تبیان، دستیار زندگی
ن خاطره به كره برمی گردد علی دایی به عنوان بهترین گلزن جهان، به عنوان كاپیتان باتجربه و پرافتخار تیم ملی ایران، یكی از امیدهای ما در جام ملتهای آسیاست. دایی بارها و بارها ثابت كرده مرد روزهای سخت هم هست. گلهای شهریار به موفقی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دایی: نباید خودمان را گول بزنیم

بهترین و بدترین خاطره به كره برمی گردد

علی دایی به عنوان بهترین گلزن جهان، به عنوان كاپیتان باتجربه و پرافتخار تیم ملی ایران، یكی از امیدهای ما در جام ملتهای آسیاست.

دایی بارها و بارها ثابت كرده مرد روزهای سخت هم هست. گلهای شهریار به موفقیت تیم ملی ایران در میادین مختلف طی سالهای اخیر كمكهای شایانی كرده است.

هر چند كاپیتان در سالهای اخیر كمی با مطبوعاتی ها سرد شده اما موظف است نظرش را برای اطلاع فوتبالدوستان و هوادارانش اعلام كند.

علی آقا، اوضاع تیم را چطورارزیابی می كنید؟

مدتهاست تمرینات آغاز شده و هدف تمام بچه های حاضر در تیم ملی كسب موفقیت است. همه اعضای تیم با انگیزه پیگیركار هستند ما با تمام توان در مسابقات جام ملتها شركت می كنیم، انشاء الله كه بتوانیم رضایت مردم را جلب كنیم.

مسلماً تلاش همه شما كسب موفقیت است اما آیا با شرایط كنونی احتمال كسب نتیجه بالاست . شما بازیكن با تجربه ای هستید و حتماً بهتر از خیلی ها آینده این تیم را پیش بینی كنید؟

شرایط هیچ وقت یكسان نبوده است. من خودم همیشه از دریچه مثبت و با امیدواری به قضایا نگاه می كنم. از نگاه من كه به هر چه خواسته  رسیده ام كسب موفقیت در جام ملتها غیرممكن نیست. بقیه هم طرز تفكر و اندیشه های خاص خودشان را دارند. به عنوان كاپیتان تیم در پی تقویت توان روحی همبازیانم بوده ام، انشاء الله كه بتوان نتایج دلخواه را كسب كرد. هیچ تیمی از نتیجه گرفتن بدش نمی آید وتلاشش را می كند منتها در فوتبال اتفاقاتی می افتد كه غیرمنتظره است. الان هم ناكامی تیم ملی غیرمنتظره است و هم قهرمانی اش!

چرا؟

وقتی اینجوری سئوال می پرسید یعنی زیاد امیدوار نیستید، پس قهرمانی تیم ملی برای شما هم غیرمنتظره خواهد بود. ما نباید خودمان را گول بزنیم، كره و ژاپن خیلی پیشرفت كرده اند و منطق می گوید آنها باید شانس بیشتری داشته باشند اما تیم ایران را هم نباید دست كم گرفت. ما تمام تلاشمان را می كنیم و امیدوارم رسانه ها این تلاش را كمرنگ جلوه ندهند هر چند خواسته یا ناخواسته برخی از رسانه ها این كار را كرده و باعث تخریب شده اند.

این نوشته ها اینقدر برای شما مهم است؟

برای من نه! از من و امثالهم گذشته كه تحت تأثیر مطالب انتقادی قرار بگیریم یا اینكه با تعریف و تمجید خودمان را گم كنیم. ولی یك جوانی كه تجربه ندارد وقتی می بیند مدام مطبوعات حرف از ناامیدی می زنند خودبه خود فكر می كند تیم ضعیف است، خودش ضعیف است، انگیزه اش كم می شود و خیلی مسائل دیگر كه در نهایت به تیم ملی ضربه می زند. من نمی گویم همه به دنبال تخریب تیم ملی هستند اما بعضی ها واقعاً خودشان را اینجوری نشان می دهند! اصلاً از این بحث خارج شویم بهتر است.

مصدومیت نویدكیا و نیكبخت چقدر در روند كاری تیم ملی تأثیر گذار است؟

آنها 2 تن از اركان تیم بودند و نباید نقش بازیكنانی كه مدتها عضو ثابت تیم بودند را دست كم بگیریم اما بقیه بازیكنان نیز توانمند و با انگیزه هستند و می توانند  خلأ محرم و نیكبخت را پر كنند.

در مورد گروه تیم ملی چه نظری دارید؟

تیمهای قدری در گروهمان هستند اما چون می خواهیم نتیجه بگیریم باید امتیازات لازم را بگیریم. پس باید ببریم حالا حریف ژاپن باشد یا تایلند و عمان.

