تبیان، دستیار زندگی
غرض اصلی از تحصیل این کتاب آشنایی با استدلال‏های مسائل فقهی‏نیست. شارح لمعه در موارد زیادی به دلیل حکم شرعی توجّه نداشته و در مواردی هم که دلیل را ذکر می‏کند، با سرعت و به اشاره از آن عبور می‏نماید (مثلاً للاصل، للروایه، لاطلاق الخبر و.. . )
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایگاه شرح لمعه

فواید جانبی

,'j¯'g 41- de9g

غرض اصلی از تحصیل این کتاب آشنایی با استدلال‏های مسائل فقهی‏نیست. شارح لمعه در موارد زیادی به دلیل حکم شرعی توجّه نداشته و در مواردی هم که دلیل را ذکر می‏کند، با سرعت و به اشاره از آن عبور می‏نماید (مثلاً للاصل، للروایه، لاطلاق الخبر و.. . )

این سبک، برای کتابی مثل لمعه که حلقه اوّل از سلسلة بلند فقه به شمار می‏رود و طبعاً باید جامع و مختصر باشد، مطلوب است و البتّه همین اشاره‏های کوتاه، زمینه ورود طلبه به ساحتِ استدلال‏های فقهی (استدلال به آیات قرآن، روایات، عقل و اصول علمیه) را هموار می‏کند و تمرین سَبُکی برای آیندة طلبه محسوب می‏شود.

می‏توان گفت که در این کتاب، اهداف آموزشی تفکیک شده و هدف اصلی که آشنایی با کلیت علم فقه و زبان اصطلاحی آن بوده، به‌خوبی دنبال شده و اهداف جانبی مانند آشنایی با متد استدلال فقهی، تنها در حاشیه، مورد توجّه قرار گرفته است.

دقّت در روش تحقیق متن لمعه توسط شهید ثانی بسیار آموزنده است و چون در فرصت زمانی طولانی موارد زیادی از انواع فعّالیت‏های تحقیقی شهید به صورت مکرر مشاهده می‏شود، مزایای کار او برای طلبه ملکه می‏شود. از جملة این فعالیت‏ها دقت نظر در تجزیه و ترکیب عبارات و معانی دقیق واژه‏ها و نیز مقایسة عبارات متن کتاب با سایر آثار مؤلّف است. شهید ثانی از این مقایسه دو بهرة اساسی را دنبال کرده است: یکی، تفسیر عبارات متن بر اساس نظر مصنف در سایر کتب. دوّم، کشف موارد فراموش شده یا متهافت و اشکال بر مصنف. این شیوه‏ها که به صورت عادت و ملکه در می‏آید، توان طلبه را در تحقیق متون بسیار بالا می‏برد. به همین جهت است که دقت نظر طلّاب فاضل در فهم آیات و روایات، قوانین و حتّی متون اندیشمندان غربی تحسین‏برانگیز است.

آشنایی با قلم فقیهان گذشته ـ هر چند مورد رضایت کامل نباشد ـ برای طلبه موضوعیت دارد. به یقین، هر پژوهش فقهی جدید علاوه بر استناد به منابع دین (کتاب و سنّت) باید بر دوش تلاش و تجربة عالمان گذشته سوار باشد و دستاورد ارزشمند دقّت و فکر و نبوغ آنان را به‌خوبی جذب کرده باشد، آن‏گاه یک قدم پیش‏تر یا بالاتر، ظاهر شود. به این منظور، مراجعه به آثار آن بزرگان یک ضرورت است. تحصیل یک متن فقهی قدیمی، ما را به این قلم‏ها و قدم‏ها نزدیک‏تر می‏کند و ارتباط با پیشینة علم را در آیندة علمی ما امکان‏پذیر می‏سازد.

طلبه در حاشیه تحصیل کتاب لمعه، اندکی با تاریخ فقه شخصیت‏های مطرح و مؤثر در پیشرفت این علم، کتب فقهی معتبر، اختلاف‏نظرهای اساسی و تاریخ پاره‏ای از رخدادهای مهم در صحنه علم فقه، آشنا می‏شود.

به صورت خلاصه این ویژگی‌ها را می‌توان این گونه بیان کرد.

1.      ویژگی‏های عمده

الف) آشنایی با ساختار دانش فقه ـ توان فقهی

ب) آشنایی با جغرافیا و پیکرة علم فقه (گزاره‏ها ـ ابواب ـ جایگاه‌ها)

ج) آشنایی با زبان، اصطلاحات و مفاهیم فقهی

د) آشنایی مقدماتی با روح فقه و سلیقة حاکم بر تشریع

2.      فواید جانبی

الف) آشنایی ابتدایی با استدلال فقهی

ب) آشنایی با زبان و سبک بیان فقهای گذشته

ج) آشنایی مختصر با تاریخ فقه (فقها ـ کتب ـ مباحث)

د) آشنایی با آراء و نظریات مهم، اقوال مشهور فقهای شیعه

جایگزین‏ها

برخی برای رسیدن به این اهداف، کتاب «تحریر الوسیله» امام خمینی (ره) یا «عروه الوثقی» سید محمد کاظم طباطبایی یزدی را پیشنهاد می‏کنند. روشن است که پرداختن به فروعات جزئی فراوان در این دو کتاب، تصویر ساختار کلی ابواب را تحت الشعاع قرار داده است. علاوه بر آن، این کتاب‏ها مشتمل بر همة ابواب فقه نیستند.

