تبیان، دستیار زندگی
ی كوهنوردی بانوان و مردان كشورمان، فاتحان بام دنیا، قله 8885 متری اورست، بعدازظهر روز گذشته به میهن اسلامی بازگشتند. به گزارش ایسنا، فرخنده صادق و لاله كشاورز به همراه اقبال افلاكی، محمود شعاعی، عظیم قیچی‌ساز، رضا بهادرانی، ر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفت‌وگو با فاتحان اورست


تیم ملی كوهنوردی بانوان و مردان كشورمان، فاتحان بام دنیا، قله 8885 متری اورست، بعدازظهر روز گذشته به میهن اسلامی بازگشتند.

به گزارش ایسنا، فرخنده صادق و لاله كشاورز به همراه اقبال افلاكی، محمود شعاعی، عظیم قیچی‌ساز، رضا بهادرانی، رضا زارعی و جلال چشمه قصابانی اعضای تیم ملی كوهنوردی كشورمان صبح روز نهم خرداد موفق به صعود به قله‌ی 8885 متری اورست شدند.

برای نخستین بار زنان ایرانی با فتح قله اورست، پرچم جمهوری اسلامی ایران را بر بام جهان به اهتزاز درآوردند.

فرخنده صادق گفت: ایستادن بر بام دنیا به عنوان نخستین بانوان مسلمان فاتح این قله، بسیار غرور‌آفرین است.

وی پس از بازگشت به میهن در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: برای نخستین بار است، بانوان مسلمان می‌توانند این قله‌ی 8885 متری را فتح می‌كنند و بهتر كه این بانوان، ایرانی هستند و پرچم پرافتخار ایران اسلامی را روی قله‌ای كه همه‌ی كوهنوردان دنیا آرزو دارند روزی روی آن بایستند را، به اهتزاز درآوردند.

وی شرایط جوی نامناسب قله‌ی اورست را مهم‌ترین مشكل در راه فتح این قله‌ عنوان كرد و خاطر نشان كرد: چنین صعودهای مشكلی، همیشه شرایط خاص خودش را دارد كه مهم‌ترین آن به شرایط نامناسب جوی صعود اورست امسال بازمی‌گشت. این امر بسیاری از تیم‌ها را در راه صعود به قله ناكام گذاشت. تیم ملی كوهنوردی ایران تنها در روز آخر این صعودها كه تیم‌های دیگر از صعود ناامید شده بودند، توانست فتح قله‌ی اورست را نیز برای دومین بار به ویترین افتخارات خود وارد كند كه این افتخار بزرگی است.

صادق با تاكید بر این كه در راه صعود به اورست مشكل خاصی اضافه بر مشكلات معمول بانوان وجود نداشت گفت: تمام كوهنوردان ایران در فتح این قله تلاش كردند و بانوان مشكل خاصی را برای صعود نداشتند. البته این صعود و فتح، حاصل تلاش تمام اعضای تیم و افراد حامی این صعود در ایران یعنی افرادی كه لوازم سفر را فراهم كردند وافرادی كه تامین مالی و معنوی را بر عهده داشتند، بود.

وی در مورد برنامه‌های آینده‌ی خود پس از این صعود اظهار كرد: هنوز برنامه خاصی ندارم؛ امیدوارم فدراسیون كوهنوردی به زودی برنامه‌ی صعود به قله‌های 8 هزار متری دیگری را نیز فراهم كند. پس از كسب این افتخار بین‌المللی، انگیزه‌ی بسیاری دارم كه هر چه سریع‌تر قلل دیگر جهان را نیز فتح كرده و نام زن مسلمان ایرانی را به جهانیان بشناسانم كه اگر بخواهد چه كارهایی می‌تواند انجام دهد.

فرخنده صادق صعود به اورست را چیزی شبیه معجزه دانست و تصریح كرد: تیم ملی كوهنوردی برای فتح اورست، پیش از اعزام، سه ماه در اردوهای مختلف آمادگی حضور داشت كه از بین 70 كوهنورد كشور، 7 نفر ثابت بانوان تعیین شدند و این افراد با تكیه بر تداركات خوب فدراسیون فدراسیون كوهنوردی و تلاش روز افزون خود توانستند، افتخاری بزرگ را برای كشور به ارمغان بیاورند. بانوان ایران در راه صعود، شاهد معجزاتی نیز بودند؛ یكی از آنها در كمپ یك قله اتفاق افتاد كه بیش از 40 چادر از استراحت‌گاه‌های تیم ملی بر اثر بهمن از بین رفت، خوشبختانه چادرهای بانوان ایرانی از دیگر چادرها فاصله داشت كه زنده ماندن در این موارد بی‌شباهت به معجزه نیست.

