تبیان، دستیار زندگی
شوهرت در مواقع گرفتارى به مهربانی ها و دلجویی هاى‏تو نیازمند است.باید بداد او برسى و مانند یك پرستار مهربان بلكه یك‏روانپزشك دلسوز از او دلجویى كنى، غافلى كه مهربانیهاو دلداریهاى تو چه اثر معجز نمایى در روح شوهرت میگذارد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنان مورد غضب خداوند!؟

زن

كسی كه خوش اخلاق باشد ،با مردم خوش رفتارى كند ،با لب خندان‏سخن بگوید ،در مقابل حوادث و مشكلات بردبار باشد،محبوب همه است،دوستانش زیادند،همه دوست دارند با او معاشرت و رفت و آمد كنند،عزیزو محترم است،به ضعف اعصاب و بیماریهاى روانى مبتلا نمی شود،برمشكلات و دشواری هاى زندگى پیروز می گردد ،از زندگى لذت میبرد،و برمعاشرانش خوش میگذرد.

امام صادق علیه السلام فرمود:«هیچ زندگانى گواراتر از خوش‏اخلاقى نیست.» (1)

اما كسی كه بد اخلاق باشد،با صورت درهم كشیده با مردم ملاقات‏كند ،در مقابل حوادث و ناملایمات داد و فریادش بلند شود ،بیخود داد و قال راه بیندازد ، تند خو و بد زبان باشد زندگى تلخ و ناگوارى خواهدداشت ،خودش همیشه ناراحت و معاشرینش در عذابند ، مردم از او متنفر واز معاشرتش گریزانند ،آب خوش از گلوى خودش و معاشرانش پائین‏نمی رود ،خواب و خوراك درستى ندارد. براى انواع بیماری ها مخصوصا ضعف اعصاب كاملا آمادگى دارد ، همیشه اوقاتش تلخ و آه و ناله‏اش بلند است ، دوستانش كم‏اند ، محبوب كسى نیست.

پیغمبر اسلام صلى الله علیه و آله فرمود:«آدم بد اخلاق نفس خودش‏را در رنج و عذاب دائم قرار می دهد.» (2)

خوش اخلاقى براى همه لازم است مخصوصا براى زن و شوهرضرورت دارد ،زیرا همیشه با هم هستند و  با هم زندگى می کنند.

خانم محترم تبیانی که قصد داری زندگی زناشویی لذت بخشی داشته باشی:

اگر می خواهى به خودت و شوهر و بچه‏هایت‏خوش‏بگذرد اخلاقت را اصلاح كن، همیشه شاد و خندان باش ،اوقات تلخى ودعوا نكن ،خوش برخورد و شیرین زبان باش ،با اخلاق خوش می توانى‏خانه‏ات را به صورت بهشت‏برین درآورى،حیف نیست‏با بداخلاقى آن را به‏صورت جهنم سوزانى تبدیل كنى و خودت و شوهر و فرزندانت در آن‏معذب باشید؟

تو میتوانى فرشته رحمت‏باشى،محیط خانه را با صفا و نورانى گردانى،چرا آن را به صورت زندان تاریكى در می آورى؟ لب خندان وشیرین زبانى تو دل شوهر و فرزندانت را غرق سرور و شادمانى می گرداند ،غم و اندوه را از دلشان بر طرف می سازد.

اكثر مشكلات زناشویى را با هوشیارى و اخلاق خوش می توان حل‏كرد.اگر شوهرت كم محبت است ،اگر به خانه و زندگى علاقه ندارد ،اگر دیر به خانه می آید، اگر شام و ناهار را بیرون صرف‏می كند،اگر بد رفتارى می كند،اگر تندخویى و دعوا میكند،اگر ثروتش رابه باد می دهد ،اگر دم از طلاق و جدایى می زند ، همه اینها و صدها مانند اینها رابه وسیله خوش رفتارى و اخلاق خوش می توان حل كرد.تو اخلاق و رفتارت ‏را عوض كن و نتیجه اعجاز آمیز اخلاق خوب را تماشا كن.

امام صادق علیه السلام فرمود:«خدا به آدم خوش اخلاق ثواب‏جهاد می دهد،صبح و شب برایش ثواب نازل میشود. (3) »

قلب

توقعات بیجا ، مانع آرامش در زندگی زناشویی

امكانات مالى و درآمد همه افراد یكسان نیست.همه نمی توانند دریك سطح زندگى كنند.هر خانواده‏اى باید حساب دخل و خرج خودشان‏را بكنند و بر طبق درآمدشان خرج كنند.انسان همه طور میتواند زندگى‏كند.عاقلانه نیست كه براى تهیه امور غیر ضرورى دست‏به قرض و نسیه‏بزند. تو كدبانوى خانه هستى،عاقل و فهمیده باش،حساب‏خرج و دخلتان را بكن. ببین چطور می توانید خرج كنید كه آبرویتان محفوظ بماند.  عاقبت‏اندیش باش ،چشم و همچشمی هاى‏بیجا را كنار بگذار .

