تبیان، دستیار زندگی
بگو چطور مى خوابى؟ بعضى افراد سعى مى كنند به خیال خودشان با مهارت هرچه تمام تر طورى صحبت كنند كه افكار و نیات قلبى و درونى شان مشخص نشود. مثلاً نزدیك به یك ساعت از دوستى، محبت و یكرنگى صحبت مى كنند اما كوچكترین آشنایى با آن ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه هایى براى كشف شخصیت آدم ها

بگو چطور مى خوابى؟


بعضى افراد سعى مى كنند به خیال خودشان با مهارت هرچه تمام تر طورى صحبت كنند كه افكار و نیات قلبى و درونى شان مشخص نشود. مثلاً نزدیك به یك ساعت از دوستى، محبت و یكرنگى صحبت مى كنند اما كوچكترین آشنایى با آن ندارند!

اما با كمى دقت و منطق به راحتى مى توان تفاوت بین یك صحبت صادقانه و غیردوستانه را دریافت. اگر زبان در خدمت افكار نادرست قرار گیرد سایر اجزاى بدن نمى توانند چندان فریب دهنده باشند. براى تك تك ما، بارها و بارها پیش آمده است كه بگوییم: «حرف قشنگى زد، اما نمى دانم چرا به دلم ننشست؟!»

فقط نباید اجازه داد احساس روى عقل سایه بیندازد. در غیر این صورت منطق و عقل به همراه تجربه به راحتى مُهر تأیید یا رد بر رفتارها و سخنان دیگران مى زند. یك نگاه دوستانه تأثیرى از خود بر جاى مى گذارد كه با زبان بى زبانى مى تواند از بیان مثنوى 70 من كاغذى كه بدون صمیمیت و صفا و صداقت نوشته و خوانده مى شود بهتر عمل كند.

در حقیقت «زبان بدن» پیام ها و حرف هاى زیادى براى گفتن دارد كه بعضى از افراد سعى مى كنند با مهارت آن را هم مخفى كنند. براى همین در یك مكالمه تلفنى موفق تر از ملاقات رو در رو عمل مى كنند.

اما شاید براى این گروه تعجب آور باشد اگر بدانند كه یك محقق انگلیسى به نام پرفسور به نام CHRIS IDZIKOWSKI اعتقاد دارد از روی نوع خوابیدن افراد هم مى توان پى به شخصیت آنان برد!  او حالات مختلف بدن در هنگام خواب را به شش گروه تقسیم مى كند و براساس آن نوع شخصیت فرد را بررسى و بیان مى كند.


راستى شما چگونه مى خوابید؟!

1 - (FOETUS STYLE )

در این وضعیت شخص به حالت جنینى، بدن خود را جمع مى كند و به خواب مى رود. آمار نشان مى دهد كه 41% افراد در موقع خواب چنین وضعیتى را در بدن خود نشان مى دهند و جالب است كه زنان 2برابر مردان در این حالت به خواب مى روند. افراد این گروه حتى اگر به ظاهر افرادى خشن و بى احساس به نظر رسند، اما قلبى مهربان و حساس دارند. آنها در برخوردهاى اجتماعى خود در ملاقات هاى نخست، به علت خجالت و شرم زیاد، نمى توانند به راحتى و خوبى رفتار كنند. اما در کمال تعجب،این مشكل به راحتی در ارتباطات بعدى آنها با غریبه ی دیروز از بین مى رود.


2 – (LOG STYLE )

15% از افراد ترجیح مى دهند در هنگام خوابیدن به پهلو بخوابند و دو دست خود را در كناره هاى بدن قرار دهند. این افراد از بودن در اجتماع و میان سایرین لذت مى برند و در بیشتر مواقع داوطلبانه در كارهاى گروهى مسئولیت مى پذیرند. با توجه به علاقه و اشتیاق زیاد ایشان به ارتباط با سایرین، مى توان گفت به راحتى به غریبه ها اعتماد مى كنند و متأسفانه در بسیارى مواقع فریب هم مى خورند.


3 – (YEARNED STYLE)

این گروه هم كه 13% افراد را تشكیل مى دهند، تمایل دارند به پهلو بخوابند و دست هاى خود را در جلو به سمت خارج قرار دهند (عمود بر بدن). این گروه بیشتر نیمه خالى لیوان را مى بینند و نسبت به سایرین بدگمان هستند. در تصمیم گیرى بسیار كُند عمل مى كنند و مدت ها طول مى كشد تا موفق شوند خود را به انجام دادن یا ندادن كارى راضى كنند. اما نكته مثبت این است كه سرانجام پس از تصمیم گیرى، سخت مى توانند از آن دست بردارند و در آن تغییرى ایجاد كنند. (البته باید دعا كرد که تصمیم هاى درستى گرفته باشند)


4 – (SOLDIER STYLE )

این گروه به پشت مى خوابند و دست ها را در كنار پهلو و چسبیده به بدن نگه مى دارند. افراد این دسته معمولاً آرام و محافظه كار هستند. آنها سر و صدا و اعتراض را دوست ندارند و سعى مى كنند كارهاى خود و سایرین را قانونمند و اصولى ببینند.


5 – (FREE FALL)

17% از نفرات مورد بررسى، صورت خود را به بالش مى چسبانند و با دستهایشان اطراف بالش را مى گیرند و سر را به یك سمت مى چرخانند. این افراد اكثراً عجول هستند و می توان قدرت درونى خوبى در انجام كارها از آنان دید. آنها تمایل دارند بیشتر در میان جمع باشند، هرچند از انتقاد شنیدن دل خوشى ندارند و گاه در اثر عدم تحمل، شرایطى ناخوشایند براى ایشان پیش مى آید.


