تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از ما عادت كرده ایم تا دندان هایمان خراب نشده، به دندانپزشكی نرویم. وقتی در اندامی دیگر ناراحتی داریم، آنقدر صبرمی كنیم تا كار به جاهای باریك برسد و توان تحمل درد را نداشته باشیم، آن وقت به سراغ پزشك می رویم. این شی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چكار كنیم تا چاق نشویم

بسیاری از ما عادت كرده ایم تا دندان هایمان خراب نشده، به دندانپزشكی نرویم. وقتی در اندامی دیگر ناراحتی داریم، آنقدر صبرمی كنیم تا كار به جاهای باریك برسد و توان تحمل درد را نداشته باشیم، آن وقت به سراغ پزشك می رویم. این شیوه نادرست را در بسیاری از امور به كار می گیریم، چون به آن عادت كرده ایم. چاق شدن و اضافه وزن پیدا كردن هم در این مقوله می گنجد.

هر روز آگهی های مختلفی را می بینیم و می خوانیم كه راههای عجیب و غربیی برای لاغرشدن پیشنهاد می كنند؛ البته برای شخص، هزینه های زیادی دارد و معلوم نیست چقدرموثر است، چه بسا زیانبارهم باشد. وقتی چند سال گذشت و خیلی چاق شدیم و اضافه وزن ما غیرقابل تحمل شد، تازه به فكر لاغرشدن می افتیم. در این زمان كارمان دشوار می شود. مگر هر كس اراده دارد پس از چند سال كم تحركی و نداشتن برنامه تغذیه درست، عادت دیرین خود را ترك كند و به فردی پرتحرك تبدیل شود، مثلاً كسی كه در 30 سالگی تحرك بدنی كافی ندارد، آیا واقعاً در30 سالگی تحرك بدنی كافی ندارد، آیا واقعاً در50 سالگی با 15 كیلو اضافه وزن، قادر است تحرك یك فرد 20 ساله را داشته باشد؟ البته موارد استثناء وجود دارد: اما بیشتر مردم نمی توانند به تناسب اندام سابق خود بازگردند، چون تحرك آنها مثل سابق نمی شود. اساسا انسان با افزایش سن، كم تحرك تر می شود و این امری بدیهی است . قدرت و انرژی فرد بتدریج تحلیل می رود و مجبور است كارهای سبك انجام دهد و جنب و جوش كمتری داشته باشد.

بنابراین به جای این كه چاق شویم و بكوشیم خود را لاغر كنیم، بهتر آن است كه لاغر بمانیم یا به عبارت بهتر، تناسب اندام خود را حفظ كنیم تا این مثل معروف اینجا هم مصداق یابد كه پیشگیری بهتر از درمان است.

اما چگونه تناسب اندام خود را حفظ كنیم؟ همین كه تحرك جسمانی خود را از طریق ورزش كنار نگذاریم، راه حفظ سلامت و تناسب اندام ما هموار می شود.

انسانی كه تحرك دارد، كمتر پیش می آید تناسب جسمانی خود را از دست بدهد و زیاد اضافه وزن پیدا كند. تداوم در داشتن تحرك و انجام منظم ورزش به صورت یك عادت، هم سبب می شود در مسیر چاقی نیفتیم و هم مانند دیگر عادتها با زندگی روزمره می آمیزد و انجامش سهل می شود.

البته همراه با برنامه های ورزشی و حركتی باید به موضوع تغذیه خود خوب توجه كنیم و تغذیه ای متناسب با سن خود داشته باشیم. اگر تحرك ما كم باشد و زیاد غذا بخوریم و به نوع آن توجه نكنیم، بستر چاق شدن كاملاً فراهم می شود. زیاد غذا خوردن در شب كه عادت بیشتر ماست، خود عاملی برای افزایش تدریجی وزن است.

بنابراین داشتن برنامه منظم ورزشی، حركتی و هماهنگی آن با برنامه غذایی مناسب، سلامت روح و جسم ما را تداوم می بخشد و در زندگی از آن بهره های فراوان خواهیم برد.