فدراسیون برگزارگردید.

بنابراین گزارش درابتدای این مراسم دکترجعفر توفیقی ، وزیر علوم ضمن خیرمقدم گویی به کلیه میهمانان گفت: ورزش دانشگاههای ایران درسالهای گذشته رشد بسیار خوبی را هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی داشته است و شاهد تحولات مهمی درعرصه تربیت بدنی دانشگاهها بوده ایم. وی ادامه داد: توجه به ورزش قهرمانی و همگانی ما باید به سمتی برود که بحث ورزش و تربیت بدنی ازحالت فوق برنامه خارج شده و جزء برنامه های اصلی حساب شود تا بتواند بطور مستقیم نظام علمی کشورتاثیر گذارشده و پیامدهای مثبتی را پیش رو بگذارد.

دکترتوفیقی با اشاره به اینکه اگر برنامه‌ای درسطح کشوربرای توسعه علمی و آموزشی ارائه شود و فاقد مولفه‌های تربیت بدنی و ورزش باشد، مفید نبوده و به ثمر نخواهد رسید گفت: در سالهای گذشته آثارورزش دانشگاهی به وضوح درجامعه دیده می شود و این ثمره زحمات مدیران تربیت بدنی دانشگاههای کشوراست.

وزیرعلوم با بیان اینکه رشد سالهای اخیر ورزش دانشگاهها را مرهون تلاش مدیران تربیت بدنی آنها بوده ادامه داد: تاسیس فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی را گامی بلند و تکمیلی برای اقدامات انجام شده است.

دکتر توفیقی اظهار داشت: تربیت بدنی دانشگاهها در مسیر تحول خود به مرحله‌ای رسیده بود که ضرورت ایجاد این فدراسیون برای ایجاد هماهنگی بیشتر دربخش‌های مختلف ورزش دانشگاههای دولتی و غیردولتی کشور به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به پتانسیل و ظرفیت بالای دانشگاهها و استعدادهای فراوانی که در بخش‌های علمی و ورزشی دارند، گفت: برای استفاده هرچه بیشتر ازاین ظرفیت‌ها می‌بایست ورزش دانشگاهی کشور زیر چتر فدراسیون جدید جمع شوند تا با هماهنگی و یاری یکدیگردرعرصه‌های بین‌المللی متضرر نشویم.

وی ارتباط بین ورزش دانشگاهی کشور با جوامع بین‌المللی ، منطقه‌ای و حتی سازمانهای ورزشی داخل کشوررا یک اصل خواند و از تمامی ارگانها و سازمانها خواست در شکل‌گیری این فدراسیون همکاری کنند.

درادامه این مراسم مهندس مهرعلیزاده، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان تربیت بدنی نیز ضمن خیر مقدم به میهمانان احداث این فدراسیون را تبریک گفت و ادامه داد: تشکیل فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی را منشاء برکات برای ورزش در کل جامعه به خصوص ورزش دانشگاهها است و تشکیل آن گامی برای توسعه ورزش قهرمانی درکشورخواهد بود.

محسن مهرعلیزاده، راه یابی تیم‌های فوتبال، هندبال، بسکتبال و والیبال ایران به مسابقه‌های جهانی را ستود و آن را به مردم عزیز کشورمان تبریک گفت و اظهار داشت: درواقع این صعودها مرهون علمی شدن ورزش کشورمان است، زیرا همواره شنیده بودیم که ایرانیان در رشته‌های انفرادی و رزمی موفق هستند و در رشته‌های جمعی و تیمی به دلیل عدم وجود روحیه همکاری و کار تیمی موفق نیستند در صورتی که موفقیت‌های اخیر نشان داد که اگر کار علمی بشود، نتیجه‌های بسیارخوبی هم می‌گیریم.

وی ادامه داد : یکی ازبرکات فدراسیون ورزش دانشگاههای کشور، ارتباط بیشتربین سازمان تربیت بدنی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که این امر، موجب هرچه علمی تر شدن ورزش کشور را دربرخواهد داشت.

مهرعلیزاده با اشاره به اینکه نگاه علمی و مدیریتی به ورزش کشوریک ضرورت است گفت : با ارتقاء نگاه علمی حاکم بر ورزش می‌توان آینده آن را به خوبی پیش بینی کرد و برای افق‌های روشن برنامه‌ریزی کرد و شاهد کم شدن فاصله ها بین ورزش کشوربود.

