تبیان، دستیار زندگی
از مزایای کمپ زدن در طبیعت همین بس که دو سه روزی فرصت دارید دل از روزمرگی های فشرده تان در شهر بکنید و خود را به سکوت و آرامش دشت و کوه و جنگل بسپارید. این را وقتی متوجه می شوید که برای چشم و گوش و بدنتان ارزش قائل شوید و خوراکی بهتر از بوق و دود و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چادرخوابی تابستانه

کمپ زنی در تابستان

از مزایای کمپ زدن در طبیعت همین بس که دو سه روزی فرصت دارید دل از روزمرگی های فشرده تان در شهر بکنید و خود را به سکوت و آرامش دشت و کوه و جنگل بسپارید. این را وقتی متوجه می شوید که برای چشم و گوش و بدنتان ارزش قائل شوید و خوراکی بهتر از بوق و دود و ترافیک و انواع و اقسام آلودگی ها برایشان فراهم کنید! اما همین کمپ زنی هم قواعد خاص خودش را دارد که اگر آن را نادیده بگیرید، به احتمال زیاد لذت چندانی از سفرتان نخواهید برد.

سفر خنك

کمپ زنی در تابستان

این روزها که هوا رو به گرمی می رود، بهتر است دور شهرهای مرکزی و جنوبی کشور را خط بکشید و برای یک سفر طبیعت گردانه روی استان های شمالی و غربی کشور فکر کنید. استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، لرستان و كردستان از غرب و شمال غرب، و استان های گیلان، مازندان و گلستان از شمال کشور، گزینه های فوق العاده ای هستند. اما اگر گذارتان به این استان ها افتاد، بی گدار به آب نزنید. قبل از سفر لیستی از دیدنی های این استان ها تهیه کنید و مهم تر از آن، مناطقی را که قابلیت کمپ زنی دارند، مشخص نمایید. مثلا دریاچه زریوار در كردستان، رودخانه‌های لرستان، جنگل ارسباران و رود ارس در آذربایجان شرقی فرصت‌هایی برای چند روز تفریح و تجربه هستند.

سقف پارچه ای

کمپ زنی در تابستان

شاید مهم‌ترین تفاوت كمپینگ تابستانی با زمستانی در مكان‌یابی برای برپایی چادر باشد. برخلاف زمستان كه باید مکان برپایی چادر در نقطه ای غیر بادگیر باشد، در تابستان باید جایی چادر بزنید که چادرتان در معرض باد قرار بگیرد و البته نور خورشید کمتر به چادرتان بتابد. جنس چادر هم باید مناسب فصل باشد. بنابراین چادرهای دو پوششی که می توان پوشش دوم آن را به عنوان آفتاب گیر استفاده کرد، انتخاب خوبی هستند. علاوه بر این، پوشش دوم می تواند فضایی برای رد و بدل شدن هوا ایجاد کند و در نتیجه چادر خنك‌تر شود.

تهدید فصل

  • در کمپینگ های تابستانی، بیماریهای مرتبط با فصل یکی از تهدیدهای جدی شما هستند.
    کنسرو
    از بیماری های منتقل شوند با آب گرفته تا مسمومیت های ناشی از فساد غذا در گرما. بنابراین حتما مواد زودفاسدشونده را از مقصد تهیه كنید و در زمان استقرار، مواد خوراكی را در محلی بگذارید كه در معرض نور خورشید نباشند. در این روزها مراقب آبی که می خورید باشید و سعی کنید حتما آب را قبل از نوشیدن بجوشانید. از تمام این ها گذشته، آفتاب روی لوازم ما هم تاثیرگذار است. به جز فاسد كردن مواد خوراكی اگر مراقب نباشیم نور آفتاب می‌تواند با تابیدن بر یك عینك آفتابی جامانده روی داشبورد خودرو یا حتی صندلی موجب از بین رفتن وسیله یا حتی آتش‌سوزی شود!

گرما زدگی

کمپ زنی در تابستان

گرما ‌زدگی خیلی ساده اتفاق می‌افتد. به خصوص اگر تابستان باشد و شما هم در دل طبیعت کمپ زده باشید! طبیعت گردی در گرما آب بدن شما را کاهش می دهد و به همین دلیل شما دچار کم آبی، گرما زدگی و بی حالی می شوید. بنابراین در نوشیدن آب اصلا صرفه جویی نکنید! در مواقعی که زیر آفتاب قدم می زنید یا حتی قصد دارید که آفتاب‌گیری كنید، كرم‌ ضد آفتاب را فراموش نکنید.

زهر تابستانه!

کمپ زنی در تابستان

مارگزیدگی به‌عنوان یك اتفاق كمپ تابستانی به شما خیلی نزدیک است! بنابراین قبل از سفر به جعبه كمك‌های اولیه خود یك كیت مارگزیدگی هم اضافه‌كنید. تاکید ما این است که توصیه های پیشگیرانه را جدی بگیرید اما اگر به هر دلیلی مارگزیدگی اتفاق افتاد، قبل از آنکه دست به کار بریدن محل گزش و بیرو ریختن خون زهرآلود شوید، سعی کنید بفهمید که مار گزنده ازچه نوعی بوده است. سمی‌ بوده یا نه و اگر سمی بوده، از چه نوعی است. چون زهر بعضی از مارها روی سیستم عصبی اثر می‌گذارد و بعضی دیگر بر سیستم انعقاد خون.


گروه گردشگری تبیان- آرزو رستم زاد