تبیان، دستیار زندگی
متولدین‌ اسفند خصوصیاتی‌ دارند كه‌ با متولدین‌ دیگر ماه‌های‌ سال‌ كاملاً متفاوت‌ است؛ از بارزترین‌ این‌ موارد آرام بودن‌ را می توان‌ نام‌ برد. سنگ‌ این‌ ماه‌ آبی‌ روشن‌ است؛ رنگی‌ كه‌ به‌ انسان‌ آرامشی‌ همراه‌ با...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنگ متولدین اسفند

سنگ ماه / آكوامارین

متولدین‌ اسفند خصوصیاتی‌ دارند كه‌ با متولدین‌ دیگر ماه‌های‌ سال‌ كاملاً متفاوت‌ است؛ از بارزترین‌ این‌ موارد آرام بودن‌ را می توان‌ نام‌ برد. سنگ‌ این‌ ماه‌ آبی‌ روشن‌ است؛ رنگی‌ كه‌ به‌ انسان‌ آرامشی‌ همراه‌ با نشاط‌ می ‌دهد.

این‌ سنگ‌ آكوامارین‌ (AQUAMARINE) نام‌ دارد و مخصوص‌ جنس‌ مؤنث‌ است. سیستم‌ ایمنی‌ و اعصاب‌ را تقویت‌ می ‌كند و باعث‌ آرامش‌ غدد می ‌شود.

واژه‌ آكوامارین‌ مشتق‌ از كلمه ‌ای‌ لاتین‌ به‌ معنای‌ آب‌ دریاست‌ و براساس‌ رنگ‌ آبی‌ آن‌ به‌ این‌ نام‌ خوانده‌ می‌ شود. در ایام‌ قدیم‌ دریانوردان‌ در سفرها یا جنگ‌های‌ دریایی‌ به‌ عنوان‌ طلسم‌ برای‌ غلبه‌ بر حوادث‌ یا دشمن‌ از آن‌ استفاده‌ می‌ كردند.

آكوامارین‌ در گروه‌ سنگ‌های‌ بریل‌ قرار دارد كه‌ در این‌ گروه‌ یكی‌ از شاخص‌ ترین‌ گوهرها، زمرد است.

دیگر گوهرهای‌ بریل‌ عبارت اند از بریل‌ طلایی، بریل‌ بیكسبیت‌ (BIXBITE) به‌ رنگ‌ قرمز،

بریل‌ مورگانیت‌ (MORGANITE) به‌ رنگ‌ صورتی‌ و بریل‌ گوشنیت‌ (GOSHENITE) كه‌ بیرنگ‌ است.

آكوامارین‌ جزو آن‌ دسته‌ از جواهرات‌ است‌ كه‌ برای‌ جواهرسازان‌ و بسیاری‌ از خانم‌ها جاذبه‌ فراوان‌ دارد و كمتر ویترین‌ جواهر فروشی‌ هست‌ كه‌ برای‌ جلوه‌ و زیبایی، قطعه ‌ای‌ جواهر ساخته‌ شده‌ با این‌ سنگ‌ در آن‌ نباشد.

آكوامارین‌ بیشتر به‌ صورت‌ سِت‌ (مجموعه) درست‌ می ‌شود و به‌ شكل‌ انگشتری‌ بیشتر رایج‌ است. این‌ سنگ‌ را اغلب‌ به‌ صورت‌ زمردگونه‌ تراش‌ می ‌دهند و دیگر فرم‌های‌ تراش‌ را كمتر برای‌ آن‌ به‌ كار می ‌برند.

