تبیان، دستیار زندگی
یكی از تنقلات محبوب كودكان و حتی بزرگترها، سیب‌ زمینی سرخ‌ شده و چیپس‌ است كه تبلیغات آن امروزه از در و دیوار می ‌بارد. در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی درباره سرطان ‌زایی این مواد غذایی انجام شده و گروهی از محققان این خطر را تأیید و گروهی دیگر تكذیب ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عاشقان چیپس، به سرطان نزدیك می‌ شوند!

سیب زمینی سرخ شده

یكی از تنقلات محبوب كودكان و حتی بزرگترها، سیب‌ زمینی سرخ‌ شده و چیپس‌ است كه تبلیغات آن امروزه از در و دیوار می ‌بارد.

در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی درباره سرطان ‌زایی این مواد غذایی انجام شده و گروهی از محققان این خطر را تأیید و گروهی دیگر تكذیب می ‌كنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در مطالعه محققان آلمانی در دانشگاه ماستریخت، مشخص شده ماده موسوم به "آكریلامید"، كه در اثر سرخ كردن ، گریل یا بریان كردن مواد غذایی در آنها ایجاد می ‌شود، می ‌تواند، احتمال بروز برخی سرطان‌ها را بالا ببرد. نتیجه به دست آمده در این مطالعه، روی دو نوع سرطان شایع خانم‌‌ها یعنی سرطان رحم و تخمدان متمركز بوده است.

مجریان این طرح، ابتدا گروهی 120 هزار نفره از زنان و مردان سالم را انتخاب كردند و از آنها خواستند به سؤال‌هایی درباره این كه چه خوراكی‌هایی بیشتر می ‌خورند، پاسخ دهند. پس آنها را به مدت 11 سال پیگیری كردند و وقوع انواع سرطان‌ها را در آنها ثبت كردند.

جمع بندی اطلاعات به دست آمده نشان داد، آنهایی كه بیشتر از 40 میكروگرم آكریلامید در روز مصرف می‌ كردند، 2 برابر سایرین احتمال داشت كه به این 2 نوع سرطان، رحم و تخمدان، مبتلا شوند. این مقدار آكریلامید را می ‌توان با خوردن یك پاكت چیپس وارد بدن كرد.

چیپس

نتایج این مطالعه در نشریه "سرطان، اپیدمیولوژی، پیشگیری و بیوماركرها" منتشر شده، اما سایر محققانی كه در مورد آن اظهار نظر كرده‌اند، به مردم اطمینان خاطر می ‌دهند كه این نتایج نباید باعث نگرانی و دستپاچگی آنها شود.

چرا كه هنوز هم نقش این ماده، آكریلامید، در بروز سرطان ناشناخته و غیرقطعی است. مطالعات پیشین، كه در سال 2005 توسط محققان دانشگاه هاروارد منتشر شد، توانسته بود این ماده را از اتهام سرطان‌زایی تا حدود زیادی مبرا كند. این محققان روی سرطان‌های كلیه، مثانه و روده بزرگ مطالعه كرده بودند.

همین نتایج به ظاهر ضد و نقیض، نشان می ‌دهد كه تا اثبات كامل سرطان‌زایی آكریلامید و غذاهای سرخ‌شده هنوز راه زیادی در پیش داریم و تحقیقات بیشتری باید انجام شود. اما تا آن موقع، بهتر است به توصیه كارشناسان بهداشتی توجه كنیم كه می‌ گویند بهتر است در مصرف غذاهای سرخ‌شده اعتدال را رعایت كنیم.

حتی اگر آكریلامید از این اتهام به ‌طور كامل تبرئه شود، باز هم نمی‌ توان نقش خوردن بیش از حد خوراكی‌های سرخ‌شده را در چاقی نا دیده گرفت. اما داستان چاقی در بالا بردن احتمال بروز انواع سرطان‌ها هم كه نقل محافل هست.

بنابراین می‌ توان نتیجه گرفت كه این گونه غذاها می‌ توانند به ‌طور غیرمستقیم سرطان‌زا باشند.اما در مورد آكریلامید هم راه‌هایی هست كه می ‌تواند در كم كردن مقدار آن مؤثر باشد.

كارشناسان تغذیه می ‌گویند:

- كافی است خوراكی‌هایی مانند سیب‌زمینی را، تا حد زرد طلایی بیشتر برشته نكنیم.

- هرچه رنگ خوراك شما به قهوه‌ای طلایی بیشتر نزدیك شود، میزان آكریلامید تشكیل ‌شده در آن بیشتر است.

- همچنین بهتر است موقع سرخ كردن غذاها، در ماهیتابه را نگذاریم، چرا كه باعث برگشتن آكریلامید تشكیل شده به داخل غذا می ‌شود.

- توصیه استفاده نكردن از روغنی كه قبلا از آن برای سرخ شدن استفاده كرده‌اید نیز از همین جا آب می‌ خورد. كارشناسان توضیح می ‌دهند كه میزان آكریلامید، به ویژه در خوراكی‌هایی كه كربوهیدرات بیشتری دارند، مانند سیب‌زمینی، بیشتر است.

                                                                                                                                           منبع: روزنامه همشهری

* مطالب مرتبط :

انواع چربی ها و منابع غذایی آنها

روش های صحیح سرخ کردن غذا چیست؟

چرا چیپس و پفک برای کودکان مضر است

غذاهای آماده و فوری را کم بخورید (FAST FOODS)

تغذیه و پیشگیری از سرطان (1) و (2) و (3)

رژیم غذایی در سرطان ها

رژیم غذایی کشورهای حاشیه مدیترانه خطر سکته و سرطان را کاهش می دهد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.