تبیان، دستیار زندگی
پناهگاه و آتش دمای بدن ما را تنظیم می نمایند. بدن موجودات خونگرم فقط تا نزدیکی دامنه منفی هفده درجه می تواند عمل نماید، وقتی بدن زیاد گرم شود آسیب خواهد دید و در اصطلاح گفته می شود آب پز می شود و زمانیکه زیاد سرد شود و در معرض سرمای شدید قرار گیرد، دچار..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خونگرمی تان را حفظ کنید!

سرمازدگی


چرا پناهگاه و آتش اولین اولویت های ما در شرایط بقا هستند؟ چه چیز آنها را تا این حد ارزشمند می کند؟ جواب خیلی ساده است! پناهگاه و آتش دمای بدن ما را تنظیم می کنند. بدن موجودات خونگرم فقط تا نزدیکی دامنه منفی هفده درجه می تواند عمل کند و وقتی بدن زیادی گرم شود آسیب خواهد دید و در اصطلاح آب پز می شود. در مقابل،  زمانی که دمای بدن افت شدید پیدا کند و بدن زیادی سرد شود یا در معرض سرمای شدید و ناگهانی قرار گیرد، دچار هیپوترمی می شود که این مسائل همگی با یک پناهگاه و آتش مناسب قابل پیشگیری است.

اما اگر می خواهید بدانید بدن به چه شکل هایی ممکن است دمای طبیعی خود را از دست بدهد، این مطلب را به دقت بخوانید!


1- تنفس:

بخشی از حرارت بدن با تنفس جابجا می شود. تنفس بخار فنجان چای داغ به طور چشمگیری در مقایسه با تنفس هوای سرد در حفظ دمای بدن موثر است. در هوای سرد، هنگام راهپیمایی، کوهنوردی و... از طریق بینی نفس بکشید. این عمل کمک می کند تا هوا قبل از ورود به ریه هایتان گرم شود.

2- تشعشع:

بدن شما همچون آتش و یا سنگی داغ، حرارت به محیط متصاعد می کند. می توانید این حرارت را با استفاده از لباس و پناهگاه مناسب در محیط خود حفظ نمایید. می توانید با نشستن در آفتاب، کنار آتش و یا بردن چند سنگ داغ به داخل پناهگاه، این حرارت را افزایش دهید. اگر زیاد گرمتان می شود می توانید بین خود و منبع حرارت مانعی قرار دهید.

3- انتقال هوا(جابجایی هوا):

جریان هوا بر روی سطح پوست، دمای تولید شده توسط بدن را جابجا می کند در نتیجه در هوای بسیار گرم در داخل پناهگاه لباس خود را از تن درآورید و حفره ای روی پناهگاه ایجاد نمایید و اجازه دهید حرارت بوسیله جریان باد به بیرون هدایت شود و همینطور در هوای سرد ضمن اینکه تمامی منافذ پناهگاه را می پوشانید، با ریسمانی پاچه های شلوار خود را ببندید و در صورت داشتن جوراب آنها را داخل جوراب کنید تا در هنگام خواب از ورود جریان هوا به داخل لباسهایتان جلوگیری شود. رعایت همین نکات بسیار ساده و می تواند تجربه جدیدی را در یک استراحت داخل پناهگاه برای شما به ارمغان بیاورد.

4- انتقال دما:

وقتی دو جسم با حرارت های متفاوت در مجاورت هم قرار می گیرند، جسم گرمتر حرارت خود را منتقل کرده و تا جائیکه هم دما شوند، خنک تر می گردد. شما یک پناهگاه خارو خاشاکی باریک خوب با درهای محکم ساخته اید اما در پوشاندن کف آن با خارو خاشاک کافی، کوتاهی کرده اید، چه اتفاقی می افتد؟ زمین با 10 درجه سانتی گراد دمای خود، دمای بدن شما را می مکد و اگر سردتر باشد که بسیار بدتر. نقاط تماس خود با هر شئ دیگری که خطر دزدیدن دمای بدن شما را دارد عایق کنید.

احتیاط: در سفرهای زمستانی مراقب برخورد بدنتان با اشیاء فلزی باشید چراکه بر اثر موضوع انتقال دما ممکن است به سرعت دچار سرما زدگی عضو شوید.

5- تبخیر:

رطوبت پوست تا زمانیکه تبخیر شود دما را جذب می کند. و از آنجائیکه انرژی زیادی صرف می شود تا مجددا آب به آن نقطه برسد، سبب می شود تا بدنتان به سرعت سرد شود. در هوای سرد تمام تلاشتان را بکنید تا از عرق کردن جلوگیری نمایید(البته در هوای گرم هم می بایست به دلیل از دست ندادن آب بدن همین کار را بکنید.) اگر خیس شدید لباسهای خیستان را به سرعت عوض کرده و لباس خشک بپوشید. آب، حرارت بدن را 25 برابر بیشتر از هوا جذب می کند و وضعیت را کشنده تر می کند.

در هنگام ساخت پناهگاه، انتخاب لباس و برپایی آتش، تمامی این موارد را به خاطر بسپارید. چند اصل ساده، یک شب سرد و طاقت فرسا را تبدیل به شبی آرام و دوست داشتنی تر کرده و از طبیعت لذت خواهید برد. شاد باشید و از حرارت لذت ببرید.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: بقا در طبیعت