تبیان، دستیار زندگی
باید توجه داشت که عدم گذشت و بازگویی مکرر اشتباه دیگران زمینه را برای اشتباهات بعدی هموار می کند و خطاهایی بعد از خطای اول به وقوع می پیوندد . زیرا نپذیرفتن عذرخواهی ،فرد را از زندگی مایوس می کند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حد و مرز گذشت تا کجاست؟

گذشت

بزرگواری و کرامت به عنوان یک خصیصه انسانی ، زیباترین جلوه های اخلاقی را ترسیم می کند . این مسئله در مناسبات اجتماعی و بویژه در زندگی مشترک ، حضور موثر و نافذی دارد . زن و شوهر بیش از هر مجموعه انسانی دیگر باید نسبت به هم روحیه بزرگ منشی داشته باشند . یکی از نشانه های بزرگ منشی و کرامت ، عفو و گذشت و مدارا نسبت به هم است . زندگی مشترک ، به گونه ای است كه زن و شوهر به طور طبیعی در حالات و روحیات یکدیگر دقیق می شوند و به عیوب هم پی می برند . اما نباید این مسئله به بازگو کردن عیوب هم و سرزنش یكدیگر منجر شود . چراكه در این صورت ، شادکامی از صحنه زندگی به بیرون رانده می شود و جوی آکنده از بدبینی و خصومت بر فضای زندگی حاکم می شود . مدارا و گذشت ، ما را ملزم می کند که درمورد همسرمان به جای عیب جویی ، عیب پوشی را برگزینیم و در مواردی ، تغافل را سرلوحه مناسبات خود قرار دهیم . یعنی وانمود کنیم كه از اشتباه طرف مقابل بی اطلاع هستیم .

اسلام به مسئله گذشت توجه خاص دارد و آن را از خصائل نیک انسانهای مومن می شمرد . سیره پیامبر اسلام (ص) و سایر معلمان بشریت نشان می دهد که آن بزرگواران با شیوه گذشت و مدارا ، بسیاری را به آئین متعالی اسلام جذب کردند و زمینه هدایت انسانهای گمراه را فراهم آوردند . آموزه های اخلاقی اسلام ، مدارا در اجتماع و محیط خانواده را توصیه می كند و همسران را به ایجاد فضایی آرام و به دور از تنش دعوت می کند . زن و یا شوهر با چشم پوشی از خطای همسر به نوعی شخصیت خویش را تکریم می كنند و رشد می دهند .

حضرت علی (ع ) در حدیثی می فرماید : " با چشم پوشی از مسائل کوچک ، خود را بزرگ کنید و بر قدر و منزلت خویش بیفزائید . "

آقای دکتر شرفی کارشناس علوم رفتاری دراین خصوص چنین می گوید:

باید توجه داشت که عدم گذشت و بازگویی مکرر اشتباه دیگران زمینه را برای اشتباهات بعدی هموار می کند و خطاهایی بعد از خطای اول به وقوع می پیوندد . زیرا نپذیرفتن عذرخواهی ،فرد را از زندگی مایوس می کند . ساختن بنای استوار خانواده ، نیاز شدیدی به گذشت و بزرگ منشی دارد . طولانی شدن قهر و ناسازگاری زن و شوهر به مصلحت هیچ کدام نیست . این امر بازگشت پذیری آنها را به زندگی گرم و متعادل ، دشوار می کند . عدم گذشت ، درواقع بی اعتمادی  را به همسر نشان می دهد . درنتیجه چگونه انتظار دارید که خطای شما روزی توسط همسرتان بخشیده شود و مورد عفو قرار گیرید ؟

گاهی ما انسانها در مقایسه با دیگران ، جنبه های مثبت خویش را بیش از آنچه واقعیت دارد ، در نظر می گیریم و عیوب خود را کمتر از آنچه که هست ، می بینیم . در نتیجه به جنبه های مثبت دیگران کمتر توجه می کنیم . این مسئله روابط اجتماعی و بخصوص روابط خانوادگی ما را مخدوش می كند .

امام علی (ع) در حدیثی می فرماید : " خوشا به حال کسی که توجه او به عیوب خویش ، وی را از توجه به عیوب دیگران باز دارد . "

روان شناسان درخصوص آثار و فواید گذشت و مدارا در خانواده چنین می گویند : با چشم پوشی از خطای همسر ، فرصتی فراهم می شود که وی به بهبود رفتار خود اقدام کند . زمانی که ضربات ویرانگر انتقاد و نكوهش بر وی فرود آید ، هرگونه اراده و جرأت جبران كاهش می یابد . چشم پوشی از خطای کم اهمیت همسر ، زمینه را برای تفاهم در خانواده فراهم می کند . اما نکته ای مهم در اینجا مطرح است و آن اینکه حد و مرز گذشت تا کجاست ؟ گاهی مدارا و گذشت می تواند با آسیبهایی همراه باشد .

عشق

آقای علی حسین زاده کارشناس مسائل تربیتی می گوید : " گاهی مدارا می تواند زمینه افزایش رفتارهای خلاف را فراهم کند . برای مقابله با این آسیب ، تدابیر و تمهیداتی لازم است . مدارا دربرابر رفتار نامناسب ، راهکاری است که می تواند به روابط خانوادگی آرامش بخشد . تداوم این امر در دراز مدت نیز دارای آثاری سازنده است و زمینه رفتار مثبت را فراهم می كند . بنابراین برای رسیدن به این اهداف باید تدابیر لازم اندیشیده شود . دربرابر رفتار منفی همسر ، عکس العمل تند و ناخوشایند از خود نشان ندهیم و بكوشیم زمینه تحقق رفتار مثبت را فراهم کنیم . بدین طریق با كنترل و ساماندهی رفتار خود ، به نوعی مخالفت خود را با رفتار نادرست او ابراز می كنیم . البته گاهی ممکن است مدارای ما دربرابر همسر ، با سکوتی معنا دار از طرف ما همراه باشد که برای طرف مقابل گران است و موجب شود كه او در رفتار و كردارش تجدید نظر كند . به هرحال ، هرکس با توجه به تیپ شخصیتی و احساسات همسر خود ، می تواند الگوی مناسبی را برای مقابله با خطاها پیدا کند ، مشروط براینکه این شیوه رفتاری ، به تقویت رفتارهای مثبت در همسر منجر شود . "

صدای جمهوری اسلامی -با  تلخیص و تغییر

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

هرگز تو را نخواهم بخشید!

منطقی عاشق باشید

راه به دست آوردن دل خانم ها!

به ما شدن بیاندیشیم

سال ها ی دور از عشق

خریدار نگاه پر از عشق

ازدواج پر فایده ترین اشتباه دنیا

در قلب او بکارید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.