تبیان، دستیار زندگی
دخترها این روابط را مقدمه یك ماجرای جدی در آینده می‌پندارند ولی پسرها بیشتر به قصد كنجكاوی، محك زدن توان اجتماعی خود در برقراری رابطه با جنس مخالف و گاهی نیز گذران وقت وارد رابطه می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رؤیای یخ زده ازدواج

رؤیای یخ زده

شناخت از خود و آشنایی با روحیات جنس مخالف برای زندگی اجتماعی و زندگی خانوادگی افراد در آینده، یك نیاز به شمار می‌رود. ولی آنچه مسلم است این رابطه چالش‌های خاص خود را به همراه دارد. و اگر با برنامه هدف دار و حساب نشده ای پی ریزی شود آسیب هایی را برای دختر و پسر به دنبال دارد.

بدبینی

«ظاهراً برای مشاوره ازدواج آمده بودند اما اینقدر تنش داشتند كه كاملاً می‌شد تردید و تعارض را در آنها مشاهده كرد. پسر گفت: من همین الان هم، تحمل رفتارها و بدبینی‌های او را ندارم. مدام من را چك می‌كند. آبروی من را پیش همكلاسی‌ها و دوستانم برده است. هر روز تا جلو در دانشگاه می‌آید تا با من برگردد. یك‌بار با همكلاسی‌هایم در محوطه دانشگاه ایستاده بودیم. به اسم اینكه تو با همكلاسی‌های دختر كلاستان می‌خندی و زیادی صمیمی هستی،‌ جار و جنجالی راه انداخت كه جلو همه بچه‌های دانشگاه تابلو شده‌ام؛ اگر 1 ساعت از من خبر نداشته باشد به همه دوستانم زنگ می‌زند...»

پسری می‌گفت: «درست است كه من به خاطر دوستی با دخترها وجهه بدی در خانواده و فامیل پیدا كرده‌ام و افت شدیدی در درس‌ها داشته‌ام، ولی از همه اینها بدتر، ‌احساس بدبینی است كه در من به وجود آمده. من فكر می‌كنم به هیچ دختری نمی‌شود اعتماد كرد چون در این مدت خیانت‌های زیادی از آنها دیده‌ام و البته خودم هم این كار را كرده‌ام.»

اینها چند مورد از صدها نمونه‌ای است كه نشان می‌دهد یكی از پیامدهای احتمالی دوستی‌های زودگذر و حساب نشده، بدبینی است. بویژه وقتی افراد در سنین پایین‌تری با این موارد مواجه شوند اثرات منفی شدید‌تری در ذهنیت آنها درباره جنس مخالف می‌گذارد. به كرات این جمله را از زبان دانش‌آموزان پسر و دختر مراجع خود شنیده‌ام كه وقتی با مشكلاتی در این زمینه مواجه بوده‌اند می‌گویند: «همه دخترها همین‌جوری‌‌اند یا همه پسرها، همین‌جوری‌اند.»

در حالی كه منطقاً، خودشان هم چندان به این مسئله باور ندارند ولی زندگی آنها تحت‌تأثیر چنین دیدگاهی قرار خواهد گرفت. بسیاری اوقات این بدبینی محدود به این روابط دوستی نمی‌شود بلكه بر روش زندگی فرد در زندگی خانوادگی‌اش در آینده، هم اثر می‌گذارد.

دخترها این روابط را مقدمه یك ماجرای جدی در آینده می‌پندارند ولی پسرها بیشتر به قصد كنجكاوی، محك زدن توان اجتماعی خود در برقراری رابطه با جنس مخالف و گاهی نیز گذران وقت وارد رابطه می‌شوند. به هر حال، وقتی انگیزه و هدف افراد از ایجاد رابطه متفاوت باشد، برای هر دو طرف مشكل ایجاد خواهد شد.

انگیزه‌های متفاوت در دوستی

امیر و مینا در یك سفر كوهنوردی با هم آشنا شده بودند. اما صحبت‌های ضد و نقیض امیر كه هرچند گاهی به شدت ابراز علاقه می‌كرد و از سوی دیگر از آینده نامعلومش صحبت می‌كرد، سبب شده بود، تا مینا نتواند موقعیت‌های دیگری كه برایش پیش می‌آید را جدی بگیرد.

بسیاری معتقدند كه هدف پسرها و دخترها از دوستی متفاوت است. دخترها این روابط را مقدمه یك ماجرای جدی در آینده می‌پندارند ولی پسرها بیشتر به قصد كنجكاوی، محك زدن توان اجتماعی خود در برقراری رابطه با جنس مخالف و گاهی نیز گذران وقت وارد رابطه می‌شوند. به هر حال، وقتی انگیزه و هدف افراد از ایجاد رابطه متفاوت باشد، برای هر دو طرف مشكل ایجاد خواهد شد. به همین دلیل است كه توصیه می‌شود هرگز با ابهام وارد یك رابطه نشوید. بدانید هدف خودتان چیست و حتماً از هدف طرف مقابل در همان ابتدا اطمینان حاصل نمایید.

