تبیان، دستیار زندگی
گسسته بینی مانع از آن می‌شود که زوج‌ها، لحظات خوش زندگی زناشویی را احساس کنند و تنها حوادث ناخوشایند را می بینند. در نتیجه وقتی به مناسبات زناشویی خود می‌اندیشند، تنها خاطرات بد گذشته در ذهنشان نقش می‌بندد و به خصوص هنگام مشاجره، شدت یادآوری خاطرات بد بیش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوچک اما مخاطره آمیز

گسسته بینی

دام‌های ذهنی که مناسبات زن و شوهر را تیره می‌سازند به قدری متنوع هستند که فهرست کردن همه آنها امکان پذیر نیست. خطاهای شناختی به صورت خود بخود و اغلب در یک لحظه از ذهن عبور می‌کنند. از آن گذشته، تعداد و تنوع خطاهای شناختی قابل ملاحظه است. ازدواج‌های ناموفق در معرض تهدیدهای متعددی هستند که به عنوان نمونه می‌توان به عامل زیر اشاره نمود:

گسسته بینی: اشخاصی با این خصوصیت امور را مطابق میل خود نگاه می‌کنند و آنچه را که نمی‌خواهند نمی‌بینند. به استناد موارد جزیی و کم اهمیت حوادث را به میل خود تفسیر می‌کنند و اطلاعات و جزئیات مهم را در ذهن خویش کم‌رنگ جلوه می‌دهند و اهمیت آن را به حداقل می‌رسانند.

در ازدواج‌های ناموفق، زن و شوهر تحت تاثیر خطاهای شناختی با هم برخورد می‌کنند. بدواً گسسته‌بینی محدود به مواقع عصبانیت است، اما به تدریج به سایر اوقات زندگی منتقل می‌شود و بخش کم و بیش ثابت از زندگی می‌گردد.

زن و شوهری تصمیم گرفتند که پانزدهمین سالگرد ازدواج خود را به اتفاق دختر دوازده‌ساله‌شان در همان محلی که ماه‌عسل خود را گذرانده بودند جشن بگیرند. در راه با هم دوستانه صحبت می‌کردند تا اینکه به پیچی رسیدند و بر سر انتخاب راه، و اینکه به کدام سمت باید بپیچند اختلاف‌نظر پیدا کردند. موضوعی کم‌اهمیت به مشاجره‌ای تمام عیار مبدل گردید یکی دیگری را به نداشتن صلاحیت و دیگری اولی را به تحکم و سلطه‌جویی متهم نمود.

بقیه راه بدون مشاجره سپری شد. اما چندین روز پس از مراجعت به منزل مشاجره دیگری در گرفت. زن و شوهر به این نتیجه رسیدند که حتی در برنامه‌های تفریحی هم با هم توافق ندارند و دلیلشان این بود که تمامی دقایق سفر را با مشاجره گذرانده‌اند. اما در میان حیرت آنها، دخترشان به نکته ظریفی اشاره کرد و گفت که مشاجره آنها کمتر از یک درصد مجموع مسافرت به طول انجامیده و اینکه پس از مشاجره داخل اتومبیل، به خیر و خوشی از مسافرت لذت برده بودند. جالب اینجا بود که این زن و شوهر، در مشاجره‌ای که چند روز بعد از مسافرت داشتند، از همه برنامه سفر، تنها لحظات مشاجره در خاطرشان مانده بود.

گسسته بینی مانع از آن می‌شود که زوج‌ها، لحظات خوش زندگی زناشویی را احساس کنند و تنها حوادث ناخوشایند را می بینند. در نتیجه وقتی به مناسبات زناشویی خود می‌اندیشند، تنها خاطرات بد گذشته در ذهنشان نقش می‌بندد و به خصوص هنگام مشاجره، شدت یادآوری خاطرات بد بیشتر می‌شود.

از سوی دیگری، زن و شوهر درگیر نمی‌توانند خاطرات خوش گذشته را به یاد آورند. به گذشته که نگاه می‌کنند تنها ناخشنودی‌ها را می‌بینند، اما کمی دیرتر، که اختلاف فروکش می‌کند و روابط بهتری ایجاد می‌شود، به سادگی لحظات خوش گذشته را به یاد می‌آورند.

اشخاصی با این خصوصیت امور را مطابق میل خود نگاه می‌کنند و آنچه را که نمی‌خواهند نمی‌بینند.

در ازدواج‌های آشفته گاه می‌بینیم که مثلاً شوهر هر چه فکر می‌کند، حتی یک نکته مثبت از زنش نمی‌یابد و حال آنکه یک ناظر بی‌طرف کیفیات مثبت عدیده‌ای را در این زن می‌بیند. به همین شکل زنی که از شوهر خود شاکی است تنها به رفتارهای کنترل کننده و توهین‌ها و انتقادهای او توجه می‌کند و از کنار محبت‌ها و مهربانی‌های او بی‌تفاوت می‌گذرد.

در بعضی از بیماران عصبی، خطاهای شناختی با شخصیت آنها پیوند خورده است، بطوری که انتقاد سرزنش و انکار فضیلت دیگران، در عصبانیت و در مواقع عادی یک لحظه آنها را تنها نمی گذارد.

با ما همراه باشید . سعی داریم در مقاله بعدمولفه های مهم دیگری را از این دست شرح دهیم.

منبع: برگرفته از کتاب "عشق هرگز کافی نیست"، ترجمه قراچه داغی

مقالات مرتبط

دلخورم اما دوستت دارم

منطقی عاشق باشید

فنون جذب آقایان

بهترین راه گفتگو

مردان وماجرای احساسات

سمفونی عشق

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.