رضا زارعی دیگر عضو تیم ملی نیز بر وضعیت نامناسب مالی تیم ملی صعودكننده به قله‌ی اورست تاكید كرد.

عضو تیم ملی كوهنوردی پس از صعود به بام دنیا و بازگشت به میهن در گفت‌وگو با ایسنا، مشكلات مالی را مهم‌ترین مساله در راه صعود تیم ملی كوهنوردی به قله‌ی اورست دانست و گفت: وضعیت مالی تیم به قدری بد بود كه آقاجانی رییس فدراسیون و سرپرست تیم اعزامی فاتح بام دنیا در نپال باقی ماند تا مسایل مالی میان ایران و شركتی كه خدمات رسانی را ارایه می‌كرد را رفع كند.

وی تداركات فدراسیون كوهنوردی برای این صعود را بسیار عالی ارزیابی كرد و گفت: فدراسیون علیرغم این كه از مشكلات شدید مالی رنج می‌برد از ملزومات فنی و ضروری كوهنوردان كم نگذاشت و تمام امكانات لازم را برای كوهنوردان چه در ایران و چه در نپال فراهم كرد.

وی با تاكید بر این كه فتح قله‌ی اورست با دانستن خاطرات این قله بسیار سخت است اظهار كرد: اورست قله‌ی خطرناكی است و به رغم امكانات خوبی كه تیم‌های كوهنوردی دنیا برای صعود به این قله دارند، بعضی از آنها پس از مشاهده‌ی سختی‌های فزاینده این صعود، از ادامه سفر باز می‌مانند. تیم كوهنوردان ایران در راه صعود به اورست دو بار در كمپ یك و سوم در بهمن گرفتار شد كه نجات از آنها واقعا چیزی شبیه به معجزه است؛ در نهایت اعضای تیم با احتیاط كامل و با تمام تلاش خود توانستند افتخار بزرگی را كسب كنند.

وی تصریح كرد: فتح قله‌های بلند دنیا لذت بخش و سخت است و فعلا می‌خواهم مدتی از تمام این سختی‌ها فاصله داشته باشم تا همه چیز این سفر را فراموش كنم. این دومین صعود تیم ملی مردان ایران به اورست بود. من در سال 96 نیز تا گردنه‌ی جنوبی این قله صعود كرده بودم كه به دلایلی در آن سفر از ادامه بازماندم. اما در این سفر تمام تلاش خود را برای صعود انجام دادم و توانستم برای نخستین بار در عمر ورزشی خود بام دنیا را فتح كنم.

زارعی تصریح كرد: تیم ملی كوهنوردی ایران پیش از اعزام به نپال چهار ماه در اردوی تداركاتی كوه‌های البرز مركزی بود كه 7 مرحله‌ی اردویی شامل سه مرحله‌ی آموزشی و چهار مرحله‌ی بدنسازی، در آن برای كوهنوردان تعیین شده بود كه تمام آنها به نحو احسن به اجرا رسید و كمك بسیاری به صعود ملی‌پوشان به اورست انجام داد. این صعود، حدود سه ماه طول كشید و كوهنوردان 48 روز متوالی در مناطق مختلف این كوه مشغول جدال بودند؛ در نهایت در شرایط نسبتا مساعد جوی، روز نهم خرداد 8 نفر از كوهنوردان كه در میان آنها دو زن وجود داشت، موفق به فتح قله شدند.

لاله كشاورز نخستین بانوی مسلمان فاتح اورست، در باره این حركت ارزشمند به ایسنا، گفت: شرایط جوی قله‌ی اورست، امسال اصلا خوب نبود؛ به نحوی كه كوهنوردان ایرانی تا 70 روز نتوانستند از كمپ دوم این قله فراتر بروند و بارش‌های فراوان این منطقه، باعث ریزش بهمن و وجود بورانهای شدید می‌شد كه شرایط صعود را برای كوهنوردان دشوارتر می‌كرد.

