تبیان، دستیار زندگی
در هفته ای که گذشت، دو کشف جدید باستان شناسان را تا حدود زیادی غافلگیر کرد. اولین کشف مربوط به بیرون آمدن شش گور متعلق به عصرآهن در روستای زرین‌آباد ساری بود که در آخرین روزهای کاوش در این منطقه کشف شدند. یكی از این گور‌ها به دوره‌ عصر آهن 2 تعلق دارد و..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهر باستانی هرمز، زیر تونل مترو

آثار باستانی کشف شده


در هفته ای که گذشت، دو کشف جدید باستان شناسان را تا حدود زیادی غافلگیر کرد.

اولین کشف مربوط به بیرون آمدن شش گور متعلق به عصرآهن در روستای زرین‌آباد ساری بود که در آخرین روزهای کاوش در این منطقه کشف شدند. یكی از این گور‌ها به دوره‌ عصر آهن 2 تعلق دارد و بقیه به عصر آهن 3 مربوط هستند.


عبدالمطلب شریفی سرپرست گروه کاوش در این منطقه به ایسنا گفت: «در گور مربوط به عصرآهن 2 یك تدفین با شیوه‌ جنینی و اشیایی بالای سر آن یافت شد. همچنین بقیه گورها شامل تدفین طاقباز و گور خمره بودند. در این گورها اشیایی از فلز، نقره، مفرغ و سفال نیز وجود داشتند.»

این در حالی است که بقایای معماری از یك قلعه‌ ساسانی هم در روستای زرین‌آباد كشف شد. این بنا، معماری منسجم و مستحكمی از آجرهایی با ابعاد بزرگ دارد و اشیایی از دوره‌ اشكانی به‌صورت پراكنده در آن كشف شده است.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا: ما تصمیم نداریم مانع از پیشرفت قطار شهری اهواز شویم اما اعتقاد داریم که ادره کل میراث فرهنگی خوزستان باید به وظیفه خود برای نجات بخشی محوطه های باستانی عمل کند
آثار باستانی کشف شده

اما دومین خبر خوش باستان شناسان، به کشف شاه ستون های شهر هرمز مربوط می شد که کارکنان متروی اهواز در روز پنجم مرداد ماه در حفاری های خود آنها را پیدا کردند و همراه با تعدادی از سفال های قدیمی که سالم مانده بودند، به مسئولان میراث فرهنگی خوزستان تحویل دادند.

مجتبی گهستونی، سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا با اشاره به این که شاه ستون ها سنگ های دایره ای شکل و شبیه به سنگ آسیاب و قطورتر از آن هستند به خبرگزاری مهر گفت: «از دو سال قبل لایه های باستانی در ایستگاه دروازه دیده شده بودند تا این که در نهایت در پنجم مرداد ماه سفال، خشت و پایه ستون در این منطقه به دست آمد.»

آثار باستانی کشف شده

او که معتقد است مسئولان سازمان میراث فرهنگی نسبت به کشف آثار تاریخی در محل عبور مترو بی توجه هستند گفت: «احتمالا کشف آثار متعدد تاریخی در این منطقه وجود یک شهر باستانی را ثابت می کند و بنابراین باید مطالعات بیشتری در محل عبور متروی اهواز انجام داد. البته ما به هیچ وجه تصمیم نداریم مانع از پیشرفت قطار شهری اهواز شویم اما اعتقاد داریم که ادره کل میراث فرهنگی خوزستان باید به وظیفه خود برای نجات بخشی محوطه های باستانی عمل کند.»

او ادامه داد: «قطار شهری دو سال است که در 28 ایستگاه کار می کند ولی اداره کل میراث فرهنگی در طول دو سال گذشته هیچگاه از روند حفاری های انجام شده بازدیدی انجام نداده و نمی داند آیا به لایه های احتمالا باستانی آسیبی وارد می آید یا خیر. آنها نمی دانند که در نتیجه حفاری و انتقال خاک های که به واسطه حفاری از ایستگاهها منتقل می شوند به چه میزان اشیاء تاریخی آسیب وارد شده و به نقاط نامعلومی منتقل می شوند. ما اعتقاد داریم باستانی بودن مسیر قطار شهری به خصوص از محدوده ایستگاه دروازه تا ایستگاه فرهنگی (‌سخیریه) نمی تواند با بقایای شهر هرمز اردشیر که در سال 1310 به شماره 43 در فهرست آثار ملی ثبت شده است بی ربط باشد.»

آثار باستانی کشف شده

به گفته گهستونی از آنجا که بقایای شهر هرمز اردشیر در سال 1310 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و از آنجایی که به نظر می‌رسد قطار شهری از محدوده اهواز قدیم عبور کند، سازمان میراث فرهنگی خوزستان باید برای پاسداری از میراث گرانبهای این شهر مانع از تخریب محوطه های تاریخی اهواز شود.


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد