تبیان، دستیار زندگی
تابستان های روستای جهان نما به همان اندازه شلوغ و پر رونق است که زمستان هایش خالی از سکنه می شود. روستایی که با آب و هوای خنک و دلنشینی که دارد، لقب روستای ییلاقی را گرفته و درست به همین دلیل است که با سرمای استخوان سوز زمستانی اش، جمعیت را در فصل سرما از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بام جهان نما

جهان نما

تابستان های روستای جهان نما به همان اندازه شلوغ و پر رونق است که زمستان هایش خالی از سکنه می شود!روستایی که با آب و هوای خنک و دلنشینی که دارد، لقب روستای ییلاقی گلستان را گرفته و درست به همین دلیل است که با سرمای استخوان سوز زمستانی اش، جمعیت را در فصل سرما از خود بیرون می راند.

بام جهان نما را باید در 60 کیلومتری جنوب شرقی شهر کردکوی و 85 کیلومتری گرگان دید. جایی درست در دامنه کوه جهان نما که 3هزار و 86 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و این به معنی آن است که قدم زدن در جهان نما، درست مثل قدم زدن در پشت بام گلستان خواهد بود!

مزدك دریابیگی در دانشنامه گلستان درباره روستای جهان نما می نویسد: «در این منطقه دهكده‌های ییلاقی قدیمی وجود دارد كه از جمله دو روستای كفشگیری و سعدآباد است. کفشگیری محله و سعدآباد محله در شمال غربی منطقه حفاظت شده جهان نما هنوز دارای منازلی با معماری سنتی است. شغل مردم روستاهای منطقه عمدتا دامداری وكشاورزی بوده و گلیم، پاپیچ‌های سنتی و وسایل تزئینی كوچك از جمله صنایع دستی آنان به شمار می‌رود.»

اگر اهل کوهنوردی باشید، این روستا خوراکتان است! کوهستانی بودن جهان نما و قرار گرفتن كوه های دوكالی در غرب، شاه‌پسند، كالت و چلستان در مركز،

زبله، تلمبار و لنده كوه در شرق این منطقه، فرصت خوبی است تا با

همسفرانتان پا به راه کوهستان های سرد و سبز این منطقه شوید

دیدنی های روستا

جهان نما

اگر گذارتان به جهان نما افتاد، سری هم به گورستان قدیمی کمرسرک، امامزاده رضی و مرضیه و برج ‪ ۳۵‬متری رادکان غربی بزنید. این ها آثار قدیمی و تاریخی منطقه جهان نما هستند که مردم روستا به آن افتخار می کنند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که مدفن یكی از اسپهبدان خاندان باوند طبرستان به نام ابوجعفر محمدبن وندرین باوندی در این منطقه قرار دارد و علاوه بر آن، آثار باستانی زیادی هم در روستاهای حاجی‌آباد، چهارباغ، شاهكوه، چمن ساور، زیارت و دیگر محدوده‌های منطقه حفاظت شده جهان نما قرار گرفته است. تنها یادتان باشد در مسیر دسترسی به این اماکن، نگاهی هم به گیاهان مرتعی، دارویی، درختان پهن برگ و علفزارها و بوته زارها بیندازید تا جاذبه های تاریخی و طبیعی این روستا را یک جا تماشا کنید.

روستای جهان نما به دلیل موقعیت طبیعی، اقلیم ویژه و قرار گرفتنش در منطقه حفاظت شده جهان نما، مناظر و جلوه های منحصر به فردی دارد. چشم انداز ارتفاعات، چشمه ها، رودخانه ها و جنگل ها به ویژه در فصل های بهار و تابستان و پائیز، طراوت و زیبایی شگفت انگیزی به این منطقه می بخشد که شاید بهترین هدیه یک سفر تابستانی به شما باشد! به خصوص که در جهان نما رودخانه های مهمی مثل رود چهار باغ، رود مغزی و رود ترکت و چشمه های متعددی مثل نخودچشمه، سرخ چشمه، پیرزن چشمه، شربت، تول بنه، شاه پسند، مارسنگ، مراد چشمه و چشمه های دیگر جریان دارند و تازگی و شادابی فضا را برایتان چند برابر می کنند.

سفر به جهان نما این حسن را دارد که می توانید یکی دو شب در خانه روستائیان

محل اقامت کنید و سبک زندگی جالب آنها را از نزدیک ببینید. خانه هایی ویلایی

که با خشت و گل پوشیده شده اند و بوی چوب نمدار را به ریه های

خشک و شهری شما می دمند!

خوراک کوهنوردان

جهان نما

اما جذابیت های این منطقه به همین جا ختم نمی شود! اگر اهل کوهنوردی باشید، این روستا خوراکتان است! کوهستانی بودن جهان نما و قرار گرفتن كوه های دوكالی در غرب، شاه‌پسند، كالت و چلستان در مركز، زبله، تلمبار و لنده كوه در شرق این منطقه، فرصت خوبی است تا با همسفرانتان پا به راه کوهستان های سرد و سبز این منطقه شوید. البته دره های این منطقه هم کم از کوه هایش ندارند و شما می توانید برای دره نوردی در مغزی، جلینك بلینگ، سفیددره و تركت اقدام کنید.

با وجود كوهستانی بودن این منطقه چشمه‌های زیادی در آن وجود دارد كه از جمله ن مازوكش، والدیگاه، امام وردی، چهارسرا، چشمه‌های اطراف محلات جلینگ بلینگ، حاجی آباد، مرادچشمه، تاجین چشمه و چشمه آبگرم زیارت است.

سفر به جهان نما این حسن را دارد که می توانید یکی دو شب در خانه روستائیان محل اقامت کنید و سبک زندگی جالب آنها را از نزدیک ببینید. خانه هایی ویلایی که با خشت و گل پوشیده شده اند و بوی چوب نمدار را به ریه های خشک و شهری شما می دمند!

این روستا و نواحی اطراف آن، یکی از مناطق مهم حیات وحش طبیعی ایران به شمار می روند که پستاندارانی مثل مرال، شوکا، کَل، بز، قوچ، میش، پلنگ، خرس، گرگ، راسو و شغال همزیستی مسالمت آمیزی در آن دارند. این البته صرف نظر از گونه های بسیار با ارزش پرندگانی مثل کبک دری، عقاب طلایی و هما است که در این منطقه سکونت دارند.


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد