تبیان، دستیار زندگی
فشار گروه همسالان، تصاویر رسانه ای، ارزشهای والدین و تعریف و تمجیدها همگی به اتفاق هم بر روی تصویر ذهنی یک نوجوان تاثیر می گذارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جذابیت بدون زیبایی


فشار گروه همسالان، تصاویر رسانه ای، ارزشهای والدین و تعریف و تمجیدها همگی به اتفاق هم بر روی تصویر ذهنی یک نوجوان تاثیر می گذارد.

نوجوان

مشکلات در تمام دوره های زندگی انسان وجود دارد، مخصوصا در دوره های نوجوانی و جوانی، به علت بروز برخی از مسایل خاص از جمله بحران دوره بلوغ، تعدد این نوع مشکلات بیشتر و درجه اهمیت آن نیز افزون تر می گردد. یکی از مشکلات رایج در دوران نوجوانی و اوایل جوانی، عدم رضایت از ظاهر است.

فشار گروه همسالان، تصاویر رسانه ای، ارزشهای والدین و تعریف و تمجیدها و ......همگی به اتفاق هم بر روی تصویر ذهنی یک نوجوان تاثیر می گذارد. پسرها به اندام ورزیده و ماهیچه ای قهرمانان ورزشی می نگرند و در این قیاس احساس کمبود می کنند. دخترها با دیدن مجلات و تصاویر و مانکن ها و .. از خود بیخود شده و احساس حقارت می کنند. از بیلبوردهای تبلیغاتی گرفته تا تصاویر ماهواره ای و .. نوجوان هر روز با این مفهوم و استدلال مورد حمله و یورش قرار می گیرد که اندامش مناسب نیست و مرتبا آنها را به دلفریبتر شدن، ورزیده تر شدن، بلندتر شدن، لاغرتر شدن و در یک کلام بهتر شدن ترغیب می نماید.

عجیب نیست که نوجوانان و جوانان امروز تصور می کنند که اندام و هیکل شان به اندازه کافی خوب نیست.

در اینجا یک سری راهکار برای خود پذیری و یافتن تصویر ذهنی مثبت از اندام ارایه می شود:

سعی کنید هیچگاه اندام فرزند نوجوان و یا جوان تان را نقد و نکوهش نکنید:  باور کنید نوجوانان و جوانان نسبت به اندامشان بیش از حد حساس هستند و بهتر از  هر کسی به اندامشان اشراف و آگاهی دارند.آنها نقایص خود را می دانند و تصور می کنند این نواقص بسیار فاحش و چشم گیر است.

تحریف زدایی کنید. نوجوان یا جوان خود را از این موضوع مطلع کنید که این مدلها و مانکنها در حالت عادی شبیه به آنچه در مجلات و سینما و .. دیده می شوند نیستند. تصاویر آنها مورد اصلاح قرار میگیرد و کاملا واقعی نیست.

تصویر ذهنی خودتان را در نظر بگیرید:  ایا شما خودتان دارای تصویر ذهنی مثبتی از اندام تان به نوجوان یا جوان تان منتقل می کنید. وقتی که خودتان فاقد تصویر ذهنی مثبت از اندام تان هستید به طور ناخودآگاه و ناخواسته این پیام منفی را به او هم منتقل می کنید.

با ورزش و تداوم آن، نوجوان به وضعیت تعادل روحی و روانی همراه با نحوه مبارزه و رقابت سالم مثبت می رسد

عیب جویی: توجه به این نکته که هیچکس بی عیب نیست باعث می شود تا آنها نیز عیب و نقص خود را بشناسند و به آن اعتراف کنند تا ضمن اینکه به عیب خود پی ببرند، به شمردن عیب و نقص دیگران نپردازند و از طرف دیگر خود را همان طور که هستند بپذیرند.

برچسب زدن:  نباید ارزیابی های متفاوت و مختلفی که در مورد اشیا و اجسام بی جان و بی روح انجام می دهیم در مکورد نوجوانان هم انجام دهیم، زیرا برچسبهای گوناگون که با چنین ارزیابی های نسنجیده عواقب منفی در پی دارد.

وظایف نوجوان و جوان

داشتن برنامه صحیح و اصولی برای گذراندن اوقات فراغت موفقیت فرد را تضمین می کند. برنامه ریزی صحیح باید توام با واقعیتهای موجود باشد که برخی از آنها عبارتند از:

ورزش کردن: روی آوردن به ورزش از گرایش نوجوان به افکار منفی و انتقاد گرایانه نسبت به ظاهر و هیبت کلی خود جلوگیری می کند و باعث می شود تا نیروی ذخیره شده اضافی در بدن وی به طریق منطقی تخلیه شود. با ورزش و تداوم آن، نوجوان به وضعیت تعادل روحی و روانی همراه با نحوه مبارزه و رقابت سالم مثبت می رسد.

نوجوان

مطالعه:  یکی دیگر از راههای کنترل هیجانات و افکار منفی در نوجوانان و جوانان مطالعه است. سوق دادن افراد به سمت مطالعه صحیح می تواند از گرایش آنها به سمت خود کم بینی، اعتماد به نفس کم و نابسامانی جلوگیری کند.

ارزیابی از خود:  اگر فاصله میان خودآرمانی و خود واقعی زیاد باشد نوعی اضطراب در نوجوان ایجاد می کند. چنانچه از میزان چنین فاصله ای کم شود، از میزان هیجانات فرد هم کاسته می شود.

مصاحبتهای مناسب و بررسی شده: مصاحبت با همسالان و کلا افراد موفق، با انگیزه، مثبت اندیش و توانمنداز یک طرف می تواند اطلاعات لازم را به نوجوان و جوان بدهد و از طرف دیگر در انتقال تجربه به آنها از جانب بزرگان موجب تسهیل شرایط نو و تازه می گردد. لذا این مراودات از اثرات منفی تبلیغات و ناهنجاری های رایج در محیط اطراف که بر نوجوان و جوان می تواند اثر بگذارد می کاهد.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

داستان زشت و زیبا

چتری برای سرکشها

دنیا به دور من می چرخد !

راز های خصوصی در نوجوانی  

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.