تبیان، دستیار زندگی
بعد از چهار ماه متاسفانه در حال حاضر بحث مشاوره در جامعه ما هنوز برای بسیاری از افراد ناشناخته است. همه به دنبال سرگیری ازدواج جوانان هستند یعنی نگاهشان به ازدواج یك نگاه عمیق و دوراندیشانه نیست. زنگ تلفن و آن سوی خط صدای آش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از سایت ازدواج اینترنتی تا مشاوره حضوری

بعد از چهار ماه

متاسفانه در حال حاضر بحث مشاوره در جامعه ما هنوز برای بسیاری از افراد ناشناخته است. همه به دنبال سرگیری ازدواج جوانان هستند یعنی نگاهشان به ازدواج یك نگاه عمیق و دوراندیشانه نیست.

زنگ تلفن و آن سوی خط صدای آشنایی به گوش می رسد. خیال می كنم این بار هم «او» می خواهد از تیتر بعضی از روزنامه ها گلایه كند. اما در كمال تعجب این تلفن نه برای گلایه، بلكه دعوتی بود جهت بازدید از دفتری كه او و همكارانش اداره می كردند.

با قرار قبلی به سوی آدرس اعلام شده حركت و در بین راه ماه های گذشته را با خود مرور می كنم. نیمه بهمن ماه سال گذشته در پی یافتن یك سوژه اینترنتی بودم كه دوستی مرا با یك سایت همسریابی اینترنتی آشنا كرد. هر چند آن زمان سایت های همسریابی روی اینترنت به وفور مشاهده می شدند اما هیچ كدام خصوصیات منحصر به فرد سایت مذكور را نداشت؛ چرا كه گرداننده این سایت یك روحانی تحصیل كرده و استاد دانشگاه بود كه بدون چشمداشت مالی و تنها برای مشاوره دادن به جوانان اقدام به راه اندازی این سایت كرده بود و در این میان بودند سایت های همسریابی كه تنها برای یك مشاوره كوچك مبالغ هنگفتی را از متقاضیان دریافت می كردند.

به هر حال صحبت صمیمانه در منزل و در جمع خانوادگی استاد «جعفر اردبیلی» صاحب سایت همسریابی به آدرس WWW.ARDABILI.COM باعث نوشتن گزارشی تحت عنوان «عروس رفته ای میل چك كنه» در صفحات اینترنتی روزنامه دنیای اقتصاد شد. اما ماجرای اصلی از فردای چاپ شدن گزارش آغاز شد. سایت معروف و به گفته دوستان حرفه ای «بی بی سی» در یك اقدام غیرحرفه ای با انتخاب گزینشی گزارش و پررنگ كردن چهره مدیریت سایت كه یك فرد روحانی محسوب می شد و بدون نام بردن از نویسنده، گزارش را در سایت خود قرار داد و همین اقدام سبب شد كه به یكباره اكثر روزنامه ها علاقه مند به پردازش این سوژه شوند و رفته رفته در این میان نه اثری از نام نویسنده به چشم می خورد نه ذكر منبع و حتی گاهی به عنوان یك گزارش اختصاصی از آن نام برده می شد و در این میان تو مانده بودی كه هجوم بی وقفه تماس های خوانندگان را چگونه پاسخ دهی. گاهی بعضی از خوانندگان برای بهتر نتیجه گرفتن ملاقات حضوری را بر تلفنی ترجیح می دادند و از سوی دیگر گلایه های پی در پی مدیریت سایت برای سوء استفاده از بعضی قسمت های گزارش و به كار بردن آن در بعضی از جراید كه فروششان از تیترهای جنجالی و واهی شكل می گیرد وضع را هر لحظه نسبت به روز قبل دشوارتر می نمود تا آنجا كه از نوشتن چنین گزارشی بارها خود را سرزنش كردی و اینك بعد از آرام شدن آن طوفان سهمگین به نام ازدواج های اینترنتی، باز راهی مقصدی هستم كه شاید طوفان دیگری را برپا كند.


