تبیان، دستیار زندگی
معمولا زوار قم به محض ورود به شهر می آیند به پابوسی حضرت معصومه(س) اما در پیشنهاد ما برای گشت و گذار یک روزه ترتیب ابنیه طوری انتخاب شد که حسن ختام گردش یکروزه شما زیارت مرقد و گنبد طلایی رنگ حرم باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نادیده های قم (3)

راهنمای زیارت، پیاده روی و خرید در بازار و بافت تاریخی قم (قسمت سوم و آخر)

حسن ختام طلایی

حرم حضرت معصومه (س)

معمولا زوار قم به محض ورود به شهر می آیند به پابوسی حضرت معصومه(س) اما در پیشنهاد ما برای گشت و گذار یک روزه ترتیب ابنیه طوری انتخاب شد که حسن ختام گردش یکروزه شما زیارت مرقد و گنبد طلایی رنگ حرم باشد.

علاوه بر زیارت مرقد مطهر می توانید بر سر مزار آیت الله العظمی بروجردی، شیخ فضل الله نوری یا حتی پروین اعتصامی حاضر شوید و فاتحه ای نثار روحشان کنید.

آرامگاه پروین اعتصامی

مرقد علمای معاصر را هم می توانید یکجا در مسجد بالا سر زیارت کنید. در این میان اگر وقت داشتید و دو در چوبی واقع در صحن عتیق باز بودند، می توانید نگاهی هم به گچکاری های پر کار و با شکوه مقبره مستوفی و فتحعلی شاه قاجار بیندازید که حالا به استناد تابلوهایشان به دفتر سایت حرم و امور بین الملل تغییر کاربری داده اند.

مسجد بزرگ اعظم که در جوار مرقد حضرت معصومه(س) قرار دارد و به خرج آیت الله العظمی بروجردی و به تدبیر مرحوم لرزاده بر پا شده از دیگر دیدنی های حرم است.

نقل است که به مظفرالدین شاه در یکی از سفرهایش به قم حلوای

قمی تعارف می کنند. شاه قجر بعد از بلعیدن حلوا می گوید: «این حلوا مثال سوهان غذای مرا برید و هضم کرد». از آن پس حلوای قمی را سوهان گفتند

سوهان؛ حلوای قمی

سوهان

دهان بازار شما را تحویل تقاطعی می دهد که قمی ها به نام چهارراه بازار می شناسندش. از اینکه بازار تمام شده است و داخل کیسه های خریدتان هنوز اثری از سوهان نمی بینید، زیاد آشفته نشوید درست روبه رویتان و در امتداد خیابان طالقانی می توانید خریدتان را تکمیل کنید خوشبختانه پا به هر سوهان فروشی که بگذارید، فروشنده این حق را برای شما قائل است که ناخنکی به نمونه هر جنسی که می خرید بزنید.

موقع چشیدن سوهان حواستان جمع باشد که اولا گلویتان را نسوزاند و ثانیا ترد باشد و به دندان نچسبد. این یعنی اینکه سوهان خوبی گیر آورده اید و می توانید با خیال راحت پول خرج کنید.

سوهان داغ قم

نقل است که به مظفرالدین شاه در یکی از سفرهایش به قم حلوای قمی تعارف می کنند. شاه قجر بعد از بلعیدن حلوا می گوید: «این حلوا مثال سوهان غذای مرا برید و هضم کرد». از آن پس حلوای قمی را سوهان گفتند.

آمار و ارقام مدعی است که گارگاه های سوهان پزی قم، سالانه 300 تن حلوای خوشمزه قمی می پزند.

مطالب مرتبط:

قسمت اول و دوم  راهنمای سفر به قم را در اینجا و اینجا بخوانید.

مستند جاذبه های قم را از اینجا دانلود کنید.


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد

برگرفته از: سرزمین من