تبیان، دستیار زندگی
در تابستان داغ این روزها، با یک سفر خنک چطورید؟!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرار از جهنم تابستان!

آبشار وقت و زمان


این روزها که گرمای هوا بهانه تعطیلی چند روزه کشور شده، بهترین پیشنهاد ما برای شما پر کردن برگه مرخصی سه شنبه و چهارشنبه و برنامه ریزی برای یک سفر سه چهار روزه به ارتفاعات خنک لرستان است! سفری که نه تنها شما را از شر گرمای جهنمی این روزها خلاص می کند، بلکه مطمئنا یکی از شگفت انگیزترین سفرهای زندگی تان خواهد بود!


تصور کنید رو به روی آبشار زلالی ایستاده اید که با هیاهوی زیاد، آب را به صخره ها می کوبد و در گوش شما ولوله ای بر پا می کند. همین طور که به هجوم قطره های آبشار زل زده اید، ناگهان دنیا جلوی چشمانتان متوقف می شود و هیاهوی آبشار، جایش را به سکوت مطلقی می دهد که هر چند ثانیه یک بار، با صدای چک چک لطیف و ملایم قطره هایی که از صخره ها پایین می افتند، می شکند. اگر به شما بگوییم که این توقف زمان و غافلگیری طبیعت هر ساعت در گوشه ای از خاک کشورمان اتفاق می افتد، چه عکس العملی دارید؟

برای آن که این صحنه شگفت انگیز را به چشم ببینید، باید به استان لرستان و شهرستان درود سری بزنید و سراغ «آبشار وقت و ساعت» را بگیرید. آبشاری که در هر ساعت، رنگ عوض می کند و درست در لحظه ای که با قدرت تمام در حال فرو ریختن است، از حرکت می ایستد و خشک می شود! با این حساب عجیب نیست اگر بشنوید که محلی های قدیمی منطقه زمانشان را در غیاب ساعت با این آبشار ساعتی هماهنگ می کردند و خروش و خشکی آن برایشان حکم ساعت شنی را داشت!

زمان خروش و توقف آبشار وقت و زمان تا حدود زیادی بستگی به فصل آبی دارد. در حقیقت اگر در دوره خشکسالی سری به این آبشار بزنید، دوره توقف طولانی تری را خواهید دید و اگر در فصل پر آبی به دیدن آبشار بروید، زمان کوتاه تری را. به طوری که خروش و توقف یک ساعته این آبشار در قدیم، امروز جای خود را به خروش 50 دقیقه ای و توقف 2ساعته داده است.

آبشار وقت و ساعت در هر ساعت، رنگ عوض می کند و درست در لحظه ای که

با قدرت تمام در حال فرو ریختن است، از حرکت می ایستد و خشک می شود!

با این حساب عجیب نیست اگر بشنوید که محلی های قدیمی منطقه

زمانشان را در غیاب ساعت با این آبشار ساعتی هماهنگ می کردند

راز چشمه ساعتی

آبشار وقت و ساعت نه تنها یکی از کمیاب ترین جاذبه های گردشگری دنیا است، بلکه از شگفتی های منحصر به فرد زمین شناسی ایران هم به شمار می رود که تا به حال ناشناخته مانده است. این آبشار که در دیواره جنوبی پریز و درون غاری به عرض 7 متر، ارتفاع 15 متر و عمق 50 متر قرار گرفته است، آب زلال و گوارایی دارد که از انتهای غار و در سقف 15 متری آن سرچشمه می گیرد. در حقیقت آبشار از دل غار شروع می شود و به کف غار می ریزد و زمانی که از غار بیرون می آید، تبدیل به چشمه وقت و ساعت شده است!

آبشار وقت و زمان

مردم محلی و بازدیدکنندگان این چشمه سال هاست که دنبال رازگشایی معمای آن هستند و درست به همین دلیل است که قدیمی های منطقه در غیاب علم، حکایت این آبشار را به افسانه های اهریمنی ربط داده می دادند! با تمام این ها، توجیه زمین شناسی این قضیه جواب های قانع کننده ای دارد. زمین شناسان چشمه هایی شبیه این چشمه را به پدیده سیفون ربط می دهند و معتقدند این چشمه ها كه معمولا در مناطق كارستی قرار گرفته اند، دارای مخزنی هستند كه تا ارتفاع مشخصی پر شده و بعد تخلیه آن شروع می شود و این عمل به طور متناوت تکرار می شود.

محل دقیق آبشار وقت و ساعت

برای دیدن این آبشار باید سری به لرستان بزنید و به جنوب شهر درود و بلندی های پریزکوه سفر کنید. از آن به بعد، محلی ها بهترین راهنمای شما خواهند بود و مهم ترین جاده استان را نشانتان می دهند که شما را نه تنها به آبشار وقت و ساعت می رساند، بلکه جاذبه های گردشگری دیگری را هم سر راهتان قرار می دهد.

آبشار وقت و زمان

این جاده از دورود- قارون- چم چیت- امارت و بیشه می گذرد و آنقدر زیبا و شگفت انگیز است که عبور از آن به اندازه یک سفر کامل لذتبخش و خوشایند خواهد بود.

در مسیر جاده مناظر كوهستان قارون و پریز و اشترانكوه، جنگل های انبوه، رودخانه سزار و گهررود، دره های زیبایی مثل دره نگاه و... شما را همراهی می کنند و در ادامه چشمه آبگرمه (مسیر چم چیت- بیشه)، سدهای پرورش ماهی امارت، تالاب چم چیت، غار سراب و امام زاده پیرعبدالله سر راهتان قرار می گیرند تا این که در بخشی از مسیر، به چشمه اسرار آمیز وقت و ساعت می رسید.

البته دسترسی به این چشمه راحت نیست و در حقیقت بدون حضور یک راهنمای محلی عملا غیر ممکن است.


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد