تبیان، دستیار زندگی
نوجوانان مثل هر کس دیگری نیازمند توجه، تحسین، تقدیر و ستایش هستند و نیاز دارند که از آنها قدرشناسی شود اما متاسفانه بسیاری از والدین شیوه های برقراری ارتباط با فرزندان خود را نمی دانند و لذا آنها را از دست می دهند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدیه جادویی برای نوجوان

برای فرزندتان هدیه بگیرید

والدینم فقط می گویند: نه، نکن. این چه لباسی؟ این چه مدل مویی؟ چرا اتاقت این مدلی؟

آنها فقط تفاوت های ما با خودشان را می بینند و اصلاً توجهی به موفقیت ها، توانایی ها و آرزوهای ما ندارند و...

هدیه

خیلی از نوجوان ها، احساس هایی مشابه همین احساس عنوان شده را دارند، و خیلی وقت ها، این صحبت ها تا حدودی هم حقیقت دارند. در بسیاری از موارد، والدین از نکات مثبت نوجوانشان غافل می شوند و به نکات منفی آنها می پردازند. به خاطر داشته باشید که نکات خوب زیادی در نوجوان ها وجود دارد. آنها مثل هر کس دیگری نیازمند توجه، تحسین، تقدیر و ستایش هستند و نیاز دارند که از آنها قدرشناسی شود اما متاسفانه بسیاری از والدین شیوه های برقراری ارتباط با فرزندان خود را نمی دانند و لذا آنها را از دست می دهند. نوجوان در این دوره بیش از هر دوره دیگری نیاز به مراقبت، همراهی، محبت، توجه و ابراز علاقه والدین خود دارد، لذا قطع رابطه با نوجوان و یا رابطه نادرست با وی ممکن است تاثیرات مخربی بر او بگذارد. البته نوجوان ها همیشه مطابق با استانداردهای والدین زندگی نمی کنند، یا کارهای تحسین برانگیز انجام نمی دهند ولی با وجود این برای حفظ رابطه میان فرزندان و والدین لازم است که آنها در مواقع مناسب و مقتضی از کارهای شایسته فرزندان خود تقدیر کنند تا به حفظ رابطه والدین و فرزندان کمک کنند. مطالعات مختلف نشان می دهد که خانواده و روش برخورد آنها با نوجوانان، بر مشکلات آنها تاثیر مستقیم دارد به طوری که نوجوانانی که مشکلات رفتاری و هیجانی دارند، کسانی هستند که والدین آنها در ابراز محبت و توجه به آنها در مراحل گوناگون زندگی مشکل دارند. این موضوع همواره مورد تحقیق روان شناسان بوده و عده ای از آنها نیز اعتقاد دارند که رفتارهای ناسازگار نوجوان ناشی فقدان جو عاطفی لازم در محیط خانواده است. بی عاطفگی و بی توجهی والدین نسبت به فرزندان، طرد کردن یا نادیده گرفتن آنها سبب می شود که آنها دچار مشکلات تحصیلی، عدم سازش یا بروز رفتارهای ضد اجتماعی شوند. گاهی اوقات والدین آن قدر از فرزند نوجوان خود غافل می شود که فاصله عاطفی و روانی آنها از یکدیگر بسیار زیاد می شود.

هر چند که برای جلوگیری از وقوع این رخدادها، باید آموزش های لازم در زمینه شیوه های فرزند پروری و ... داده شود اما توجه به برخی اصول ساده نیز می تواند به والدین بسیار کمک کند تا فاصله عاطفی با فرزندشان کمتر کرده و محبت، توجه و علاقه خود را به آنها ابراز کنند. یکی از این اصول بسیار ساده و حتی پیش پا افتاده تهیه هدیه برای نوجوانان ( به بهانه های مختلف) است.

