تبیان، دستیار زندگی
1- تخم مرغ از چند قسمت تشکیل شده است؟ تخم مرغ از سه قسمت پوسته، سفیده و زرده تشکیل شده است. 2- پوسته تخم مرغ از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟ پوسته تخم مرغ از کربنات کلسیم و یک لایه پوششی تشکیل شده است. لایه پوششی پوسته، در حف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چقدر تخم مرغ را می شناسید


1- تخم مرغ  از چند قسمت تشکیل شده است؟

تخم مرغ از سه قسمت پوسته، سفیده و زرده تشکیل شده است.

2- پوسته تخم مرغ از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

پوسته تخم مرغ از کربنات کلسیم و یک لایه پوششی تشکیل شده است. لایه پوششی پوسته، در حفظ تازگی و سلامت تخم مرغ نقش مؤثری دارد.

3- سفیده و زرده تخم مرغ  چگونه از هم جدا می شوند؟

سفیده و زرده تخم مرغ هر کدام از سه قسمت تشکیل شده اند که به وسیله لایه های نازکی از هم جدا می شوند.

4- چربی موجود در تخم مرغ مربوط به کدام قسمت است؟

چربی  موجود، مربوط به قسمت زرده است.

5- تفاوت زرده و سفیده تخم مرغ چیست؟

بیشتر وزن تخم مرغ را سفیده تشکیل می دهد. سفیده فاقد چربی است و اسیدهای آمینه سفیده با زرده متفاوت است. مقدار آب موجود در سفیده خیلی بیشتر از زرده می باشد.

6- جسم رویان در چه قسمتی از زرده قرار دارد؟

جسم رویان که قسمت تشکیل نطفه است در بالای زرده و به غشای آن چسبیده است.

7- از چه راهی می توان تازگی و کهنگی تخم مرغ را تشخیص داد؟

زرده آمیخته ای از لایه های زرده روشن و زرده تیره رنگ است که با چشم غیر مسلح به راحتی قابل تشخیص از یکدیگر نیستند. دو رشته سفید طنابی شکل که زرده را به دو سر تخم مرغ وصل کرده است ، آن را در مرکز سفیده نگه می دارد. در سر پهن تخم مرغ محفظه پر از هوایی وجود دارد که میزان فضای آن تازگی و کهنگی تخم مرغ را نشان می دهد.

8- فرهنگ چه تأثیری در مصرف تخم مرغ دارد؟

سواد و آگاهی تغذیه ای در مصرف بهینه تخم مرغ بسیار مؤثر است. زیرا آگاهی از خواص زرده و سفیده تخم مرغ در استفاده صحیح و جلوگیری از مصرف بی رویه آن به هنگام تنظیم برنامه غذایی، نقش تعیین کننده ای دارد.

9- موارد استفاده تخم مرغ را بنویسید؟

تخم مرغ در فرهنگ های مختلف یک ماده غذایی سمبولیک است و در باور مردم به عنوان آغازگر زندگی و حیات شناخته شده است. تخم مرغ رنگ کرده در آغاز فصل بهار زینت بخش سفره هفت سین است. تخم مرغ، سمبل شانس هم به حساب می آید. همه کودکان  در سراسر دنیا در سال اول زندگی با طعم تخم مرغ آشنا می شوند.

10- ارزش تغذیه ای تخم مرغ را توضیح دهید؟

هر سه قسمت پوسته ، زرده و سفیده تخم مرغ ارزش تغذیه ای ویژه خود را دارد. پوسته منبع غنی از کلسیم است. زرده منبع غنی از آهن و ویتامین های A و D است و نیز کلیه چربی های موجود در تخم مرغ را که شامل فسفولیپیدهایی مثل لیستین  است، در خود جای می دهد. تخم مرغ همچنین حاوی ویتامین های گروه B و املاحی مثل سدیم  ، پتاسیم ، کلسیم  ، منیزیم  ، گوگرد ، کلر و فسفر آلی است.

