تبیان، دستیار زندگی
ال سینه 1- در مر احل اولین تمرین كافیست كارآموز شناگر در قسمت  كم عمق استخر در حالی كه از ناحیه كمر خم شده است ، سر را داخل آب قرار داده و هوای داخل ریه ها را خالی كند . نكته مهم این تمرین در این ست كه زمانی كه می خواهد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمرینات آموزشی هواگیری كرال سینه

1- در مر احل اولین تمرین كافیست كارآموز شناگر در قسمت  كم عمق استخر در حالی كه از ناحیه كمر خم شده است ، سر را داخل آب قرار داده و هوای داخل ریه ها را خالی كند . نكته مهم این تمرین در این ست كه زمانی كه می خواهد سر را برای گرفتن هوا از آب خارج كند باید این كار را توسط گردن انجام دهد و موقع هواگیری نصف صورت داخل آب  ونصف دیگر  در بیرون آب باشد سعی كنید شانه را بالا نیاورید  و از آب خارج نسازید . این عمل در ابتدا مشكل است  ، ولی به مرور زمان به طور خودكار با موفقیت انجام می شود .

2- روش دیگر تمرین  بدین شكل است كه كارآموز  شناگر  در قسمت كم عمق استخر با دستهایش كه به اندازه ی  عرض شانه باز است ، لبه ی استخر را می گیرد  وبدن را در موقعیت شناور رو به كف استخر قرار می دهد . برای شناور شدن بهتر بدن ، تخته شنا یا چوب پنبه ای را در میان دو ران قرارمیدهد و كاملاٌ شناور می شود . در این لحظه سر را به یك سمت می چرخاند و عمل دم را انجام می دهد این عمل خیلی سریع انجام می گیرد .

شناگر در آخرین لحظه ی تمام شدن هوای داخل ششهایش سر را از آب خارج  می سازد ( در حالی كه هنوز در حال دمیدن هوا است )  و یكباره هوا را می بلعد .این عمل را چندین بار تكرار كنید .

مرحله پنجم : هماهنگی حركات دست و تنفس

در این مرحله كه شاگرد یا كارآموز شناگر در حال انجام حركت دستها  و هواگیری توام است، مربی باید كلیه ی  مراحل را  زیر نظر  داشته و حركت دست را به خوبی كنترل نماید : -چگونگی  كشش دست در زیر آب ،  -  ورود دست به آب  ، - موقعیت مناسب چرخش  سر به خارج نسبت به دستها و نكته مهمی كه باید  بدان  توجه شود این است كه شاگرد شانه ها را بالا نیاورد ، عمل كشش دست در زیر آب را به خوبی انجام دهد و چرخش سر به خارج كمی بیش از حد معمول باشد  هوا را باید در داخل آب تخلیه نماید و مجدداٌ هواگیری نماید شكل زیر نشان می دهد كه شناگر از سمت راست میل به هواگیری دارد و به محض بیرون آمدن دست راست زیر آ ب این كار را انجام می دهد .

در قمست كم عمق استخر عمل راه رفتن و خم نمودن بالاتنه جلو به طوری است كه صورت در داخل آب قرار می گیرد  و حركت دستها به طور متناوب همراه با تنفس صورت می گیرد .

عمل دم هنگامی صورت می گیرد كه سر به پهلو چرخیده و عمل بازدم در داخل  آب انجام می شود توجه داشته باشید كه سر به دو طرف نمی چرخد .

البته قبل از انجام این كار در داخل آب لازم است این حركت در خشكی انجام شود بدین طریق كه شناگر خم شده سر را به پهلو می چرخاند . اگر كارآموز سمت راست راحت تر نفس می گیرد  به محض خارج شدن دست راست از آب هوا را می بلعد  و سپس صورت را رو به زمین چرخانیده و هوا را تخلیه می نماید و مجددا سر را جهت هواگیری به پهلو می چرخاند وقتی سر به طرف پهلو می چرخد در مراحل اولیه باید كارآموز شناگر سعی كند چرخش را كمی بیش از حد معمول انجام دهد به طوری كه بتواند بالا را ببیند و دهان بعدها كاملاٌ از آب خارج گردد .

گردش باید در ناحیه ی سر وگردن  بیشتر باشد و تا حدی كه دهان از آب خارج شود . اینكه هواگیری از چپ یا از راست  صورت گیرد اهمیت  ندارد آنچه برای یك كارآموز شناگر لازم است تاكید شود این است كه فقط از یك طرف به میل خویش هواگیری نماید و همیشه از همان طرف بدن را چرخش بدهد.

شكل صفحه قبل نشان می دهد كه شناگر از طرف چپ میل به هواگیری دارد و به محض بیرون آمدن دست چپ این كار را انجام می دهد .