پیغمبر اسلام فرمود:« بعد از ایمان به خدا نعمتى بالاتر از همسرموافق و سازگار نیست»

با زندگى دیگران كارى نداشته‏باش.بر طبق درآمدتان خرج كنید.و از نعمت انس و محبت لذت ببر،با شوهر و فرزندانت‏بگویید و بخندید، در مخارج روزانه صرفه‏جویى كن ،تااوضاع مالى شما بهتر شود و زندگى آبرومندى پیدا كنید ، شاید در آینده‏بتوانى به خواسته‏هاى خودت برسى ،حتى اگر شوهرت ولخرج است و بیش از توانایى خویش خرج می كند ، جلوش را بگیر،نگذار براى خریداشیاء غیر ضرورى وام بگیرد یا قسطى بخرد، زندگى شما مشترك است،هر چه او داشته باشد در واقع مال شما است.

پیغمبر اكرم صلى الله علیه و آله فرمود:« هر زنیكه با شوهرش ‏سازگار نباشد و او را بر چیزهائی كه فوق توانایى اوست وادار كند اعمالش‏مورد قبول خدا واقع نمی شود و در قیامت مورد غضب پروردگار جهان قرارمی گیرد . (4)

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: هر زنیكه با شوهرش‏ناسازگارى كند و به آنچه از جانب خدا رسیده قناعت ننماید و بر شوهرش‏ سختگیرى كند و بیش از حد توانایى خواهش كند اعمالش قبول نمی شود وخدا بر او خشمناك خواهد بود» (5)

پیغمبر اسلام فرمود:« بعد از ایمان به خدا نعمتى بالاتر از همسرموافق و سازگار نیست (6) ».

دشوارى زندگى بر دوش مرد است. مخارج خانواده را به هر طورشده باید تامین كند،در خارج منزل با صدها مشكل مواجه می شود،ممكن‏است مورد توهین یا توبیخ رئیس قرار بگیرد، ممكن است‏با اذیت وكارشكنى همكارانش برخورد كند،ممكن است مطالباتش را نتواند وصول‏كند ، ممکن است‏به كسادى بازار و عدم درآمد برخورد نموده باشد ، تو باید حامی او باشی.انسان در اینگونه مواقع احتیاج شدیدى دارد به شخص دلسوزمهربانی كه دلداریش بدهد و روح و اعصابش را تقویت كند.

شوهرت در مواقع گرفتارى به مهربانی ها و دلجویی هاى‏تو نیازمند است.باید بداد او برسى و مانند یك پرستار مهربان بلكه یك‏روانپزشك دلسوز از او دلجویى كنى،از این بالاتر بگویم،باید شخصیت‏خویش را به اثبات رسانى و شوهردارى .

غافلى كه مهربانی هاو دلداری هاى تو چه اثر معجز نمایى در روح شوهرت می گذارد!دل واعصابش را آرام می كند،به زندگى دلگرم می شود ، براى مبارزه با مشكلات‏آماده می گردد ،مى‏فهمد كه در این جهان تنها و بی كس نیست،به وفا وصمیمیت تو اطمینان پیدا می كند،دوستدار و عاشق تو و اخلاقت می شود، پیمان زناشویى شما استوار و محكم می گردد.

حضرت صادق علیه السلام فرمود:«در دنیا چیزى بهتر از همسرشایسته وجود ندارد. زنیكه شوهرش از دیدار او مسرور و شاد گردد (7) ».

پى‏نوشت ها:

1-بحار ج 71 ص 389.

2-بحار جلد 73 ص 298.

3-بحار ج 71 ص 377.

4-بحار ج 103 ص 244.

5-بحار ج 76 ص 367.

6-مستدرك ج 2 ص 532.

7-بحار ج 103 ص 217.

منبع : برگرفته از كتاب " همسرداری " – نویسنده : ابراهیم امینی

تنظیم برای تبیان:داوودی

مقالات مرتبط :

زندگی مشترک ، برای من و تو

بهترین هدیه برای همسر شما

زندگی مشترک یا جهنم ساختگی

لحظات بحرانی در زندگی مشترک

!این رسم شوهر داری نیست

شوهرداری به روشی کاملا اصولی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.