اولین دغدغه

پلاك پیش رویت را با آدرس در دست خود تطبیق می دهی. با شماره همراه اردبیلی تماس می گیری و او در پاسخ سؤالت می گوید: «آدرس را درست آمده ای از پله ها بالا بیایید»، داخل می شوم. فضای بزرگ مغازه با چند صندلی و یك میز كه رویش با گلدان گل و جعبه شیرینی تزیین شده به چشم می خورد. چند دختر و پسر جوان مشغول نوشتن روی كاغذی هستند و تعدادی در حال صحبت كردن با تلفن همراه و در این میان تعدادی خانم و آقای مسن نیز به چشم می خورند كه با دقت بسیار هر تازه واردی را برانداز می كنند و. . .

اردبیلی می گوید: من بیش از آنكه به مسئله ازدواج اعتقاد داشته باشم به مشاوره قبل و بعد از ازدواج ایمان دارم. ما نباید دنبال زیاد كردن آمار ازدواج باشیم بلكه باید پیگیر یك ازدواج صحیح و انتخابی مناسب باشیم.

این مدرس دانشگاه می گوید: متاسفانه در حال حاضر بحث مشاوره در جامعه ما هنوز برای بسیاری از افراد ناشناخته است همه به دنبال سرگیری ازدواج جوانان هستند یعنی نگاهشان به ازدواج یك نگاه عمیق و دوراندیشانه نیست.

در زیر نگاه های سنگین و پرسشگرشان از پله ها بالا می روم. انتهای پله در فضای نسبتاً كوچك چند نفر با كامپیوتری سخت مشغول به كار هستند. می گویم با آقای اردبیلی كار دارم اما گویا این سوال طی روز از سوی افراد بسیاری پرسیده می شود چرا كه یكی از آن چند نفر با بی حوصلگی می پرسد بفرمایید چه كار دارید و من متوجه می شوم تا اشتباهی صورت نگرفته هر چه سریعتر علت مراجعه خودم را به دوستان متذكر شوم.

«مطمئن هستم دوست ندارد اسمی از او ببرم اما من خیلی علاقه دارم از این مرد بزرگ و كار خداپسندانه او یاد كنم؛ این مغازه و ساختمان بالای او متعلق به حاج عزیز ملكی صاحب صنایع برودتی ملكی است كه به صورت رایگان در اختیار ما قرار گرفته است.»

این گفته های اردبیلی صاحب سایت همسریابی اینترنتی است كه با روی گشاده و در اوج كار به گرمی از من استقبال می كند. اتاقی كه او در آن مشغول به كار است بی نهایت شلوغ و پر رفت و آمد است و من مكان فعلی مصاحبه را با خانه آرام اردبیلی مقایسه می كنم.

او این حجم كار را به كنایه به گردن من می اندازد و می گوید: «این آشی است كه با نوشتن آن گزارش برایم بار گذاشته ای. » من نیز از شلوغی و ازدحام آن مكان، حق را به او می دهم اما از ترس عواقب آن سعی می كنم این حق را به زبان نیاورم و می گویم خودتان این كار را (مشاوره در امر ازدواج) دوست داشتید من فقط شما و كارتان را معرفی كردم و او باز با همان لبخند می گوید: «حجم كار چندین برابر شده، اوایل من تنها درگیر این مسئله بودم، سر فرصت فرم های ارسالی را مطالعه می كردم اما در حال حاضر با كمك تعدادی از دوستان باز احساس می كنم نمی توانم پاسخگوی تمامی درخواست ها باشم.»

اردبیلی به عنوان استاد دانشگاه اولین دغدغه بعد از تدریس را مسئله مشاوره جوانان در امر ازدواج می داند، او كار خود را با تاسیس انجمن پیوند دانشجویی در دانشگاه آغاز و با راه اندازی سایت اینترنتی كه توسط همیاری تعدادی از دانشجویان شكل گرفته بود به كار خود به نوعی توسعه بخشید. این مدرس دانشگاه در سایت خود ابتدا به معرفی خود پرداخته و علت آن را چنین بیان می كند: «دوست دارم در اولین قدم، هر مراجعه كننده با من آشنا شود تا در صورت كسب اعتماد بتواند در مورد خصوصی ترین مسائل زندگیش با من مشورت داشته باشد.»

