تبیان، دستیار زندگی
اگر در رفتارهای نوجوانتان شاهد تغییرات ناگهانی شده اید و فرزند امروز شما کسی نیست که دیروز با او در تماس بوده اید به این مساله توجه کنید که ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوجوانی که رفیق باز شده

بررسی نقش و اهمیت همسالان در دوران نوجوانی

فشار گروهی

دوره نوجوانی ،سنینی است که در آن روابط دوستی با همسالان شکل گرفته و اهمیت آن در زندگی فرد روز به روز بیشتر می شود. در این سال ها نوجوانان اغلب ساعات روز را با دوستانشان سپری می کنند.

دوران نوجوانی، مرحله رشد و گسترش روابط است. در این دوران، نوجوانان به دنبال دوستان و معاشرانی هستند که بخواهند اوقات خود را با او بگذرانند، رازهای خود را با او در میان گذارند، بگویند و بشنوند و با دوستی ها برای خود شور و نشاطی آنی فراهم سازند.

برخی از نوجوانان روش بیان استقلالشان عضویت در گروههایی است که خانواده با آنها مخالف است و برخی دیگر هم بدون هیچ دلیل خاصی به همسالان خود گرایش می یابند.

نوجوان دارای ارتباطی صمیمی و یک دل با دوستان و همسالان است، آن ها را دوست دارد و نمی خواهد به گونه ای عمل کند که پیوندشان از هم بگسلد. نوجوان خلاء زندگی را به وسیله معاشرت با دوستان پر می کند. اوقات فراغت خود را با آنان می گذراند و سخنان و رازهای خود را با آن ها در میان می گذارد.

پژوهشهای متعدد نشان می دهد که همسالان نوجوانان بیشترین تاثیر را بر روی فاکتورهای رفتاری آنان دارند. نوجوانان وقت خود را بیش از آنکه در کنار خانواده شان سپری کنند، با دوستان خود می گذرانند. این تعامل دایم و مستقیم باعث می گردد همسالان تاثیرات قوی تر و موثرتری نسبت به والدین و معلمان داشته باشند و نکته بسیار مهم تر آنکه فشار همسالان بر نوجوانانی با عزت نفس پایین، تاثیر گذارتر خواهد بود و حتی برای اینکه همسالان وی را در گروه خود بپذیرند

بزهکاری

حاضرند دست به کارهایی بزنند که بر خلاف عقاید خود و یا خانواده شان باشد. برای مثال فشار همسالان باعث تجربه استفاده از سیگار یا مواد مخدر، فرار از مدرسه و یا رفتارهای پر خطر رایج در دوران نوجوانی می گردد.

لذا هرگاه در رفتار نوجوانتان شاهد تغییرات ناگهانی در لباس، نگرش،رفتار و .. شدید و یا رفتارهایی مشکوک و مرموز از وی سر زد، به این نکته توجه کنید که ممکن است او تحت تاثیر همسالان خود قرار گرفته باشد.

شما فکر می کنید چگونه می توان کاری کرد تا نوجوانان کمتر تحت تاثیر رفتارهای مخرب دوستان و همسالان خود بوده و در ازای آن بیشتر در کنار خانواده خود بوده و تحت تاثیر والدین خود قرار گیرند؟

برای رسیدن به این هدف لازم است که توقعات رفتاری روشنی از آنها داشته باشید، برای ارتباطات او قوانین روشنی وضع کنید و مجازات مشخصی را در ازای دروغگویی یا سایر فعالیتهای نامتعارف وی تعیین کنید.

با درمیان گذاشتن انتظارات خود با نوجوانتان، دیگر او نمی تواند ادعا کند که"چیزی نمی دانسته " و یا از توقعات شما آگاهی کافی نداشته است.