هدیه دادن و هدیه گرفتن از كارهای جالبی است كه در تمام دنیا به مناسبت های مختلف انجام می شود ومسلما افراد از هر جنس و فرهنگ و سن كه باشند، از دریافت هدیه لذت برده و  این كار باعث ایجاد ارتباطات عمیق تر و بهتر میان طرفین

گل

می گردد. هدیه  نشان دهنده احساسات و عواطف انسان در شرایط مختلف است. هدیه دادن برای هدیه گیرنده احساس خوشایندی را به وجود می آورد که معمولا نشانه علاقه و صمیمیت هدیه دهنده محسوب می گردد و باعث ایجاد شادابی در روابط نیز می شود. هدیه دادن و به یاد عزیزان بودن موجب می شود تا موجی از شادمانی و احساس صمیمیت و رضایت در وجود آن ها به حرکت درآید و غم و اندوه و مشکلات ارتباطی میان آنها به خصوص میان فرزندان و والدین را مورد هجوم قرار دهد، علاقه افزایش می یابد و محبت ها پایدارتر می شود.

با اهدای هدیه به نوجوانان عواطف و احساسات خود را بیان می کنیم و او را شگفت زده می نماییم. دست کم با این کار طراوت، شادابی، خنده و صمیمیت جای مشکلات روزمره و تکراری شما را خواهد گرفت و در وجود فرزند نوجوانتان غوغایی شگفت انگیز به پا خواهد شد.

در ادامه چند توصیه ساده برای شما والدین محترم ارائه می دهیم تا راحت تر بتوانید برای نوجوانتان هدیه تهیه کنید و از این طریق روزنه ارتباطی کوچکی با نوجوانتان بگشایید :

تهیه یک هدیه مناسب برای نوجوان کار سختی نیست اما چندان آسان هم نیست. ولی آنچه که مسلم است نیاز است که برای این کار، با علایق و شخصیت نوجوانتان آشنا باشید. از این طریق می توانید یک هدیه ای با قیمت مناسب اما مورد توجه و مطابق با سلیقه نوجوانتان تهیه کنید. از طرف دیگر مسلماً دوست دارید هدیه ای برای او تهیه کنید که غیر منتظره و به یاد ماندنی باشد، لذا برای تهیه هدیه مناسب به این موارد توجه داشته باشید:

هدیه دادن و هدیه گرفتن از كارهای جالبی است كه در تمام دنیا به مناسبت های مختلف انجام می شود ومسلما افراد از هر جنس و فرهنگ و سن كه باشند، از دریافت هدیه لذت برده و  این كار باعث ایجاد ارتباطات عمیق تر و بهتر میان طرفین می گردد

شناخت رویاها و آرزوهای نوجوان

اکثریت والدین می دانند که فرزند نوجوانشان آرزو دارد در آینده چه شغلی را انتخاب کند و یا حداقل به چه پیشه، حرفه و یا هنری علاقمند است؟ با شناخت این مساله شما می توانید یک هدیه مناسب و در خور برای وی تهیه کنید. مثلاً اگر فرزندتان به هنرهای نمایشی ( تئاتر و...) علاقمند است بلیط یک تئاتر مطلوب را برای وی تهیه کنید. یا مثلاً اگر علاقمند به نویسندگی یا روزنامه نگاری است، فرصت یا یک قرار ملاقات با یک روزنامه نگار یا نویسنده بنام را مهیا کنید.

اگر نوجوانتان به گردش و گشت و گذار خیلی علاقمند است، شما می توانید برنامه یک سفر یا تور گردشگری را برای او برنامه ریزی کرده و او را غافلگیر کنید.

اتاق کار

دکوراسیون اتاق خواب

گاهی اوقات عبور فرزندان از مرحله کودکی به نوجوانی آن قدر سریع رخ می دهد که امکان دارد والدین نتوانند امکانات مناسب و مورد نیاز نوجوان را، متناسب با سن او تهیه کنند. مثلا ممکن است تخت خواب و یا تشک نوجوان شما تناسبی با قد و قواره و یا اندام وی نداشته باشد و یا کتابخانه او مناسب کتاب های فعلی او نبوده و گنجایش لازم را نداشته باشد. روز تولد، موفقیت تحصیلی یا علمی و ورزشی و یا حتی بروز تغییرات رفتاری مثبت... همه می توانند بهانه های خوبی برای تعویض این وسایل باشد. برای این کار بهتر است که فرزندتان از تصمیم شما مبنی بر تغییر دکوراسیون اتاق مطلع نباشد و در موعد مقرر به یکباره با تغییر ناگهانی وضعیت اتاق و یا وسایلش مواجه شود.

