تبیان، دستیار زندگی
تعطیلات آخر هفته، فرصت خوبی است تا پایتخت نشینان از خلوتی شهر استفاده کنند و نفس راحتی بکشند. با این حال اگر در تهران یا استان های حوالی تهران زندگی می کنید، بد نیست یک سفر کوتاه و دلچسب را برای این سه روز تعطیل تدارک ببینید تا نه خستگی مسافرت به تنتان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخر هفته در دره!

منطقه حفاظت شده لار


تعطیلات آخر هفته، فرصت خوبی است تا پایتخت نشینان از خلوتی شهر استفاده کنند و نفس راحتی بکشند. با این حال اگر در تهران یا استان های حوالی آن زندگی می کنید، بد نیست یک سفر کوتاه و دلچسب را برای تعطیلاتتان تدارک ببینید تا نه خستگی مسافرت به تنتان بماند نه کسالت تعطیلات. پیشنهاد این هفته ما برای شما، منطقه حفاظت شده لار است. جایی که می توانید خنکای آب و زیبایی کوهستان و سرسبزی طبیعت را در کنار هم تجربه کنید.

پای کوه های البرز

تهران، نرسیده به مازندران، دست راست! این شاید سرراست ترین نشانی لار باشد که محدوده تقریبی این منطقه را به شما نشان می دهد. منطقه لار از قسمت شمال به كوههای نور، از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر، از قسمت جنوب به لواسانات و از قسمت شرق به كوه دماوند و پلور محدود می شود و برای رسیدن به آن، باید به مرز استان تهران و استان مازندران سفر کنید و بعد، دریاچه 20 کیلومتری لار را در فاصله 7۰ کیلومتری شمال و شمال شرقی تهران ببینید. جایی که به دلیل وجود رودهای خروشان و پرآب، جزو مناطق آب خیز ایران محسوب می شود. اما در مقابل، سرمای طولانی مدت منطقه و کمبود امکانات کشاورزی مانع از تشکیل روستاها و زندگی طولانی مدت اجتماعات انسانی در این منطقه شده و همین به دست نخورده بودن لار کمک کرده است. با این حال، مراتع بسیار وسیع این منطقه در تابستان تبدیل به یکی از چراگاه‌هاى چادرنشینان اطراف تهران می شود و اگر در این فصل به لار سری بزنید، احتمالا دام های در حال چرا و شیطنت را در این منطقه خواهید دید.

اگر گذارتان به لار افتاد، یادتان باشد که در این دره حیواناتی مثل خرس، پلنگ، روباه، افعی دماوندی، مار، مارمولك هم زندگی می کنند. بنابراین پا در کفش این جانوران نکنید که به احتمال زیاد، مغلوب این کشمکش خواهید بود!

ییلاق تهرانی ها

منطقه لار، به دلیل غنای ساختارهای طبیعی، گونه‌های مختلفی از حیات‌وحش مانند قوچ، میش، پلنگ، راز، روباه، شغال و ۹۷ گونه پرنده و انواع خزندگان را در خود جای داده و گستره گیاهی بسیار متنوعی هم دارد. عقاب طلایی یکی از بی نظیرترین گونه های پرندگان است که در ایران زندگی می کند و اتفاقا بومی منطقه لار هم شده است.

سد لار هم که ساخت آن از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۹ طول کشیده، با ارتفاع ۱۵۰متر یکى از بلندترین سدهاى خاکى ایران به شمار می رود و شاید بتوان گفت دیدنی ترین آنها هم هست.

منطقه حفاظت شده لار

در بیشتر اوقات سال می توانید شاهد بارندگی و وضعیت جوی نامتغیر لار باشید که به دلیل احاطه شدن در منطقه کوهستانی و تاثیر پذیری از تغییرات جوی دریای خزر اتفاق می افتد. از پاییز به بعد هم این نزولات آسمانی بیشتر ب شکل برف خواهند بود و این به معنای دشواری دسترسی به لار در دو فصل پایانی سال است.

منطقه حفاظت شده لار دو اكوسیستم كوهستانی و آبی دارد. این منطقه دارای انواع گونه های گیاهی و جانوری است كه در این میان ماهی قزل آلای خالدار قرمز به عنوان یکی از نادرترین گونه های آبزی جهان بر اهمیت پارک اضافه می کند.

در منطقه لار می توانید چشمه ها و رودخانه های پرآبی مثل دلیچای الرم و آب سفید را ببینید و شاهد زیستگاه های امن در دوسوی این دره زیبا باشید.

پوشش گیاهی دره لار شامل گنسیان، بوته زارها و پوشش های آلپی است. با این حال، در این دره گیاهان صنعتی و دارویی و غذایی هم وجود دارد كه از میان آنها می توان به قارچ، كاسنی، گلپر، چای كوهی، بارهنگ و شنگ و … اشاره كرد.

اگر گذارتان به لار افتاد، یادتان باشد که در این دره حیواناتی مثل خرس، پلنگ، روباه، افعی دماوندی، مار، مارمولك هم زندگی می کنند. بنابراین پا در کفش این جانوران نکنید که به احتمال زیاد، شما مغلوب این کشمکش خواهید بود!

بد نیست بدانید که منطقه لار به علت وجود ارزش ها و جاذبه های طبیعی و چشم اندازهای زیبا، به عنوان یك منطقه اكوتوریستی و تحقیقاتی و جهت پژوهش و آموزش مورد استفاده قرار می گیرد پس طوری در آن وارد شوید که ردپای حضورتان به جاذبه ها و ارزش های منطقه آسیبی وارد نکند.

قزل آلاهای صید شده از لار

با این حال اگر اهل ماهیگیری هستید، می توانید هر هفته برای صیدماهی به دره لار سری بزنید. البته فصل مجاز صیدماهی معمولاً از اول خردادماه هر سال آغاز می شود و تا شهریور ماه ادامه پیدا می کند.

البته برای این کار باید پروانه ویژه صیدروزانه كه در واحدهای محیط زیست قوشخانه، پلور و دلیچای صادر می شود، داشته باشید.

فراموش نکنید که از سال ۷۰ بعضی از مناطق لار برای شكار و تیراندازی ممنوع اعلام شده است.

راه ورود به منطقه

راه های اصلی ورود به منطقه از مسیر جاده تهران ـ آمل (هراز): پس از ورود به پلور از طریق سه راهی لار به پست ورودی محیط بانی دلیچای می رسد و از طریق جاجرود یا گلندوك می توان وارد جاده سدلتیان شد. پس از گذشتن از گردنه ایرا به ورودی پست محیط بانی قوشخانه و سپس كمردشت رسید. همچنین جاده رودهن به ایرا نیز به قوشخانه منتهی می شود.


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد