تبیان، دستیار زندگی
سختی های زندگی ، دلیل عبوسی و گرفتگی نیست . یعنی هرچه هستیم وهرچه گفته اند وهرچه حالمان خراب است و غیره ، دلیل كافی برای نخندیدن و شاد زندگی نكردن و آرام نبودن نیست .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیشتر بخند جوان !

نوجوان

به بهانه ی میلاد حضرت علی اكبر علیه السلام ، این روز را "جوان" نامیده اند . حضرت علی اكبر (ع) را شبیه ترین فرد به رسول الله (ص) می دانند . در روایات آمده است كه پیامبر (ص) ، همیشه و همیشه ، متبسم بوده اند ،  صورتی خندان و بانشاط  داشته اند ، با اینكه رسالتی عظیم داشتند و سختی های راهشان بیشمار و طاقت فرسا بود .

یعنی سختی های زندگی ، دلیل عبوسی و گرفتگی نیست . یعنی هرچه هستیم و هرچه گفته اند و هر چه حالمان خراب است و غیره ، دلیل كافی برای نخندیدن و شاد زندگی نكردن و آرام نبودن نیست .

«مؤمن» به لحاظ ایمان و باورهایش، از نشاط خاصی برخوردار است. در همین باب امام علی علیه السلام می فرمایند : «مؤمن، نشاط دایمی دارد».(1)

"خنده" ، هدف نیست ، وسیله است . زندگی نمی كنیم تا بخندیم ، می خندیم تا بهتر زندگی كنیم .

جوان عزیز !

باید بزرگ بود و وسیع . باید خندید و خنداند . باید آرام بود و آرامش داد . باید گذاشت و گذشت ، اگر می خواهید بهتر از اینها زندگی كنید ، اگر می خواهید با ذهنی آسوده به خواسته هایتان برسید ، اگر همه چیز می خواهید و طالب زندگی بهتری هستید.

"خنده" ، هدف نیست ، وسیله است . زندگی نمی كنیم تا بخندیم ، می خندیم تا بهتر زندگی كنیم .

"خنده" ، راه ها  را هموارتر می كند . خنده ، آرامش می آورد . آرامش ، اجازه ی درست فكر كردن و بهتر اندیشیدن را به انسان می دهد .

برای رسیدن به اهداف عالی ، باید تنی سالم و روحی سالم تر داشت . "خنده"  ، جسم و روانی سالم به انسان هدیه می كند :

- نورمن کارنیز در کتاب " تشریح یک بیماری " اشاره می کند که چگونه برای از سرگیری یک زندگی طبیعی و سالم با بیماری فلج مبارزه کرده است. وی معتقد است که خنده، داروی اصلی او بوده است.

- «جان راجر» نویسنده کتاب «تفکر منفی» می گوید: «شخصی به نام کوزینس که از شدت درد، خواب به چشمانش راه نمی یافت، به تجربه دریافت که با چند دقیقه خنده می تواند ساعاتی چند درد خود را تسکین دهد و به راحتی بخوابد و او با این راه توانست سلامتی اش را بازیابد».(2)

- خنده ، در ایجاد ارتباط سریع و مناسب بسیار مؤثر است .

- خنده  ، یخهای  کینه و کدورت را آب می كند و روابط انسانی را تعادل می بخشد.

- برای آنكه همیشه شاد باشید و غم گذشته و هراس آینده كمتر به سراغتان آید ،‌ با افراد آرام و بانشاط نشست و برخاست کنید.همنشین خوب ، یكی از بهترین دعاهایی است كه باید از خداوند بزرگ طلب نمود .

آیکون خنده، خنده، شادی

جوانان عزیز تبیانی !

زندگی را ساده بگیرید ، تا فشار روانی کمتری بر شما وارد شود. فكر نكنید خنده و شادی مخصوص پولدارهاست و غصه ، سهم  یه لا قباها . می شود فقط  یك لا  قبا داشت ، ولی شاد زندگی كرد و از زندگی بهره برد . این یك حقیقت ثابت شده است كه پول و ثروت ، شاید خوب و كارراه انداز باشد ، ولی تضمین کننده شادی نیست.  به گفته ی محققان، بسیاری از افراد ثروتمند ، بسیار افسرده و غمگین هستند .

ورزش و تفریح ، از عوامل بسیار مهم در ایجاد "زندگی با نشاط " است . یکی از اقتضائات زندگی بشر در دنیای مادی ، بازی و سرگرمی است که البته این نیاز با توجه به مشغله های زندگی مدرن به نحو خاص تری احساس می شود. پرداختن ساعات بسیاری از روز به کار، ترافیک شهری، مشغله های اداری، دردسرهای زندگی، قیمت های بالا و بسیاری از گرفتاریهایی که ذهن و تن انسانها را خسته می کند ، همگی موجب به تنگ آمدن آدمی در زندگی می شوند که با وجود سرگرمی ، می توان قسمتی از این گرفتاری ها را تسلی داد.

