تبیان، دستیار زندگی
در ادامه ی مطلب قبلی با عنوان "علل ایجاد کهیر در بدن" ، در این قسمت راه های درمان کهیر را برای شما بیان می کنیم. پاسخگوی سئوالات زیر آقای دکتر رضا محمود رباطی، متخصص بیماری‌های پوست و مو می باشد. 1- راه‌های تشخیص این بیماری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه های درمان کهیر چیست؟


در ادامه ی مطلب قبلی با عنوان "علل ایجاد کهیر در بدن" ، در این قسمت راه های درمان کهیر را برای شما بیان می کنیم.

پاسخگوی سئوالات زیر آقای دکتر رضا محمود رباطی، متخصص بیماری‌های پوست و مو می باشد.


1- راه‌های تشخیص این بیماری کدام است؟

تشخیص بیماری بر اساس اظهارات و شکایت بیمار و هم ‌چنین نمای بالینی ضایعات می ‌باشد که به آسانی قابل تشخیص است و در مواردی که ضایعات فوق به مدت طولانی و بیش از 48 ساعت پایدار بمانند، انجام بررسی ‌های گسترده، نظیر تکه برداری (نمونه برداری پوستی) به منظور تشخیص ضایعات مهم از جمله برخی التهابات عروقی، الزامی می ‌باشد.

در سایر موارد اکثراً نیاز به ارزیابی وسیع نیست. انجام برخی آزمایش‌های خونی در برخی موارد، براساس صلاح دید پزشک معالج و شدت بیماری انجام می ‌شود.


2- راه‌های درمان کهیر کدام است؟

با توجه به نقش میانجی هیستامین در بروز خارش و سایر نشانه‌های بیماری، مهم‌ ترین دارو برای درمان کهیر استفاده از مواد ضدهیستامین می ‌باشد که با توجه به اشکال مختلف این دارو، در مورد هر یک از بیماران براساس وضعیت بیماری، یک نوع از آن توسط پزشک معالج تجویز می ‌گردد و در برخی موارد مقاوم به درمان از داروهای دیگر نیز استفاده می ‌شود.

در اکثر موارد، بیماران به صورت سرپایی درمان می‌ گردند و در موارد شدید که همراه با تورم مجاری تنفسی و احتمال بروز انسداد تنفسی می ‌باشد، بیمار باید در مراکز مجهز و بیمارستان‌ بستری شود تا تحت نظر باشد.

در درمان کهیر نیاز به استفاده از داروهای موضعی نیست و در برخی موارد خنک کردن پوست مانند استحمام با آب سرد می ‌تواند در کاهش خارش تأثیر مثبتی داشته باشد.

در مواردی که ضایعات کهیر به مدت طولانی و بیش از 48 ساعت پایدار بمانند، انجام بررسی ‌های گسترده، نظیر تکه برداری (نمونه برداری پوستی) به منظور تشخیص ضایعات مهم از جمله برخی التهابات عروقی، الزامی می ‌باشد.


3- بیماری کهیر در چه افرادی بیش‌تر دیده می‌شود؟

کهیر یکی از بیماری‌های شایع می‌ باشد و حدود 2 درصد کل افراد جامعه به نوعی دچار کهیر می ‌شوند. بیماری کهیر در تمام سنین؛ کودکان، بالغین و بزرگسالان مشاهده می ‌شود. آقایان و خانم‌ها به طور تقریبی به نسبت مساوی به بیماری کهیر مبتلا می ‌شوند.


4- آیا بعد از درمان کهیر، امکان برگشت مجدد این بیماری وجود دارد؟

با توجه به این که برخی مواد از جمله داروها و عفونت‌ها در بروز کهیر نقش دارند، چنانچه فرد پس از درمان مجدداً با این مواد(علل ایجاد کهیر که لینک آن در پایین صفحه است) در تماس باشد، احتمال برگشت آن وجود دارد.


5- عوامل پیش‌گیری کننده ی بیماری کهیر کدام است؟

در صورت بروز یا تشدید کهیر، پرهیز از عواملی مانند مواد غذایی، عوامل عفونی و تماس‌های فیزیکی، سرما و تعریق می ‌تواند بروز کهیر را کنترل کند و در کنترل بیماری تأثیر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

با توجه به نقش میانجی هیستامین در بروز خارش و سایر نشانه‌های بیماری کهیر، مهم‌ ترین دارو برای درمان کهیر استفاده از مواد ضدهیستامین(آنتی هیستامین) می ‌باشد.


6- توصیه ی شما به این آقای 25ساله کدام است؟

با توجه به تشخیص کهیر در این بیمار، مصرف داروهای ضدهیستامین می‌تواند برای ایشان مفید باشد و با توجه به برگشت مجدد ضایعات در این بیمار دخالت برخی عوامل مسبب، از جمله بعضی از غذاها، بعضی از داروها، عفونت‌ها یا حتی عوامل فیزیکی مطرح می‌باشد که در این صورت، با پرهیز از این عوامل(هر کدام که مسبب بوده) می تواند در کنترل بیماری نقش فعالی داشته باشند.


7- توصیه ی کلی شما به این بیماری کدام است؟

نکته ی مهم در این بیماری، دقت در شناسایی عوامل زمینه ‌ساز ذکر شده و پرهیز از آن‌ها به منظور کنترل بیماری می ‌باشد و در سایر موارد که علت زمینه ‌ساز خاصی وجود ندارد، مصرف مناسب داروهای تجویز شده می تواند در برطرف شدن علایم بیماری بسیار موثر باشد.


*مطالب مرتبط در این سایت:

علل ایجاد کهیر در بدن

كهیر چیست؟

آلرژی‌ غذایی چیست؟‌

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.