تبیان، دستیار زندگی
تهران اگرچه این روزها بیمارترین شهر ایران است، اما کمی دورتر از مرزهای آلوده و شلوغ این شهر، چشمه هایی جریان دارند که بهترین گزینه برای یک طبیعت گردی کوتاه با رنگ و بوی آب درمانی به شمار می روند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طبیعت شفابخش تهران

طبیعت شفابخش تهران


تهران اگرچه این روزها بیمارترین شهر ایران است، اما کمی دورتر از مرزهای آلوده و شلوغ این شهر، چشمه هایی جریان دارند که بهترین گزینه برای یک طبیعت گردی کوتاه با رنگ و بوی آب درمانی به شمار می روند.


آب علی: این چشمه در 60کیلومتری شمال شرق تهران، در دهکده آب علی و در کنار جاده تهران – آمل، از زمین می‌جوشد. آب این چشمه از گروه آب های بی‌کربناته و سولفات کلسیک و منیزیم آهن‌دار و گازدار و عاری از میکروب است و آب آن از نظر درمانی مدر و دفع‌کننده مواد زاید است و در درمان دستگاه گوارش، کبد، لوزالمعده و روده مفید خواهد بود. روی کبد و مجرای صفرا تأثیر می‌گذارد، به تنظیم کلسترول و اسید اوریک کمک می کند و همچنین به دلیل وجود آهن در ترکیب آن برای درمان کم خونی مفید است.

طبیعت شفابخش تهران

چشمه معدنی اسک: اگر کمی از تهران فاصله بگیرید و به سمت آمل حرکت کنید، به این چشمه‌های یازده گانه می رسید که در 96کیلومتری شرق تهران، در دامنه جنوبی قله دماوند و در کف دره هراز در دو سوی رودخانه هراز، واقع شده‌اند. خواص درمانی این نوع آب ها به دلیل ترکیب مواد آن است و حاوی کلرور بی‌کربنات و هیدروژن سولفوره و گوگرد است. آبهای گوگردی اسک در درمان عفونت‌های مجاری تنفسی، بیماری جلدی و بیماری‌های مفصلی موثر است.

چشمه قلعه دختر: این چشمه در 2 کیلومتری شمال غرب جاده تهران – آمل، در محل پل دختر. بین گردنه امامزاده هاشم و بلور به فاصله 50 کیلومتری تهران، واقع شده است. وجه تسمیه چشمه به سبب قلعه‌ای به همین نام است که در کنار آن قرار دارد. آب چشمه از گروه آبهای بی‌کربنات کلسیک سبک و سرد و PH آن نزدیک به خنثی است. این نوع آبهای معدنی برای بیماریهای دستگاه گوارش، کبد و لوزالمعده مفید هستند. آبهای معدنی همچنین، دردرمان بیماریهای مفصلی، نقرس، اوره بالا و دفع سنگ دستگاه ادراری مدر و مؤثرند و به سبب کمی مقدار سولفات و کلر در آن برای مصرف شیرخواران مناسب است.

شاه دشت کرج: آب معدنی شاه دشت در 25کیلومتری جنوب کرج واقع شده و آب آن دارای سولفات سدیک و کلروره کلسیک سرد است. این آب ها در درمان بیماری های دستگاه تنفسی موثراند و به سبب داشتن ید برای درمان بیماری کواتر نیز مفید‌اند.

طبیعت شفابخش تهران

چشمه وله گچسر:این چشمه در جنوب غربی گچسر و شمال غربی دهکده وله قرار دارد و فاصله آن تا هتل گچ‌سر دو کیلومتر است. آب چشمه از گروه آب های بی‌کربنات کلسیک گوگردی است که گوگرد آن از احیاء سولفات حاصل می‌شود. این نوع آبها در درمان بیماری های جلدی، مجاری تنفسی و روماتیسم‌ها مؤثرند.

چشمه شور: این چشمه در انتهای جاده ای منشعب از جاده تهران – قم در ناحیه علی آباد و نزدیک دریاچه حوض سلطان قرار دارد. زمان مناسب برای استفاده از این چشمه آبان، آذر و اواخر زمستان تا اردیبهشت ماه است اما با توجه به سرد نشدن هوا در زمستان امسال، هنوز هم می توانید از این چشمه بهره ببرید.

چشمه اعلاء: این چشمه را که در دسته چشمه های بی‌کربنات کلسیک قرار می گیرد، باید در کنار جاده آبعلی در 51 کیلومتری تهران ببینید. آب این چشمه سبک، سرد و قابل نوشیدن است. آب این چشمه برای درمان دردهای رماتیسمی، بیماری های جلدی و مشکلات مجاری تنفسی مفید است.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی