تبیان، دستیار زندگی
اگر برای گذراندن تعطیلات آخر هفته تان دنبال جایی هستید كه بتوانید حتی برای ساعتی آرامش خاطر داشته باشید، ما به شما روستای خوش آب و هوایی در حوالی تهران را پیشنهاد می کنیم تا با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان بتوانید آرامش طبیعت را تجربه کنید و در کنار.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غارنوردی در حوالی تهران

اگر برای گذراندن تعطیلات آخر هفته تان دنبال جایی هستید كه بتوانید حتی برای ساعتی آرامش خاطر داشته باشید، ما به شما روستای خوش آب و هوایی در حوالی تهران را پیشنهاد می کنیم تا با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان بتوانید آرامش طبیعت را تجربه کنید و در کنار خانواده تان سفر متفاوتی داشته باشید. مطمئن باشید که این سفرکوتاه یک روزه می تواند سلامتی و انرژی شما را برای مدت ها تمدید کند.

روستای هرانده و غار بورنیک

روستای هرانده

روستای زیبای هرانده در 12 کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزکوه واقع شده است این منطقه دارای جاذبه های بسیاری می باشد که ارزش وقت گذاشتن یک روزه  به همراه خانواده را دارد  از دیدنی های این روستا می توان به رودخانه های پر آب ، دره های دشت بورنیک ، غارهای متعدد و مزارع زیبای منطقه و بقعه امام زاده یحیی و کتیبه کوفی آن نام برد.

روستای هرانده و غار بورنیک

صبح زود که به مقصد هرانده به راه می افتید درطول مسیر درجاده کوهستانی فیروزکوه شیشه های وسیله نقلیه ای که با آن سفرمی کنید را به پایین بکشید تا هوای تازه و پاکیزه کوهستان را تنفس کنید و نسیم خنک پوستتان را نوازش کند.

پس از رسیدن به روستا هرانده ابتدای مسیر پیاده روی به سمت غار بورنیک شروع می شود در مسیر از کنار رودخانه پر آب نمرود که از ژرفای دره هرانده جریان دارد می گذرید و از مناظر دیدنی ، باغات و مزارع و بوی عطر گلهایی که در این روستا پرورش داده می شود لذت می برید.

غارنوردی در بورنیک

روستای هرانده و غار بورنیک

پس از پیاده روی در دشت زیبا و مزارع برای رسیدن به غار بورنیک  باید مسیری را نیز به سمت بالای کوه که شیب نسبتا تندی دارد بپیمایید  بعد از مدت زمانی حدود 45 دقیقه تا یک ساعت به دهانه غار بورنیک می رسید.

ازآنجایی که نور آفتاب به درون غار راه ندارد برای دیدن غار به سمت تاریکی باید قدم بگذارید. هوای داخل غار به صورت غیر منتظره ای سرد است حتی درگرمترین روزهای سال ، بنابراین  در این سفر یادتان باشد که لباس گرم و چراغ قوه همراه خود داشته باشید.

این غار آهکی از سه تالارعظیم و دالان هایی تشکیل شده است. تالار نخست یا تالار بیرونی که سکونت گاه اصلی غار بوده، تالار دوم یا تالار اصلی که کف آن شیب تندی به سمت پایین دارد و توسط یک دالان نسبتا طولانی به تالار سوم  می رسد. توجه داشته باشید که سطح این غار لغزنده می باشد پس با دقت بیشتری قدم بردارید.

از دیگر دیدنی های این روستا که برای علاقه مندان به آثار تاریخی می تواند جالب باشد بقعه امام زاده یحیی است  که در بخش جنوبی روستای هرانده قرار گرفته است. معماری این بنا مربوط به قرن هفتم هجری است.  باستان شناسان در سطوح زیرین لایه سیمانی دیوار داخلی این بنا نیزكتیبه ای منقوش به خط كوفی و نقاشی های دیواری دست پیدا کرده اند که متعلق به دوره ایلخانی است.


گروه گردشگری تبیان

مریم تجریشی