وی افزود: در شرایطی منحصر به فرد، پس از 75 روز كوهنوردان ایرانی توانستند قله‌ی اورست را فتح كنند؛ این مسئله هم در دو روز پایانی كه آب‌وهوای كوه نسبت به روزهای قبل كمی مساعد‌تر ‌بود، میسر شد. كوهنوردان تیم ملی در شرایط بسیار مشكل توانستند پرچم عزیز كشورمان را در بام دنیا به اهتراز درآوردند.

كشاورز با تاكید بر این كه بانوان مسلمان وظایف دشوارتری در صعود به اورست پیش رو دارند، تصریح كرد: معضل خاصی به عنوان مشكل خاص بانوان مسلمان، در صعود به اورست مطرح نیست و بانوان كشورهای دیگر جهان نیز این قله را فتح كرده بودند. تنها بانوان مسلمان در قسمت ارتفاعات با كمی مشكل رو به رو هستند.

وی با اشاره به این كه پیش از اعزام به پنال، تیم ملی كوهنرودی 4 ماه در اردوی تداركاتی حضور داشت تصریح كرد: طی این 4 ماه، اردوهای مختلفی در كوههای تهران، همدان و مشهد (خراسان) برگزار شد؛ شرایط كوههای داخلی مهم نبود، تنها شرایط زمستانی و كار كردن با یخ و برف، تاثیر مثبتی در روند آمادگی تیم دارد.

كشاورز احساس خود پس از فتح اورست را در یك كلمه‌ی خوشحالی وصف نشدنی توصیف كرد و افزود: خوشحال بودم كه به عنوان اولین بانوی مسلمان جهان روی قله‌ی اورست ایستادم. تلاش تمام بانوان كوهنورد ایران است كه من توانستم به چنین موقعیت مهمی دست پیدا كنم كه خانواده‌ی من‌ (پدر و مادر و همسر) نیز در كسب این مهم نقش بسزایی داشتند.

وی در مورد برنامه‌های آینده‌ی خود یاد آور شد: فعلا نمی‌توانم چیزی بگویم؛ چراكه با تیم كوهنوردی سه ماه در اردوی شبانه روزی به سر بردیم و فعلا برنامه‌ی خاص مد نظر ندارم.

رضا بهادرانی هم گفت: فتح قله‌ی اورست حاصل تلاش تمام اعضای تیم كوهنوردی ایران بود.

عضو تیم ملی كوهنوردی پس از فتح قله‌ی اورست در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: فتح قله‌ی بالای 8 هزار متر برای هر كوهنوردی ارزشمند است چه رسد به قله‌ی اورست. شرایط بد آب و هوایی این منطقه یكی از دلایل طولانی شدن صعود كوهنوردان ایرانی به این قله‌ی سرسخت بود كه با تلاش همه جانبه و هم قسم شدن در رسیدن به هدف نهایی كه صعود به اورست بود، توانستیم برای دومین بار در تاریخ كوهنوردی كشور پرچم ایران را در بام دنیا به اهتزار درآوریم.

بهادرانی با تاكید بر این كه شرایط نامناسب جوی مهم‌ترین مشكل در راه صعود به قله‌ی اورست بود خاطر نشان كرد: این مشكل مهم‌تر از دیگر مشكلات حاكم بر جو این صعود به شمار می‌رفت كه با تلاش و هماهنگی تمام كوهنوردان در راه صعود مرتفع شد.

وی افزود: كوهنوردان ایرانی به منظور صعود به قله‌ی اورست 5 ماه اردوی تداركاتی را در داخل كشور سپری كردند و صعود به اورست نیز بیش از سه ماه به طول انجامید كه نیاز به آمادگی جسمانی بسیار بالای كوهنوردان را می‌طلبید.

بهادرانی تصریح كرد: به منظور حضور موفق‌تر در صعود به قله‌ی اورست چند دوره مربیگری یخ و برف در كشور پشت سر گذاشتیم و با برگزاری اردوهای تداركاتی در كوه‌های مختلف كشور كه به شرایط نپال نزدیك‌تر است توانستیم این موارد آموزشی را به طور عملی اجرا كنیم؛ این افتخار بزرگ را به تمام مردم ایران تبریك می‌گویم چون خود آنها منشا این موفقیت به شمار می‌روند.

 تبریک رییس جمهور به کوهنوردان 

 بازگشت فاتحان اورست به میهن