نحوه عمل در این سایت بسیار ساده و تنها با پر كردن فرمی صورت می گیرد، فرمی كه در آن مشخصات فردی متقاضی و همچنین یكسری سوالات خاص در مورد گزینش همسر آینده وجود دارد. هر فرد با پر كردن این فرم و ارسال آن به نوعی در لیست انتظار قرار می گیرد. تا این جای كار می توان گفت تنها پر كردن فرم از نوع اینترنتی و غیرحضوری است، چرا كه بعد از آن تمامی مراحل به صورت حضوری انجام می گیرد.

تا قبل از اینكه گزارشی از نحوه عملكرد سایت نوشته و در روزنامه ها انتشار پیدا كند این استاد دانشگاه تا پاسی از شب بیدار می ماند و فرم های ارسالی را كه از سرتاسر ایران و حتی خارج از آن برایش ارسال می شد شخصا مطالعه می كرد و بنا بر معیارهای موجود در فرم، زمان حضوری مشاوره و مكانی را جهت این مشاوره به متقاضی اعلام می كرد.

اردبیلی می گوید: گاهی اوقات مشاوره ها به چندین جلسه كشیده می شد حتی اگر دو طرف ماجرا به هم علاقه مند نیز باشند و شرایطشان از هر جهت با یكدیگر همسو باشد، اما باز هم من در این كار وسواس دارم و تا زمانی كه صد در صد از موقعیت ازدواج مطمئن نباشم اجازه این وصلت را نمی دهم.

هنوز اتاق استاد اردبیلی پرجنب وجوش است كه دختر و پسر جوانی با دسته گلی زیبا وارد می شوند. ورودشان لبخندی عمیق را در چهره اردبیلی ترسیم می كند. من قبل از آنكه این زوج جوان توسط او معرفی شوند از این لبخند درمی یابم كه این دو یكی از آن ده ها زوجی هستند كه به مدد و تلاش او و دوستانش یك زندگی مشترك را آغاز كرده اند.

از فعالیت فعلی اردبیلی در این مكانی كه قبلا متعلق به صنایع برودتی ملكی بوده است سوال می كنم و قرار می شود جمع كوچكی كه در اتاق حاضر هستند هر كدام اطلاعاتی را در اختیارم قرار دهند. این جمع كوچك هیچ كدام حاضر نیستند نامی از آنها برده شود، آنان همگی جوانانی هستند كه یا خود زمانی دانشجوی اردبیلی بوده اند یا دانشجوی دانشگاه دیگر كه توسط دوستی به نوعی با فعالیت این مركز آشنا شده اند.

یكی از جوانان حاضر در اتاق با اشاره اردبیلی به گوشه ای كشیده می شود و لحظه ای بعد با سینی چای وارد می شود. او مهندس است و گویا برای كار شخصی به دیدار اردبیلی آمده است اما به گفته حاضران در اتاق، اردبیلی از همه كار می كشد چون او اعتقاد دارد این یك كار جمعی است و همه باید در آن شریك باشند.


رمز سؤالات كلیدی

مراحل مشاوره و همسریابی در حال حاضر در این مركز دارای سلسله مراتبی به این شرح است: وقتی فرم موجود در سایت توسط متقاضی تكمیل و به آدرس مقصد ارسال شد، این فرم ها در كمترین زمان جمع آوری و در18 رده سنی و تحصیلی تقسیم و تنظیم می شوند.

این رده ها شامل این موارد است:20 ساله (دیپلم، زیر دیپلم)،21 تا26 (دیپلم، زیر دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس، دكترا)،28 تا35 (دیپلم، زیر دیپلم و. . . )36 تا40 (دیپلم، زیر دیپلم، لیسانس و. . . )40 سال به بالا كه باز شامل مراحل تحصیلی همچون دیپلم، زیر دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس، و دكترا است.

بعد از پر كردن فرم شماره یك، استخراج و تنظیم آن به گروه سنی و تحصیلی با فرد مورد نظر تماس گرفته می شود كه راس ساعت مشخص حضوری به مركز مراجعه كرده و فرم شماره دو را پر كند. این فرم شامل سوالات بسیار خصوصی و تا حدودی كلیدی محسوب می شود.