گروهی دیگر، معتقدند برای رسیدن به این اهداف، کتاب «شرایع الاسلام» محقق حلی، به جهت تنظیم بهتر، اختصار بیشتر، مقبولیت تاریخی و شروح فراوان، مناسب‏تر است. عده‏ای هم کتاب «مسالک الافهام» شهید ثانی، «فقه الامام جعفر الصادق (ع) » محمد جواد معنیه، یا «الفقه الاستدلالی» محقق ایروانی را پیشنهاد می‏کنند.

اما همین قدر معلوم است که تفاوت این متون با یکدیگر و با لمعه آن قدر نیست که دغدغة خاطری برانگیزد و موجب احساس خسارت یا ندامت گردد.

افزون بر این از نگاه طلبه، امکاناتی که اینک برای تحصیل لمعه وجود دارد ـ استاد مسلط، هم‏بحث فراوان، کلاس‏های رسمی، شرح، نوار، ترجمه و.. . و نیز رسمیت برنامه در حوزه و آمادگی برای امتحان ـ امتیازاتی هستند که این کتاب نسبت به سایر متون دارد و تا روزی که مدیریت حوزه، تغییری در برنامه ایجاد نکرده، این امتیازات باقی خواهد ماند. «تا برنامه تغییر نکرده است، همین برنامه‏ای که وجود دارد، باید با جدیت دنبال بشود. »(2)

شیوة تحصیل

با این مقدمات، به‏راحتی می‏توان نتیجه گرفت که کتاب لمعه باید از ابتدا تا انتها به‏خوبی خوانده شود. البته. «خوب خواندن» در شرایط مختلف تفاوت دارد؛ پاره‏ای از ابواب ـ خصوصاً در ابتدای کار تا آشنایی با عبارت و سبک بیان کتاب باید با تأنی و حوصلة بیشتر تحصیل شود و در مورد پاره‏ای از ابواب می‏توان در ایام تعطیل با شرح، نوار یا استاد خصوصی و با سرعت بیشتری پیش رفت. آنچه مهم است، باقی ماندن اصطلاحات فقهی و نیز استخوان‏بندی اصلی مباحث در ذهن است که با خلاصه‏نویسی و مرور حاصل خواهد شد.

شایسته است ضمن تحصیل کتاب لمعه، دست کم در برخی موارد به متن روایات کتاب «وسایل الشیعه» مراجعه شود تا اندک اندک فضای منابع فقه بر طلبه روشن‏تر شود. برای حل عبارات مشکل «شرح لمعه» هم استفاده از کتاب «مسالک الافهام» شهیدثانی، مفید است.

همچنین، مراجعه به سایر کتبی که از آنها در شرح لمعه نامی به میان آمده ـ مانند تذکره، دروس، ذکری، قواعد و.. . ـ به صورت موردی و از باب تنوع بسیار مفید است؛ زیرا، علاوه بر آشنایی با عبارت سایر فقیهان و سبک نگارش آنها، اطلاعات کتاب‏شناسی طلبه به مرور افزایش می‏یابد.

در حاشیة تحصیل

در کنار تحصیل لمعه فعالیت‏های جانبی مفیدی از این دست می‏توان انجام داد:

1. جمع‏آوری استدلال‏های فقهی؛ عنوان‏گذاری و دسته‏بندی آنها؛ تهیة مجموعه‏ای کامل از انواع استدلال‏های فقهی و نیز مثال‏هایی زنده برای قواعد اصولی.

2. جمع‏آوری اصطلاحات فقهی هر یک از ابواب؛ تنظیم الفبایی آنها؛ تهیة یک فرهنگ مفاهیم فقهی و دست کم علامت‏گذاری یا رنگ‏آمیزی اصطلاحات در کتاب.

3. تصحیح و ویرایش کامل متن.

4. خلاصة نموداری مباحث و تسهیل فهم آن.

5. دقت در روش تحقیق شارح؛ جمع‌آوری همة فعالیت‏هایی که شهید ثانی در شرح کتاب انجام داده است؛ نگارش مقاله‏ای توصیفی یا گزارشی انتقادی در این موضوع و ارزیابی شخصیت علمی شارح.

6. جمع‏آوری آیات مرتبط با هر باب.

7. مقایسة آرای شهید با فتاوای برخی از فقهای معاصر

و.. . .

این فعالیت‏ها علاوه بر ارزش ذاتی، قابلیت ارائه و بهره‏ای که برای دیگران دارد، نشاط علمی ما را حین تحصیل بیشتر می‏کند.

منبع حوزه نت

--------------------------------------------------------------------------------

(1) مسئله ربا به ضمیمة بیمه، ص323.

(2) آیه الله خامنه‌ای در دیدار با حوزویان.