وی ادامه داد: تاسیس این فدراسیون موجب ترویج ورزش قهرمانی دربین دانشجویان و لزوم نگاه پرورش ورزش درکل جامعه خواهد شد و این روند که ورزش پرورشی رشد یابد باعث پیشرفت سریع هرم ورزش کشورمی شود.

معاون رئیس جمهوربیان داشت: در برنامه سوم توسعه به سازمان تربیت بدنی تکلیف شده که طرح جامع را در بخش‌های مختلف تدوین کند که یکی از این بخش های تدوین شده، ورزش دانشگاهی بود و در واقع تشکیل فدراسیون ورزش دانشگاهی برای مشکلات سابق یک راه حل اجرایی به شمار می‌رود.

رئیس سازمان تربیت بدنی در پایان آمادگی همه جانبه سازمان تربیت بدنی را برای همکاری با فدراسیون تازه تاسیس ورزش دانشگاهی کشور اعلام کرد و خواستار توفیق روزافزون آن در عرصه‌های داخلی و خارجی شد.

دربخش دیگری از مراسم دکتر مهرزاد حمیدی، رئیس فدراسیون ملی ورزش دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران گزارشی را از روند تاسیس این فدراسیون ارائه داد و گفت : تشکیل این فدراسیون در سند راهبردی طرح جامع کشور و در قوانین جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درنظر گرفته شده است.

دکترحمیدی ادامه داد: با وجودی که امروز این فدراسیون رسما افتتاح شده است اما کار خود را از یک سال و نیم پیش به عنوان عضو شورای ورزش پرورشی و شورای ورزش قهرمانی سازمان تربیت بدنی شروع کرده و طی چند ماه گذشته با پیش بینی مقدمات اعزام بزرگترین کاروان ورزشی تیم‌های دانشجویی به بازیهای جهانی دانشجویان در شهر ازمیر ترکیه رسما فعالیت خود را آغاز کرده است.

رئیس فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی با بیان اینکه اگر به تشکیلات درنظرگرفته شده درطرح جامع ورزش نگاه هرمی داشته باشیم، ورزشهای پرورشی، همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای به صورت هرمی منظور شده گفت: برای رسیدن به ورزش قهرمانی و حرفه‌ای می‌بایست از کوهپایه ورزش پرورشی و همگانی بگذریم که توجه به ورزش پرورشی بویژه ورزش مدارس و دانشگاهها می‌تواند ورزش قهرمانی کشور را روز به روز گسترش دهد.

دکتر حمیدی در ادامه اشاره ای به تشکیلات فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های دانشجویان (فیزو) داشت و گفت: عضویت ایران در این فدراسیون موفقیتی بزرگ است.

وی ادامه داد: حضور دو عضورهیئت اجرایی درسازمان فیزو درسطح آسیا طی 5 سال آینده قدرت ما را افزایش خواهد داد.

معاون سازمان تربیت بدنی گفت: تاسیس این فدراسیون درکشف استعداد های دانشجویان و فعال کردن آن در بعد قهرمانی و جهانی و مطرح کردن ابعاد آن کمک شایانی خواهد کرد.

در ادامه مراسم از سوی دکتر حمیدی رئیس فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی لوح تقدیر و تشکر به دکتر توفیقی و مهندس مهرعلیزاده اهداء شد. همچنین در پایان مراسم با زدن قیچی ازسوی وزیرعلوم تحقیقات وفناوری و مهندس مهرعلیزاده این فدراسیون رسما افتتاح شد.

گفتنی است درطی این مراسم دکترعلیزاده مدیرتربیت بدنی وزارت علوم، دکتر جهاندیده، مدیرتربیت بدنی دانشگاههای علوم پزشکی، برخی از مسئولین تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی، روسای انجمنهای ورزشی دانشگاهها و فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی، ذوالقدرسرمربی تیم ملی تکواندوی ایران، رفوگردبیرفدراسیون کشتی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ، دبیران فدراسیونهای تکواندو، دوومیدانی، کشتی، والیبال، بسکتبال .... به همراه برخی از ورزشکاران شاخص از جمله مهدی بی باک از تکواندو، حمید سیفی از کشتی ، برخی از ورزشکاران والیبال و بسکتبال و فوتبال حضور داشتند.

حائز ذکراست فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی واقع در خیابان انقلاب - خیابان استاد نجات الهی - بن بست هواپیمایی- پلاک 40 و با تلفن 8808115 و 8808732 فعالیت خود را آغاز کرده است.