به گفته اردبیلی از آنجا كه این سوالات از اهمیت بالایی برخوردار است ترجیح می دهیم به جای گذاشتن آن روی سایت، فرد به طور حضوری آن را تكمیل كند.

سربرگ فرم شماره دو شامل نام و نام خانوادگی، جنس، سن، تحصیلات و همراهان (پدر، مادر، خواهر، برادر، دوست، هیچكدام) است كه این فرم خود21 سوال را در بر می گیرد كه از جمله این سوالات می توان به این موارد اشاره داشت: همسر خوب از نظر شما كیست، بارزترین صفات فردی كه همسر شما باید دارا باشد چیست، چه هدیه مادی را به عنوان هدیه روز تولد و سالگرد ازدواج خود می پسندید، نظم و ترتیب و سروقت بودن تا چه حدی مدنظر شما بوده و به آن متعهدید، دوراندیشی و آینده نگری در زندگی مشترك را در چه مسائلی می دانید و. . .

همچنین در فرم شماره دو بخشی وجود دارد كه در آن متقاضی می بایست برای عبارتی هم چون غیرت، حیا، اصالت خانوادگی، فداكاری، محرم و نامحرم جملاتی را در حد درك خود بنویسد.

در مرحله بعد یعنی بعد از پر شدن فرم شماره1 و2 هر متقاضی می تواند از بین پوشه ای كه در دسترس او قرار می گیرد5 گزینه را انتخاب كند. لازم به ذكر است این پوشه شامل لیست افرادی است كه تا حدودی با معیارهای فرد متقاضی همخوانی دارد.

همچنین مدیریت این مركز برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده لیست های موجود در پوشه را با حذف اطلاعاتی همچون شماره تماس، پست الكترونیكی، حذف كامل آدرس در اختیار متقاضی قرار می دهد. بعد از آنكه5 گزینه توسط فرد انتخاب شد فرم شماره1 و2 و پنج گزینه انتخابی یكجا توسط اردبیلی مطالعه می شود و سپس قرار مشاوره كه زمان آن در حدود45 دقیقه است گذاشته می شود.

به گفته اردبیلی، او ساعت ها روی گزینه های انتخابی مطالعه انجام می دهد تا از میان آنها تنها بتواند یك نفر را نسبت به4 مورد دیگر برتر اعلام كرده كه این یك نفر باید با دقت، حوصله و وسواسی خاص تحت مشاوره قرار گیرد تا در صورت مناسب بودن این انتخاب به ازدواج بینجامد.

اردبیلی می گوید: من بیش از آنكه به مسئله ازدواج اعتقاد داشته باشم به مشاوره قبل و بعد از ازدواج ایمان دارم. ما نباید دنبال زیاد كردن آمار ازدواج باشیم بلكه باید پیگیر یك ازدواج صحیح و انتخابی مناسب باشیم.

این مدرس دانشگاه می گوید: متاسفانه در حال حاضر بحث مشاوره در جامعه ما هنوز برای بسیاری از افراد ناشناخته است همه به دنبال سرگیری ازدواج جوانان هستند یعنی نگاهشان به ازدواج یك نگاه عمیق و دوراندیشانه نیست.

به اعتقاد وی بسیاری از جوانان در انتخاب همسر به علت نبود یك مشاوره صحیح دچار سردرگمی می شوند و برای رسیدن به مقصد گاهی اوقات به بیراهه می روند كه بحث مشاوره می تواند گرد و غبار راه را بزداید و باعث شود جوانان ساده تر و با اطمینان بیشتر به سوی مقصد گام بردارند.

اردبیلی در پاسخ به این سوال كه ساعات كار این مركز چگونه است می گوید: در حال حاضر دوشنبه بعدازظهر و پنج شنبه صبح تا ظهر به مراجعه كنندگان پاسخ می دهیم در همین ساعات مشاوره نیز انجام می گیرد.