بهترین خاطره علی دایی از جام ملتهای آسیا چیست؟

از لحاظ تیمی و شخصی بازی با كره و پیروزی 6 بر 2.

و بدترین خاطره؟

شكست ناحق مقابل عربستان در بازیهای 96 امارات كه داور كم لطفی كرد و باخت به كره در سال 2002 و حذف از مسابقات.

چقدر امیدوار باشیم كاپیتان تیم ملی كشورمان، آقای گل جام ملتها شود؟

هدف من از گلزنی موفقیت تیم ملی است نه كسب عنوان آقای گلی من كارم را می كنم و انشاء الله تیم ملی موفق شود.

صحبت خاصی مانده؟

خیلی ممنون.

مهدوی كیا: همه در هامبورگ می خواهند بدانند من برنده می شوم یا تاكاهارا

كار من از تیم ملی سخت تر است!

مهدوی كیا به عنوان بهترین بازیكن آسیا پا به بازیهای جام ملتهای چین می گذارد و به گفته خودش همین امر كارش را مشكل می كند اما مهدی موشكی بسیار قوی است كه هر كجا فرود بیاید آنجا را ویران می كند.

آقا مهدی اوضاع چطور است؟

پس از استراحتی كه برانكو به من داد در حال حاضر آماده هستم و هیچ مشكلی ندارم و آماده بازی كردن در تیم ملی هستم.

دوری از تیم ملی مشكلی برایت به وجود نمی آورد؟

نه، البته من دوست داشتم با تیم ملی در اردوی آلمان بودم اما هامبورگ به دلیل حضور در بازیهای اینترتوتو اجازه حضور در این اردو را به من نداد. با وجود این برای هماهنگی با تیم ملی مشكلی ندارم و كاملاً به سیستم برانكو آگاه هستم.

نظرت در مورد این سیستم چیست؟

در حال حاضر اكثر تیمهای اروپایی از این سیستم استفاده می كنند و اگر بازیهای یورو2004 را با دقت دیده باشید بیشتر تیمها با سیستم 1-2-3-4 كار می كنند و به عقیده من برانكو با این سیستم جواب گرفته است و می تواند با آن به خوبی نتیجه بگیرد.

بعضی كارشناسان اظهار می كنند این سیستم نیاز به ابزار دارد؟

برانكو هم ابزار سیستم 1-3-2-4 را دارد و ما برای بازی كردن با این سیستم مشكلی نداریم.

ظاهراً مشكل تیم ملی با سیستم 1-3-2-4 در ضد حملات است؟

اگر دو هافبك دفاعی با هم هماهنگ باشند مشكلی پیش نخواهد آمد.

نظرت در مورد برانكو چیست؟

برانكو مربی است كه 2، 3 سال با فوتبال ایران كار كرده و كاملاً از فوتبال ما آگاهی دارد. در ضمن او نتایج خوبی هم با تیم ملی ایران كسب كرده و نمی شود هیچ ایرادی به تملكرد برانكو گرفت.

جو تیم ملی را چگونه می بینید؟

جو بسیار خوبی داریم و همه بچه ها می خواهند كه تیم نتیجه بگیرد. اگر مشكل خاصی به وجود نیاید این تیم می تواند به نتیجه لازم دست پیدا كند.

پس می توانیم به جام ملتها امیدوار باشیم؟

ما تیم خوبی داریم و می توانم بگویم یكی از مدعیان اصلی جام هستیم.

گروهی كه در آن قرار داریم مشكل است؟

تمام تیمهایی كه در تورنمنت حضور دارند حریفان سختی برای ما خواهند بود. ژاپن در جام جهانی فراتر از انتظار نشان داد و پس از آن باید به تیمهای تایلند و عمان نیز توجه داشت. فوتبال در حال پیشرفت است و مثل سالیان قبل فقط چهار، پنج تیم خاص در فوتبال آسیا یا اروپا مطرح نیستند.

تو بهترین بازیكن آسیا شدی. این مسأله كار مهدوی كیا را مشكل نمی كند؟

در این جام همه نگاهها به من است و صددرصد همین امر كار من را مشكل می كند اما من دوست دارم در شرایط سخت كار كنم.

برای بهترین بازیكن جام شدن برنامه ای داری؟

من دوست دارم ایران قهرمان شود و اصلاً مهم نیست كه بهترین بازیكن جام شوم.

رویارویی  با همبازیتان در هامبورگ، تاكاهارا چقدر جذاب است؟

در تمرینات هامبورگ مدام حرف از این است كه مهدی برنده می شود یا تاكاهارا. اما من مطمئن هستم ژاپن را شكست می دهیم.