باید توجه‌ داشت‌ كه‌ این‌ گوهر ترد و شكننده‌ و در برابر حرارت‌ حساس‌ است‌ و مواد شیمیایی‌ ضعیف‌ اثر چندانی‌ بر آن‌ ندارند، اما در مقابل‌ اسیدها واكنش‌ نشان‌ می ‌دهد و در آن‌ نقطه‌های‌ ریز و درشت‌ به ‌وجود می ‌آید. جواهر سازان‌ بایستی‌ دقت‌ داشته‌ باشند كه‌ این‌ سنگ‌ را بعد از پولیش‌ و آبكاری‌ سوار كنند. به ‌علاوه، آكوامارین‌ چون‌ بیشتر به‌ صورت‌ قطعات‌ بزرگ‌ روی‌ جواهرات‌ است، خانم‌ها باید در نگهداری‌ آن‌ داخل‌ جعبه‌ دقت‌ كنند؛ زیرا در تماس‌ با دیگر جواهرات‌ ممكن‌ است‌ آسیب‌ ببیند.

معادن‌ آكوامارین‌ مانند سایر كانی‌ها در تمام‌ نقاط‌ دنیا به ‌صورت‌ پراكنده‌ یافت‌ می‌ شود، اما عمده‌ معادن‌ آن‌ در برزیل، روسیه، استرالیا، مالاگاشی، برمه، هندوستان، ایالات‌ متحده آمریکا و چند كشور آفریقایی‌ قرار دارد.

كانی‌های‌ دیگری‌ هم‌ وجود دارد كه‌ ممكن‌ است‌ با آكوامارین‌ اشتباه‌ شود، از جمله‌ تورمالین‌ آبی، زیركن‌(ZIRCON) ، توپاز آبی‌ و كیانیت‌KIANITE)). امروزه‌ آكوامارین‌های‌ مصنوعی‌ نیز در لابراتوارها تولید می‌ شود، اما با این‌ سیستم‌ مقرون‌ به ‌صرفه‌ نیست‌ و آكوامارین‌های‌ مصنوعی‌ موجود در بازار در حقیقت‌ اسپینل‌ مصنوعی‌ است‌ كه‌ به‌ رنگ‌ آكوامارین‌ عرضه‌ می‌ شود.

در بسیاری‌ از جواهرات‌ قدیمی‌ كه‌ در موزه‌ها و یا به‌ صورت‌ جواهرات‌ سلطنتی‌ كشورها وجود دارند، سنگ‌های‌ درشتی‌ به‌ كار رفته‌ كه‌ آبی‌ بسیار كم ‌رنگی‌ دارند و به ‌دلیل‌ شفافیت‌ روغنی ‌مانند بعضی‌ از آنها، تصور بر این‌ بوده‌ كه‌ الماسند؛ اما با پیشرفت‌ علم‌ جواهرشناسی‌ مشخص‌ شده‌ كه‌ آكوامارین‌ هستند.

در سال‌های‌ اخیر كه‌ ساخت‌ جواهرات‌ از نظر فرم‌ دگرگون‌ شده، انواع‌ جواهر با سنگ‌های‌ رنگی‌ رواج‌ پیدا كرده‌ و بیشترین‌ سنگ‌هایی‌ كه‌ طرفداران‌ زیادی‌ دارند عبارت اند از آكوامارین، آماتیس‌  و توپاز  آبی. گفتنی‌ است‌ این‌ سنگ‌ها به ‌دلیل‌ فراوانی‌ در طبیعت‌ و تولید مصنوعی‌ آنها، مانند دیگر سنگ‌های‌ قیمتی‌ افزایش‌ قیمت‌ ندارند. تفاوت‌ در خرید و فروش‌ آنها با درصدهای‌ بیشتری‌ انجام‌ می‌شود و استفاده‌ از این‌ جواهرات‌ بیشتر براساس‌ ذوق‌ و سلیقه‌ و زیبایی‌ است.

محمد كشتی آرای ، كارشناس و طراح جواهر


لینک ها

سنگ متولدین فروردین ، اردیبهشت ، خرداد ، تیر ، مرداد ، شهریور ، مهر ، آبان ، آذر ، دی  ، بهمن

نسخه ی خانگی برای تمیز كردن جواهرات

راز و رمز خانه داری- شست و شوی طلا و جواهر

فروش کتاب های « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.