چالش در دوستی دختر و پسر

وابستگی عاطفی

در روابط دوستی، به‌خصوص در آغاز به دلیل آنكه بحث تعهد و مسئولیت و چالش‌های یك زندگی جدی وجود ندارد، افراد بی‌محابا تمام عواطف خود را چنان نثار هم می‌كنند كه بعد از مدتی این تصور در آنها ایجاد می‌شود كه مبادا در آینده با فردی جز این فرد ازدواج كنند كه به این اندازه آنها را دوست نداشته باشد. حال آنكه گاهی این ارتباط عاطفی تنها یك سوء تفاهم است یا یك نوع وابستگی كه به طور طبیعی شكل می‌گیرد. به‌همین دلیل است كه در بسیاری آموزش‌های پیش از ازدواج ضمن تأكید بر لزوم وجود دوره نامزدی و آشنایی، تأكید می‌شود كه نباید زمان بیش از 4 یا 5 ماه طول بكشد چون طولانی شدن زمان به‌خودی خود سبب ایجاد وابستگی عاطفی می‌گردد و تصمیم‌گیری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اجبار به ازدواج

روابط دختران و پسران در همه فرهنگ‌ها چالش‌های خاص خود را دارد. در فرهنگ ما نیز با وجود آنكه دیگر شكل سنتی گذشته را ندارد، چنین روابطی اغلب همراه با پنهان‌كاری است. در حقیقت هنوز در اكثر خانواده‌ها، نگاه مثبتی به چنین روابطی به‌ویژه اگر نیت ازدواج در آن نباشد، وجود ندارد. بسیاری اوقات آشكار شدن رابطه یا ایجاد شرایطی در آن كه مغایر با ارزش‌های شخصی یا خانوادگی افراد باشد،‌ سبب می‌شود تا هر دو طرف به‌ویژه دختران ماجرا را به سمت وصلت‌هایی سوق دهند كه ممكن است هیچ تناسبی در آن نباشد و چون معمولاً ‌در سنین پایین اتفاق می‌افتد، مشكلات بسیار زیادی به دنبال دارد.در حالی که این ازدواج ها به دلیل حفظ آبرو صورت گرفته و ضمانت چندانی ندارد.

فردی كه سال‌های سال با شیوه خاصی از پوشش و رفتار و نگرش زیسته است به‌راحتی قادر به تغییر آن نیست و تازه این تغییر نگرش و رفتار باید به خواست او صورت گیرد.

روابط عجولانه

یكی از نگرانی‌های عمده دانشجویان در هنگام ورود به دانشگاه است این است كه چگونه با فضایی كه دختران و پسران احتمالاً برای نخستین بار در یك مكان مشترك به تحصیل مشغولند كنار بیایند؟ آیا توان ایجاد رابطه با آنها و كسب پذیرش اجتماعی را خواهند داشت؟! البته این نگرانی طبیعی است ولی شاید راه‌حل مناسب آن نباشد كه خود را با عجله درگیر چنین تجربه‌ای کنند. به ویژه آنكه معمولاً در آغاز هر فعالیت جدید وموقعیت جدید از جمله ورود به دانشگاه نگرانی‌ها و بحران‌های مختلفی در مقابل فرد قرار می‌گیرد كه فرد باید با تك‌تك آنها كنار بیاید. كمی تأمل و صبر باعث می‌شود كه فرد با درایت بیشتری با مسائل مواجه شود. بسیاری از این افراد از ترس اینكه مبادا تنها بمانند، با عجله دوستانی برای خود انتخاب می‌كنند كه چون با دقت و حوصله نبوده است برای آنها مشكل‌زا می‌شود.

سعی در تغییر دیگری

آنچه معمولاً به عنوان پیامد وابستگی عاطفی و اجبار به ازدواج اتفاق می‌افتد آن است كه یا افراد سعی در توجیه تفاوت‌ها می‌كنند یا سعی در تغییر دیگری.

لیلا می‌گفت، رضا حتماً بعد از ازدواج، اعتیادش را ترك می‌كند الان به خاطر سختی‌های زندگی‌اش به این كار ادامه می‌دهد. اینها چیزی جز توجیه ادامه مبهم رابطه نیست. گاهی نیز همان‌طور كه گفتیم دو طرف سعی در تغییر دیگری می‌كنند. فردی كه سال‌های سال با شیوه خاصی از پوشش و رفتار و نگرش زیسته است به‌راحتی قادر به تغییر آن نیست و تازه این تغییر نگرش و رفتار باید به خواست او صورت گیرد. افراد ترجیح می‌دهند همان‌‌گونه كه هستند مورد پذیرش قرار گیرند و نه پذیرش مشروط. به همین دلیل است كه تلاش در تغییر دیگری در جهت دلخواه خود در بسیاری موارد با ناكامی مواجه می‌شود و اگر هم طرف مقابل به اجبار به آن تن در دهد، با دلخوری،‌ انتظار متقابل و كاهش اعتماد به ‌نفس همراه خواهد بود.

بدبینی، رابطه عجولانه، اجبار به ازدواج و وابستگی عاطفی از جمله مشكلات شایعی است كه در رابطه دوستی بین دختران و پسران به وجود می‌آید. طرح این هشدارها زمانی مهم تر تلقی می شود که:

ـ طرفین یا یكی از آنها از پختگی روانی اجتماعی برخوردار نیستند.

ـ هدف رابطه مبهم است.

ـ در آن پنهان‌كاری وجود دارد.

ـ بین افراد تناسب وجود ندارد.

در غیر این صورت، از دل یك رابطه اجتماعی هدفمند در دامنه زمان معین  و بدون نیاز به پنهان‌كاری و با بهره‌گیری از نظر مشورتی متخصصان، می‌توان تجربیات ارزشمند بسیاری بیرون كشید که منجر به ازدواج های موفقی شود.

گزیده ای از صحبت های دکتر گلزاری

سپیده دانایی

تنظیم برای تبیان : کهتری

مقالات مرتبط

فقط مادران بخوانند!

بابا من زن می خوام

عاشق پیشگی های نوجوانی

آموزش جنسی، چگونه؟

چوب حراج به دختران ایرانی

پیامدهای آزادی جنسی

مراحل رشد غریزه در نوجوانی

محرمانه در خصوص دختران

دوران دوستی های هیجانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.