یک هدیه، یک سوال

یک راه دیگر برای تهیه هدیه مناسب برای فرزند نوجوانتان، نظرخواهی و یا سوال کردن از اوست. به بیان دیگر شما می توانید این فرصت و موقعیت را به نوجوانتان بدهید تا هر آنچه را که می خواهد بر زبان آورد. گاهی اوقات والدین ترجیح می دهند که پول هدایا را به فرزندشان داده تا خودشان هر چه دوست دارند، تهیه کنند اما از طرف دیگر بیشتر والدین خواهان تهیه هدیه و غافلگیری فرزندشان هستند.

شاخه گلی برای فرزند

شاید پیشنهاداتی که در بالا به شما ارایه دادیم کمی سخت و یا هزینه بر به حساب آید و با این اوصاف به کلی فکر هدیه دادن به فرزندتان را از ذهن تان خارج کنید اما توجه داشته باشید که همیشه هدیه دادن نباید این قدر دشوار و یا پر هزینه باشد. این هدیه می تواند یک شاخه گل باشد. گل به خودی خود ارزش اقتصادی چندانی ندارد و بیشتر به‌خاطر ارزش احساسی ‌آن توصیه می‌شود.

والدین نسبت به فرزندان همواره احساس خوشایندی دارند ولی گاهی دوست‌ دارند با دادن یک هدیه خصوصاً یك شاخه گل احساسات خود را بیان كنند. گل هدیه دادن به فرزند اوج احساس والدین را می‌رساند كه باید همواره مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی ما همیشه عادت داریم این گونه تصور کنیم که این فرزندان هستند که در برخی مناسبتها مانند روز مادر و یا روز تولد والدین شان برای آنها گل تهیه کنند اما قرار نیست همیشه این گونه باشد بلکه می تواند این روند را معکوس کرد یعنی شما والدین عزیز برای قدردانی از یک رفتار مثبت فرزندتان و یا حتی به عنوان هدیه روز تولد و .. برای او گل بگیرید.

در هر حال هر توان مالی که دارید و یا از هر نوع سلیقه ای که برخوردارید، فراموش نکنید که هدیه دادن به فرزندان می تواند باعث ایجاد صمیمیتی بیشتر در روابط شود و حتی باعث پاک شدن کدورتهای گذشته و فاصله های ایجاد شده گردد.

گاهی اوقات یکی از والدین(به خصوص پدران) آن قدر جدی و سرد با فرزندان برخورد می کنند که به نظر می رسد هیچ عاطفه مثبت و لطیفی میان طرفین وجود ندارد و روابط رسمی تر از آن است که والدین و فرزند بتوانند به جز صحبتهای روز مره ، در مورد موارد دیگری با یکدیگر صحبت کنند اما فراموش نکنید که یک اقدام خیلی کوچک و پیش پا افتاده مانند هدیه دادن می تواند بسیاری از یخهای ارتباطی میان والدین و فرزندان را ذوب نماید.

گروه خانواده و زندگی سایت تبیان- مریم عطاریان

مقالات مرتبط

من و پدر و مادرم....

توصیه های جانانه نوجوانی

به او بگویید، دوستش دارید

فقط جوان ها وارد شوند!

یکی ما رو جدی بگیره

همیشه او مقصر نیست

عاشق هم باشید!

می دانید نیازشان چیست؟

با من حرف بزن

محبوب فرزندتان شوید!

عصاره ای موثر و کاربردی

هنوز به حمایتت نیاز دارد

کاربران محترم می توانند سوالات خود در این زمینه را از اینجا بپرسند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.