ورزش كنید و زیاد بدوید كه دویدن ، از بهترین راههای غلبه بر فشار روانی است.

تفریح در زندگی مومن جای دارد، همانطور که در روایات ،  روز یک مومن به چهار قسمت تقسیم شده :

1 ـ کار و تأمین معاش «ساعة لامر المعاش»

2 ـ عبادت «ساعة لمناجات الله»

3 ـ معاشرت «و ساعة لمعاشرة الاخوان»

4 ـ استراحت ، تفریح و پرداختن به لذات حلال «و ساعة تخلون فیها للذاتکم فی غیر محرم» (3)

یكی  دیگر از عوامل نشاط ، سیر و سیاحت است. خداوند در قرآن كریم، انسان‌ها را دعوت می‌كند كه در زمین به سیر و سفر بپردازند  ، تا هم از سرنوشت و سرگذشت پیشینیان عبرت بگیرند ؛ و هم از زیبایی‌های آفرینش بهره ببرند. سفر و دیدن مناظر زیبا، در نشاط روحی ، سلامت جسمانی و از بین رفتن كسالت به‌شدت مؤثر است.

رسول گرامی اسلام می‌فرماید: «مسافرت كنید تا سالم بمانید.» (4)

حضور در مجالس شادی و جشن نیز موجب خرسندی و نشاط انسان می‌شود. به همین‌لحاظ بر برپایی مجالس شادی در مناسبت‌های مختلف مانند اعیاد بزرگ مذهبی و سالروز ولادت پیشوایان دین تأكید شده است.به خصوص الان كه در ماه شعبان به سر می بریم و اعیاد شعبانیه ، بهترین بهانه جهت شادی و سرور است .البته حضور در مجالس شادی، مشروط به این است كه توأم با فسق و فجور نباشد. اسلام  ، شادی آمیخته با فساد و ظلم را تجویز نمی‌كند و برای مسلمانان، سبك‌سری و بیهودگی را روا ‌نمی‌دارد.

از جمله راه‌های به‌دست آوردن شادی و پایدار شدن آن در انسان، توجه به رهنمودهای دین در كم كردن وابستگی به دنیاست. دل بستن به دنیا و غرق شدن در مادیات و زیورهای دنیوی، انسان را بیشتر حریص و غافل می‌كند.

از جمله راه‌های به‌دست آوردن شادی و پایدار شدن آن در انسان، توجه به رهنمودهای دین در كم كردن وابستگی به دنیاست. دل بستن به دنیا و غرق شدن در مادیات و زیورهای دنیوی، انسان را بیشتر حریص و غافل می‌كند.

انسان حریص هرچه بیشتر تلاش كند، كمتر راضی و خشنود می‌شود و همین موجب افزایش غم و اندوه در وی می‌شود. به این ترتیب، كسی كه از وابستگی خود به ظواهر دنیا بكاهد و افق دید او بلندتر باشد، با مشكلات كوچك، به زانو درنمی‌آید و در مواجهه با سختی‌ها، از روحیه ی بهتری برخوردار می گردد.

در این راستا، نیایش و دعا، به انسان نشاط درونی می‌بخشد و روح را باطراوت و نیرومند می‌سازد. خواندن شعر یا سرود، جشن ازدواج، هدیه‌دادن، پوشیدن لباس‌های روشن، استفاده از بوی خوش، زینت كردن، دیدار با دوستان و صله رحم و از همه مهم‌تر كار و تلاش، از دیگر حوزه‌های شادی‌آفرین از نظر اسلام محسوب می‌شوند.

همیشه شاد باشید و صورتی متبسم داشته باشید ! همیشه بانشاط باشید و غم بی مورد نخورید . اما در كنار تمام اینها ، یك چیز را همیشه به یاد داشته باشید  :

- در شادی ها ، خدا را فراموش نکنید و بدانید که همه نعمتها و غمها و شادی ها از آن اوست. قرآن کریم می فرماید:

(وَ ما بِکُم مِن نِعمَةٍ فَمِنَ اللهِ...)

                                                «آنچه از نعمتها دارید، همه از ناحیه خداست». (5)

پی نوشت ها :

1- بحارالانوار، ج 67، ص 367.

2- جان راجر، تفکر منفی، ص 162، ترجمه مهدی قراچه داغی (چاپ نشر شباهنگ – تهران).

3- بحار الانوار، ج 78، ص .346

4- وسائل‌الشیعه، ص 60

5- نحل / 53.

گروه خانواده و زندگی تبیان - نویسنده : سرور حاجی سعید

تنظیم :ندا داودی

مقالات مرتبط :

فقط جوان ها وارد شوند!

نیاز به زیبایی در روزهای جوانی

هیجان ، نمک جوانی است

جوان و آرزوهای نیامده

فرمول حل مشکلات برای جوانان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.