تبیان، دستیار زندگی
درست قبل از شروع زمان مطالعه ، هیچ كار ناتمامی را شروع نكنید. فعالیتهای نیمه تمام معمولا بیشتر از كارهای تكمیل شده ، ذهن را مشغول می‌كنند. اگر عقیده مذكور را درباره عادت تخیل كرد بكار ببرید، بنابراین
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لطفا ایستاده تخیل کنید

یادگیری بهینه

همانطور که می دانید یکی از عوامل مهم برای ایجاد زمینه مساعد و یادگیری مطلوب محیط مناسب است تا در آن محیط بتوان نهایت تمرکز را ایجاد  نمود . این مقاله سعی دارد با توضیحاتی به تشریح این عامل جهت افزایش کارایی شما در مطالعات درسی و غیر درسی بپردازد.

1ـ یك مكان معین را برای  مطالعه كردن تخصیص دهید. آیا شما مكانی را در اختیار دارید، كه در آن با خودتان خلوت كنید؟

اگر تصمیم به مطالعه كردن دارید، باید بهترین مكان ممكن را برای این كار پیدا كنید. البته این مكان حتما باید آرام و بی سر و صدا باشد و درآن شخص در اثر صداهایی مانند رادیو، تلویزیون و سرو صدای اشخاص دچار گیجی نشود. پس از مدتی، مطالعه كردن به رفتاری مناسب با آن محیط ویژه تبدیل می شود. سپس در هرجایی كه در این دنیا قرار بگیرید، فكر می‌كنید باید كار متناسب آن محل را انجام دهید.

فعالیت ها و تكالیف ناتمام در مقایسه با آنهایی که تمام شده‌اند، بیشتر موجب تخیل ورؤیا پردازی می‌گردند.

2ـ‌  قبل از شروع یك تكلیف، زمانی را كه برای پایان دادن به آن انتظار دارید برروی یك صفحه بنویسید. گزارشی از اهداف مورد نظرتان تهیه كنید. این مرحله در كل، زمانی را تلف نمی‌كند. اما می‌تواند بسیار مفید باشد. سعی نكنید كه درجه اهدافتان را به صورت رؤیایی بالا ببرید. فقط اهداف را بافاصله زمانی كم افزایش دهید.

3ـ با انتخاب نمادهای اجتماعی كه به مطالعه مربوط است، توانایی تمركزتان را تقویت كنید. در این رابطه شکل خاصی از لباس مثلا یك كلاه، روسری ، و یا یك مجسمه جدید و را انتخاب كنید. قبل از اینكه مطالعه را شروع كنید، كلاه را بپوشید یا مجسمه كوچكتان را بر روی میز قرار دهید. این نماد علامتی برای اشخاص دیگر است مبنی بر اینكه در حال كاركردن هستید و از آنها می‌خواهید كه مزاحم شما نشوند. استفاده از این روش را فقط به زمان مطالعه اختصاص دهید.

یادگیری بهینه

4ـ اگر حواستان پرت شده است، بایستید و رویتان را از كتابهایتان برگردانید. پشت میزتان ننشینید، اگر این كار را بكنید بعد از مدتی مطالعه با رؤیا پردازی و احساس گناه مرتبط خواهد شد و اگر مجبور به تخیل هستید در اتاق قدم بزنید. اتاق را ترك نكنید. فقط بایستید و در حالی كه به تكالیف درسی تان نگاه نمی كنید به تخیل بپردازید. عمل فیزیكی ایستادن، فكر شما را بر روی كارتان متمركز می‌سازد. گفتن این جمله به خود كه " من باید بایستم"به شما در متمركز كردن حواستان كمك می‌كند.

5 برای شروع مطالعه، زمان معینی را اختصاص دهید. رفتار و عادات معین همیشه در طی روز در زمان مربوط به خودشان رخ می دهند . شروع كردن رفتارهای كنترل شده توسط زمان، كاری نسبتا ساده است. مسئله مورد توجه این است  كه اگر بتوانید بطور عادتی مطالعه كنید یا حداقل قسمتی از مطالعه روزانه خود را انجام دهید ،بعدها شروع آن آسانتر خواهد بود . سعی كنید زمان مطالعه را به صورت عادتی در آورید و به آنچه كه قبل از شروع مطالعه انجام می دهید، دقت كنید. این یك روش برای بهتر كردن تمركزتان است .

6ـ درست قبل از شروع زمان مطالعه ، هیچ كار ناتمامی را شروع نكنید.  فعالیتهای نیمه تمام معمولا بیشتر از كارهای تكمیل شده ، ذهن را مشغول می‌كنند. اگر عقیده مذكور را درباره عادت تخیل كرد بكار ببرید، بنابراین وقتیكه می‌دانید به زمان مطالعه نزدیك می‌شوید ذهنتان را درگیر مسائل پیچیده و بحث‌های طولانی نكنید. این راهی برای بالا بردن توانایی تمركز شماست.

اگر در هنگام مطالعه ، ذهنتان مشغول مسائلی می شود كه باید آن را انجام دهید آن را در دفترچه یاد داشت كنید.

7ـ اهداف كوتاه مدت و منظمی را برای خود در نظر بگیرید. اگر ریاضی می‌خوانید ، زمانی را برای حل هر مسئله در نظر بگیرید. به عبارت دیگر تكالیف تان را به واحدهای كوچكی تقسیم كنید . برای همه اهداف معین شده زمانی را تعیین كنید . این شیوه توانایی شما را برای مطالعه كردن ، افزایش می دهد بدون اینكه تمركزتان را از دست بدهید.

8ـ اگر در هنگام مطالعه ، ذهنتان مشغول مسائلی می شود كه باید آن را انجام دهید آن را در دفترچه یاد داشت كنید. در این صورت مطمئن می شوید كه در صورت نگاه كردن به دفترچه متوجه كارهایی كه باید انجام دهید خواهید شد. نگرانی در مورد فراموش كردن كارهایی كه باید انجام دهید، ممكن است موجب اختلال در مطالعه شود.

9ـ اگر مجبور باشید كه موارد ناخوشایندی را مطالعه كنید و شما می‌دانید كه از خواندن آن مطالب احساس بدی به شما دست می‌دهد، چه عكس العملی نشان می‌دهید ؟ احتمالا مطالعه را متوقف كرده و مشغول خیالبافی می‌شوید ودلایل خوبی برای متوقف كردن مطالعه پیدا می‌كنید. اگر اینگونه عمل كنید می‌توان گفت كه اضطراب یادگیری دارید، تنها راه از بین بردن اضطراب یادگیری، یادگرفتن این مطلب است كه چگونه استراحت كنیم. اگر از لحاظ حسمی و روحی كاملا استراحت كرده باشید، تقریبا غیر ممكن است كه هیچ نگرانی از خواندن به خود راه دهید. كتاب را با آرامش مطالعه كنید نه با هیجان و اضطراب. وقت مطالعه، مطالعه كنید ونگرانی رابرای زمان خودش بگذارید. هردو را در یك زمان انجام ندهید.

لینک مقاله قبل

منبع: همدردی

مقالات مرتبط

چگونگی مطالعه مفید

6 نکته برای مطالعه بهتر

لذت مطالعه کودک

او می آموزد اگر شما

هیچ کس نمی تونه کمکت کنه

مطالعه به سبکی دیگر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.