6 – (STAR FISH )

این گروه به پشت مى خوابند و هر دو دست خود را بالا مى برند و اطراف بالش مى گذارند. از نظر شخصیتى اكثراً شنوندگان خوبى هستند و با صبر و حوصله به حرف ها و سخنان دیگران گوش مى دهند و گرچه همیشه براى كمك و امداد به نیازمندان در شتاب هستند اما اغلب ترجیح مى دهند در مركز توجه قرار نگیرند.

سبك و عادت شما در حین خوابیدن مشابه هر كدام از موارد بالا كه باشد تغییر چندانى نمى كند چرا كه تحقیقات نشان داده است فقط 5% افراد الگوهاى خواب متفاوت را تجربه مى كنند و هر شب به یكى از حالات ذكر شده مى خوابند و سایرین (95% باقیمانده) تقریباً همیشه به نوعى ثابت به خواب مى روند و تغییر حالت مانع خواب راحت آنان مى شود.

حتى از نظر استفاده از بالش و تشك هم افراد با هم بسیار متفاوت هستند و مثلا فقط 10% انسان ها در زمان خواب كل بدنشان را زیر روانداز (پتو - لحاف - ملحفه) نگه مى دارند و بقیه علاقه دارند یك دست یا پا را بیرون بگذارند.


استفاده از بالش هاى مختلف جهت درمان

استراحت كردن و خوابیدن نعمتى است كه مى توان با استفاده از آن فشارهاى جسمى و روحى تحمل شده در طول روز را كم كرد و به راستى روزى نو را آغاز كرد. بسیارى از مردم در عمل متوجه شده اند كه حائل كردن بالش در زیر سر، گردن، زانو یا كمر باعث آرامش بیشتر بدن در زمان خواب مى شود.


مثلاً گذاشتن بالش لاى زانوها

زمانى كه به پهلو خوابیده اید، مى توانید بالشتك مناسبى را بین دو زانو قرار دهید تا میزان كشش و خستگى قسمت پایین كمر شما كمتر شود. این كار باعث مى شود زانوها با یكدیگر در تماس نباشند و ستون مهره ها در وضعیت طبیعى خود نگه داشته شود. در صورتى كه به پهلو بخوابیم و بین زانوها فاصله اى نباشد پاى بالایى به پایین متمایل خواهد شد و لگن خاصره به جلو كشیده مى شود و در نهایت شكل طبیعى ستون فقرات با پیچش ایجاد شده تغییر پیدا مى كند. به همین خاطر قرار دادن یك بالشتك كوچك در بین زانوها مى تواند از درد پشت جلوگیرى كند و به پشت و كمر این امكان را مى دهد كه در هنگام خواب استراحت داشته باشند (هرچه این بالشتك نرمتر باشد امكان چرخش بدن به سمت جلو بیشتر مى شود) زمانى كه به پشت خوابیده اید هم مى توانید بالشتكى در زیر زانوهایتان قرار دهید. این كار فشار كمترى در ناحیه كمر ایجاد مى كند .در مجموع پر كردن فاصله بین زانوها، یا زانوها و زمین روش بسیار خوبى براى كم كردن درد و خستگى كمر است.


بالش هاى U شكل سفرى

شاید این نوع بالش ها را امتحان كرده باشید. آنها به راحتى اطراف گردن را پر مى كنند و مانع خم شدن بیش از حد سر به یك جهت مى شوند و بخشى از وزن سر را به خوبى (در حالت نـِشسته) تحمل مى كنند. آنها با آزاد كردن و از انقباض خارج كردن ماهیچه هایى كه سر را بالا نگه مى دارند خصوصاً در زمان نشستن در اتومبیل و هواپیما و تجربه خواب نشسته، از دردها و فشارهاى احتمالى بر ناحیه سر و گردن كم مى كنند. به هر كدام از روش هاى ذكر شده یا ذكر نشده اى كه مى خوابید، سعى كنید به آرامش جسم و روح خود بعد از یك روز كارى با دقت و توجه بیشترى نگاه كنید و به بهترین حالت از آن استفاده ببرید چرا كه تحقیقات و مطالعات نشان مى دهد:

- در پستانداران و پرندگان، ارتباطات عصبى و رشد و ترمیم بافت هاى آن در زمان خواب اتفاق مى افتد و به همین خاطر است كه تأكید مى شود کودکان و نوجوانان در مرحله رشد و قبل از بلوغ، خواب بیشترى در مقایسه با بزرگسالان خود داشته باشند.

- در شرایطى كه كمتر مى خوابیم و نیاز خواب خود را به خوبى تأمین نمى كنیم، توانایى یادگیرى و حفظ و ذخیره مطالب در مغز ما كمتر مى شود.

- تأثیرات ناشى از كم خوابى روى مغز و حافظه، مشابه آن چیزى است كه در زمان كهولت و پیرى اتفاق مى افتد.

- شواهد و آزمایشات انجام شده نشان مى دهد كه خواب نقش مهمى در تقویت حافظه  دارد.

و سرانجام این كه: چندان مهم نیست كه نوع خوابیدن بتواند شخصیت ما را بیان كند یا خیر. آنچه ارزش فكر كردن و توجه را دارد بهره گرفتن كامل (جسمى و روحى) از ساعات خواب و استراحت است تا بتوانیم با جسم و روحى آماده در فعالیت هاى ظاهرى و خودآگاه روز بعد به خوبى رفتار كنیم.

مینو ضابطیان


لینک ها

گروه خونی معرف شخصیت شماست

فروش کتاب های « دائرة المعارف » و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان