تبیان، دستیار زندگی
آن چه توجه محققان را به خود جلب کرده، این است که بروز بیماری‌های قلبی و سکته در اسکیموها بسیار کم است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فواید اُمگا-3 در غذاهای دریایی

آن چه توجه محققان را به خود جلب کرده، این است که بروز بیماری‌های قلبی و سکته در اسکیموها بسیار کم است.

اسیدهای چرب امگا-3

محققان با توجه به رژیم غذایی در مناطقی که شیوع بیماری‌های قلبی در آنها کم بود، دریافتند که رمز سلامت آنها، مصرف محصولات دریایی است که امگا-3 کافی برای عملکرد طبیعی سلول‌ها را فراهم می‌کند.

مطالعات وسیعی در زمینه آثار اُمگا-3 بر سلامت و عملکرد طبیعی ارگان‌های بدن صورت گرفته است که همگی موید نقش انکارناپذیر مصرف آبزیان در سلامت عمومی ‌بدن است.

در واقع بدن برای حفظ سلامت خود به یک سری چربی نیاز دارد که حتما باید از طریق غذا به بدن برسند، زیرا بدن توانایی ساخت این دو گروه چربی را نداشته و فقط از طریق رژیم غذایی می‌تواند این چربی‌ها را دریافت کند. به همین علت این چربی‌ها را، اسیدهای چرب ضروری نامیده اند. کمبود این چربی‌ها عوارض بسیار جدی را به دنبال دارد. از علایم پوستی گرفته تا علایم عصبی، گوارشی، عملکردی و مغزی از نتایج کمبود این چربی‌ها هستند.

این چربی‌ها شامل اسیدهای چرب امگا-3 و امگا-6 می‌شوند که بدن، چربی‌ها دیگر را از آنها تولید می‌کند. این اسید‌های چرب برای عملکرد طبیعی بدن ضروری هستند. بخشی از فعالیت آنها در کنترل انعقاد خون، ساختار سلولی و ساخت غشای سلول‌های مغزی موثر بوده و همچنین آثار بسیار مفیدی در جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌ها، بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و افسردگی، آسم و... دارند.

اسیدهای چرب امگا-3 در ماهی‌ها به ویژه انواع ماهی‌های چرب مانند ماهی خال مخالی، ماهی‌های خاویاری، سالمون و... به مقدار زیاد وجود دارد. سایر منابع غذایی آن روغن سویا و کانولا، جوانه گندم ، گردو، روغن تخم کتان، سبزیجات برگ سبز و روغن کبد ماهی می باشد.

منابع امگا-6 نیز بسیار گسترده‌اند و در انواع روغن‌های گیاهی مانند ذرت، آفتابگردان و... وجود دارد.

همان‌طور که عنوان شد، هر دو گروه این چربی‌ها برای بدن لازم و ضروری‌اند. اما رعایت نسبت مناسب میان مصرف آنها نیز بسیار پراهمیت است. متاسفانه در مناطقی از جهان مانند ایران که مصرف ماهیان و محصولات دریایی پایین است، نسبت مصرف امگا-6 به امگا-3 در حدود 20 به 1 است.

بنابراین، در چنین رژیمی‌مصرف چربی‌های سودمند امگا-3 پایین است. در حالی که بهترین نسبت مصرف امگا-6 به امگا-3، نسبت 4 به 1 است. چنین نسبتی با مصرف حداقل دو بار ماهی و محصولات غذایی دریایی در هفته به دست می‌آید.

نقش امگا-3 در بدن

امگا-3 در بدن به حدی مهم است که در مسیرهای مهم متابولیک بدن نقش دارد، فعالیت آن از سطح سلولی با شرکت در ساختمان غشای سلولی آغاز می‌شود و سلامت غشا را حفظ می‌کند. ویژگی‌های غشای سلولی تحت تاثیر نوع چربی است که مصرف می‌شود.

مصرف بالای چربی‌های اشباع سبب افزایش‌‌شکنندگی غشای سلولی می‌شود و زمینه بروز آسیب‌های سلولی و حتی بروز سرطان را در ابعاد سلولی فراهم می‌کند، در حالی که با مصرف چربی‌های سالم‌تر مانند امگا-3 سلول‌ها در برابر آسیب‌ها بیمه می‌شوند.

به تازگی ترکیبی به نام رزولوین شناسایی شده است که این ترکیب از تبدیل امگا-3 موجود در آبزیان در بدن به وجود می‌آید.

آثار مفید امگا-3 در درمان اختلالات روحی مانند افسردگی و اختلالات دو قطبی مشاهده شده است، بنابراین بسیاری از پزشکان در درمان بیماران خود امگا-3 را نیز لحاظ می‌کنند.

محققان همچنین ارتباط میان وضعیت امگا-3 و افسردگی پس از زایمان را مورد بررسی قرار دادند.

در این تحقیق، میزان دوکوزاهگزانوئیک اسید در خون 380 زن استرالیایی شش ماه پس از زایمان بررسی و مشخص شد که افزایش یک درصدی میزان آن در خون سبب کاهش 59 درصدی در علایم افسردگی می‌شود.

در طول بارداری، روزانه در حدود 2/2 گرم اسید‌های چرب ضروری به مصرف جنین می‌رسد، در نتیجه پس از زایمان با کاهش میزان آنها در بدن مادر، خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان افزایش می‌یابد.

*مطالب مرتبط:

اُمگا-3 معجزه قرن جدید در پیشگیری از بیماری (قسمت اول) و (قسمت دوم)

روش‌های افزودن اُمگا-3 به تخم‌مرغ

ماهی و سبزی؛ پیشگیری از آسم

آزاد یا پرورشی؛ ماهی بخورید

ماهی گران، مغذی تر است؟

دو بار در هفته ماهی بخورید

ماهی داروی جهانی قلب

غذاهای دریایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.