همسالان خلافکار

یکی از سخت ترین موقعیت ها زمانی است که یک نوجوان تصمیم به داشتن رابطه با گروههای خلاف کار بگیرد. والدین اغلب کنترل چنین رفتاری را در نزد نوجوانان بسیار سخت تر ارزیابی می کنند. اغلب والدین اظهار تاسف می کنند که وقتی نوجوان شان را از ارتباط با گروههای خلافکار باز می دارند این گروهها و افراد جاذبه بیشتری برای فرزندشان پیدا می کنند و مانند آهن ربا به طرف این گروهها جذب می شوند. گاهی اوقات با وضع یک سری مقررات در خصوص ارتباط با افرادی که پیرامون نوجوان دیده شده اند می توان اثرات نامطلوب این گروهها بر نوجوان، جلوگیری کرد.

اما چنانچه ملاحظه کردید که تاثیر گروههای مذکور بر فرزند شما فراتر از محدودیتهایی است که وضع کرده اید و به اصطلاح "حریف " فرزندتان نمی شوید لازم است که به دنبال فهم دلایلی باشید که چرا فرزند شما تا این حد علاقمند به این گروهها شده است؟در اولین اقدام  علت شناسی و بررسی منشا بروز این مشکل کمک شایانی به کنترل و حتی قطع این روابط می کند.

نوجوانان بنا به دلایل مختلفی جذب گروه همسالان می شوند

برای مثال ممکن است فرزندتان در زمینه اعتماد به نفس و یا خودکارآمدی مشکل و کمبود احساس کند و سعی کند به هر طریقی که ممکن است حتی به قیمت عضویت در گروههای بزهکار این کمبود را جبران کند. در این وضعیت والدین نمی توانند با محدود کردن ارتباط فرزندشان با گروههای مذکور باعث تغییر نگرش آنها شوند. والدین تنها در صورتی که بتوانند به موقع و به درستی با نخستین بحث های مربوط به این گروهها برخورد کنند خواهند توانست باعث ایجاد تغییر نگرش فرزندان نسبت به این گروهها و یا دوستان شوند.

جذب شدن یک نوجوان توسط یک سری از دوستان خاص و یا گروههای ویژه به دلیل" تغذیه یا خوراک " فکری است که این گروهها به روشهای مختلف برای آنها فراهم می کنند.

و نتیجه آنکه...

همسالان

در هر صورت باید به خاطر سپرد که نوجوانان بنا به دلایل مختلفی جذب گروه همسالان می شوند. برخی از این دوستان نقش حمایتی دارند، برخی به منظور صمیمت بیشتر به همسالان خود جذب می شوند، تعدادی در صدد پذیرشی هستند که در خانواده بدست نیاورده اند و عده ای دیگر دارای مشکلات ارتباطی بوده و ازاین طریق می خواهند دامنه ارتباطی خود را گسترش دهند و یا عده ای از آنها در جستجوی اعتبارند.

ولی برخی از نوجوانان روش بیان استقلالشان عضویت در گروههایی است که خانواده با آنها مخالف است و برخی دیگر هم بدون هیچ دلیل خاصی به همسالان خود گرایش می یابند.

به طور کلی می توان گفت که نوجوانان  ما به هر بهانه ای که همنشین همسالان خود شود، برخی از آنان تاثیر مثبتی دارند ولی برخی دیگر ممکن است دارای آثار منفی باشند . با وجود اینکه تاثیرات این گروههای همسال متفاوت هستند، باید در انتخاب دوست نوجوانتان سهیم باشید و این کار باید از زمان کودکی فرزندان آغاز شده  و تا اوایل نوجوانی او به طور جدی ادامه یابد. این امر بخشی از مسئولیت والدینی شماست.

گروه خانواده و زندگی سایت تبیان- مریم عطاریان

مقالات مرتبط

نگذارید تنها بماند

والدین بهتری باشیم!

حرف هایت را به من بگو

بزرگ شده ام یا نه؟

کاربران محترم می توانند سوالات خود در این مورد را از بخش مشاوره اینترنتی سایت تبیان بپرسند.

همچنین می توانید مطالب خود در این زمینه را در بخش انجمن های تخصصی تبیان قرار دهید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.