تبیان، دستیار زندگی
شاید اگر بدانید که در نزدیکی دهلران، یک موزه طبیعی خفاش شناسی وجود دارد که ده ها گونه از خفاش های کمیاب دنیا در آن زندگی می کنند، همین امروز شال و کلاه کنید و راهی ایلام شوید تا این موزه زنده را از نزدیک ببینید!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خفاشی ترین غار ایران!

شاید اگر بدانید که در نزدیکی دهلران، یک موزه طبیعی خفاش شناسی وجود دارد که ده ها گونه از خفاش های کمیاب دنیا در آن زندگی می کنند، همین امروز شال و کلاه کنید و راهی ایلام شوید تا این موزه زنده را از نزدیک ببینید! غار خفاش با 265 متر طول، 30 متر عرض و 50 متر ارتفاع همان موزه طبیعی شگفت انگیزی است که در دنیا نمونه آن وجود ندارد.

غار خفاش

غار خفاش، یکی ازغارهای تاریخی عصر غارنشینی است که بعدها با انتقال زندگی انسان به دشت ها، تبدیل به زیستگاه خفاش ها شد. در غار خفاش بیشتر از 20هزار خفاش زندگی می کنند که نسل اندر نسل، ساکن این غار بوده اند و حاصل این زندگی درازمدت، تجمع توده ای عظیم و ضخیم از فضله خفاش در کف غار است که عمر آن به هزاران سال می رسد و کشاورزان از آن برای تقویت زمین های زراعی شان استفاده می کنند!

غار خفاش
غار خفاش

خفاش های این غار از نوع دم دار، بزرگ و بال پهن هستند و به همین دلیل، برای حرکت در این غار مجبورید طوری رفتار کنید که زندگی آرام این حیوانات را بهم نزنید! با این وجود، اگر تصمیم دارید از بیرون غار زندگی خفاش ها را تماشا کنید، بهترین زمان برای شما موقع غروب و در زمان خروج خفاش‌ها از غار است كه به صورت دسته‌های بزرگ از دهانه غار خارج می شوند و منظره جالبی را به وجود می آورند. این خفاش‌ها سه كیلومتر را تا شهر طی می‌كنند و بعد از کمی گشت و گذار، دوباره به غار برمی گردند!

در غار خفاش دهلیزهای وسیعی وجود دارند که عمق بعضی از قسمت های آن به 400 مترمی رسد. این دهلیزها سراسر پوشیده از استالاكتیت‌ و استالاگمیت‌ است که به عنوان دست نخورده ترین دهلیزهای صخره ای دنیا شناخته می شوند.

برای دیدن غار خفاش باید به سه كیلومتری شمال شرقی شهر دهلران سفر کنید و این غار را در دامنه كوهی مشرف به دره و چشمه‌های آب گرم دهلران ببینید.


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد

عکس ها: مجتبی شیرزاد