وی در ادامه می گوید: با افزایش حجم كار دوستان زیادی نیز با من همكاری می كنند هر چند در این میان متخصصان و مشاوران نام آوری هستند كه اعلام آمادگی كرده اند اما در حال حاضر به علت مشخص نبودن دقیق كار ما هنوز در مرحله آزمون و خطا هستیم بنابراین صحیح نیست انرژی و توان نیروهای متخصص را بی جهت هدر بدهیم.

اردبیلی اعتقاد دارد این افراد با اطمینان او را برای مشاوره انتخاب كرده اند و بنابر آماری كه توسط او و همكارانش تهیه شده حدود
92 درصد كسانی كه به سایت وی برای تكمیل فرم مراجعه كرده اند مدركی بالای لیسانس دارند و این افراد در حدود94درصد در جامعه بنا بر كار و موقعیت خود شناخته شده هستند.

اردبیلی یكی از مشكلات پیش روی مركز را كمبود مالی می داند، هر چند كه اشاره می كند در همین مدت زمان كوتاه، كسانی بودند كه بدون اینكه تقاضایی داشته باشند مبلغی را به مركز هدیه كرده اند اما من از آنها خواستم به جای پول برای تكمیل مركز وسایل مورد نیاز را خریداری كنند.

او در پاسخ به این سوال كه چرا مشاوره های خود را مانند دیگر مراكز از حالت رایگان خارج نمی كنید می گوید: باید این فرهنگ در جامعه ما جا بیفتد كه هر كس در مقابل خدماتی كه به او می شود مبلغی را نیز بپردازد اما من به علت همین نبود فرهنگ نمی خواهم متقاضیان با پرداخت مبلغی از من طلبكار باشند كه مثلا در كمترین زمان برای فرزند آنها همسری مناسب پیدا كنم چرا كه این كار باعث می شود هدف اصلی در این میان گم شود.

افرادی كه به مركز مشاوره اردبیلی مراجعه می كنند هر طیف و طبقه ای را شامل می شوند. می توان در بین آنها زنان و مردان محجبه و گاه زنان و مردانی را مشاهده كرد كه زیاد در پوشش خود سختگیر نیستند.

اردبیلی اعتقاد دارد این افراد با اطمینان او را برای مشاوره انتخاب كرده اند و بنابر آماری كه توسط او و همكارانش تهیه شده حدود92 درصد كسانی كه به سایت وی برای تكمیل فرم مراجعه كرده اند مدركی بالای لیسانس دارند و این افراد در حدود94درصد در جامعه بنا بر كار و موقعیت خود شناخته شده هستند.

همچنین این مدرس دانشگاه می گوید: ما برای انجام ازدواج جوانان هیچ عجله ای نداریم اما در همین مدت زمان كوتاه نزدیك به400 تقاضا را رسیدگی كرده ایم و خوشبختانه300 مورد از این تقاضاها در شرف ازدواج است.


استقبالی نه چندان غیرمنتظره

چهارماه قبل، بعد از مصاحبه با اردبیلی زمانی منزل وی را ترك می كردم كه در كامپیوتر شخصی او فرم های متعددی از متقاضیان ازدواج آماده رسیدگی بود، امروز اما زمانی كه قصد خروج از مركز مشاوره ازدواج را داشتم علاوه بر افزایش كامپیوترها یك مغازه بزرگ با تعدادی اتاق در اختیار او قرار دارد و. . .

به هر حال با شرایطی كه جامعه ایرانی در زمینه ازدواج دارد چنین استقبال و رشدی خیلی هم غیرمنتظره نیست و شاید چنین مراكزی می بایست توسط خود حكومت ایجاد و حمایت شود هر چند اردبیلی با این موضوع چندان موافق نیست.

• برای اطلاعات بیشتر تنها به سایت WWW.ARDABILI.COM مراجعه نمایید.

مینو مومنی


لینک ها :

عروس رفته ایمیل چک کنه

روز دانشجو

مشکل تنهایی در دانشجویان

تأملی بر ازدواج های دانشجویی

همسران؛ قبل از ازدواج  (مجموعه مقالات)

مشاوره ازدواج، خانواده و  …(پای درد دل شما)

کتاب های « اسلامی » ، « روان شناسی » ، « خانواده » از فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.