11- چرا تخم مرغ را نباید قبل از انبار کردن شُست؟

زیرا لایه پوششی محافظت کننده روی پوسته در آب حلال است و با شستن از بین می رود. با از بین رفتن این لایه، منافذ روی پوسته آهکی باز شده، امکان ورود هوا و میکروارگانیسم های بیماری زا را فراهم می سازد.عمل شستن اگر قبل از انبار کردن تخم مرغ صورت گیرد، کیفیت تغذیه ای تخم مرغ را کاهش می دهد و ممکن است ایمنی آن را هم به خطر اندازد.

12- نوع پروتئین های تخم مرغ چه تأثیری در طبخ آن دارند؟

یکی از پروتئین های موجود در سفیده تخم مرغ آلبومین است که بیش از نیمی از مواد خشک موجود در آن را تشکیل می دهد. این پروتئین حتی با زدن زرده هم منعقد می شود. میوسین پروتئنی دیگری است که ساختمان قسمت ضخیم را فراهم می آورد و در اثر کهنگی و تغییر PH تخم مرغ تغییر می کند. لیوتین پروتئین حلال در آب است که در قسمت زرده یافت می شود.

13- روش های طبخ تخم مرغ را نام ببرید؟

دو روش دارد : طبخ در پوسته و طبخ بیرون از پوسته

14- طبخ در پوسته را توضیح دهید؟

تخم مرغ را عمدتاً به روش آب پز، با دمای زیر جوش ( بین 82 تا 99 ) به مدت پنج دقیقه ( تخم مرغ عسلی ) یا 20 دقیقه ( تخم مرغ سفت ) حرارت می دهیم. در این روش باید توجه داشت که از درجه جوش برای مدت حرارت دهی تخم مرغ استفاده نکنیم.

15- طبخ بیرون از پوسته را توضیح دهید؟

نیمرو از متداول ترین و آسان ترین غذاهای تهیه شده به این روش است. برای تهیه این غذا از روش سرخ کردن در روغن کم استفاده می شود.

16- روش های سرو تخم مرغ را نام ببرید؟

وسیع ترین انواع سرو به تخم مرغ اختصاص دارد، زیرا تخم مرغ به عنوان امولسیفایر در مایونز  ، غلظت دهنده در فرنی  و کاستارد ، ایجاد کننده ساختار در انواع کیک  و املت  و افزایش دهنده طعم و رنگ و بوی مطبوع در غذاها استفاده می شود.

17- چرا تخم مرغ در رأس جانشین های گوشتی قرار می گیرد؟

زیرا دارای پروتئین با کیفیت عالی است. ارزش تغذیه ای بالا و دسترسی فیزیکی، اقتصادی و فرهنگی به این ماده غذایی، آن را بسیار ویژه و پر ارزش می نماید.

18- در تخم مرغ چه قسمت هایی غیر قابل مصرف است؟

پوسته آهکی تخم مرغ ارزش تغذیه ای دارد و منبع غنی کلسیم است که در صنعت، از آن جهت مصارف غذایی استفاده می کنند، ولی در تهیه غذای خانواده به کار نمی رود و بخشی از ضایعات تخم مرغ به حساب می آید.

19- چه نکاتی را باید هنگام استفاده از تخم مرغ رعایت کرد؟

رعایت اصول بهداشتی، جلوگیری از انتقال آلودگی و توجه به زمان نگهداری تخم مرغ در محدوده دمای 7 تا 60 درجه سانتیگراد در کوتاه ترین مدت ممکن، از بروز ضایعات تخم مرغ جلوگیری می نماید. از نکات ایمنی برای تهیه غذاهایی مثل سالاد پر پروتئین، آماده کردن وسایل و کلیه محتویات سالاد قبل از تهیه آن می باشد تا در طول مدت آماده سازی، دمای مواد غذایی پایین بوده و رشد و تکثیر میکروارگانیسم های بیماری زا را کاهش دهد.

20- با گذشت زمان و کهنه شدن تخم مرغ چه تغییراتی در تخم مرغ ایجاد می شود؟

مقدار محفظه هوای داخل پوسته زیاد می شود. گاز دی اکسید کربن خارج شده و محیط تخم مرغ قلیایی می شود. با قلیایی شدن PH تخم مرغ سفیده آن نازک می شود و تمرکز مولکول های زرده کم شده و مسطح می گردد. طعم و مزه و بوی تخم مرغ کاهش می یابد.

منبع : WWW.IRIB.IR/AMOUZESH

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.