تبیان، دستیار زندگی
به هنگام مشاجره، کلمات به راحتی بر زبان جاری می شود اما شما باید بیاموزید که با ملایمت و توجه بحث کرده و اگر این مهارت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ملایمت در جنگیدن

برنامه ریزی یک رابطه عاشقانه در زندگی زناشویی

ملایمت در جنگیدن

ارتباط احساسی، مجموعه‏ای از احساسات فردی‏ست که کنار هم جمع می‏شود تا بین دو نفر پیوند برقرار کند. واژه‏ی «احساسی» به معنی برانگیختن احساسات بسیار است. این احساسات می‏تواند عصبانیت، غم، لذت، عشق یا یکی از هزاران حسی باشد که انسان‏ها تجربه می‏کنند. «ارتباط»، پیوندی‏ست با فرد یا چیزی دیگر. ممکن است شما با کسی که احساس قوی نسبت به او دارید یا عاشقش هستید، در یک رابطه باشید اما او با شما احساس دوری نماید و به ندرت در مورد احساساتش با شما صحبت کند. این نوع روابط، روابط دوستانه یا زندگی کردن کنار یکدیگر است. بدون ارتباط احساسی قوی، چنین روابطی، خیلی زود از هم پاشیده می‏شود زوج‏هایی که سعی می‏کنند در حد توانشان، بیشتر درباره‏ی همدیگر بدانند، رابطه‏ای احساسی بینشان ایجاد می‏شود.

نشانه‏ی حقیقی وجود یک ارتباط احساسی، این است که هریک از دو نفر، دیگری را به درون خود راه بدهد.

از طریق مکالمه‏ی محبت‏آمیز و همراه با تفکر، به پیچیدگی‏های درون هم پی می‏برید و در می‏یابید که چه چیز موجب شادی طرف مقابل‏تان می‏شود، چه چیز عصبانی‏اش می‏کند و چه‏چیز او را به اوج لذت می‏رساند.

نشانه‏ی حقیقی وجود یک ارتباط احساسی، این است که هریک از دو نفر، دیگری را به درون خود راه بدهد.

وقتی دو طرف، احساسات خود را با هم در میان نگذارند، ازدواج، سخت و طاقت‏فرسا خواهد بود. در این صورت، عصبانیت، خشم و اختلاف پدید می‏آید و فقدان اعتماد، زندگی زناشویی را دچار آشفتگی می‏کند. اگر فکر می‏کنید ارتباط احساسی بین شما و همسرتان از بین رفته، باید به دنبال دلیل آن باشید؛ آیا گناهی نابخشودنی‏ست که چنین فاصله‏ای میان شما انداخته؟ شاید در عصبانیت، چیزی گفته شده یا کاری انجام شده که منجر به درد جسمی و احساسی شده است. در همین زمان‏ها، موضوع «انکار» هم پیش می‏آید تا همه‏چیز را برای ساختن دوباره‏ی آن پیوند احساسی، سخت‏تر سازد. اگر خواهان سالم‏ترین رابطه‏ی ممکن هستید، باید بدانید که چطور یک پیوند احساسی عمیق و قوی بین خود و طرف مقابل‏تان ایجاد کنید. وقتی پیوند احساسی بین شما وجود داشته باشد، همه چیز آسان‏تر می‏شود.

ملایمت در جنگیدن

نکات مهم برای ایجاد پیوندی ناگستنی

1- بررسی طرف مقابل: باید متوجه شوید او به چه چیز نیاز دارد و اززندگی و از شما چه می‏خواهد، برای تحقق این امر، لازم است وقتی حرف می زند، با دقت به او گوش دهید. وقتی رازهایش را با شما در میان  می‏گذارد،  به او خوب توجه نموده و به عمق حرف‏هایش فکر کنید.

2- اعتماد: باید بین خودتان، حس اعتماد ایجاد کنید. این ستون اساسی پیوند احساسی، یک شبه ایجاد نمی‏شود و زمان می برد باید اجازه دهید این اعتماد به‏ طور طبیعی ایجاد شود.

3- حضور احساسی: هر دو شما باید از نظر احساسی در دسترس باشید. اگرعقب بکشید و حرف‏هایتان را با طرف مقابل در میان نگذارید، چنین پیوندی ایجاد نخواهد شد.

4- ابراز محبت: نباید برای نشان دادن مهر و محبت، مشکلی داشته باشید اما زوج‏هایی که رابطه‏شان سرد شده باید تلاش کنند با هم مهربان باشند. همیشه سعی کنید شعله‏های عشق‏تان را روشن نگاه دارید و از ابراز محبت به یکدیگر، نترسید!

5- جنگ ملایم: به هنگام مشاجره، کلمات به راحتی از دهان خارج می‏شود باید یاد بگیرید که با ملایمت بحث کنید. اگر نمی‏دانید چطور این کار را انجام دهید، می‏توانید از یک مشاور کمک بگیرید. یادتان باشد هنگام بحث هرگز گذشته را پیش‏ نکشید. در «لحظه» زندگی کنید و برای احساساتتان دلیلی محکم بیاورید.

6-  دیدن دنیا از دیدگاه او: سعی کنید دنیا را آن‏طور که او می بیند، ببینید تا بفهمید که به‏طور واقعی کیست. برای این‏کار باید گاهی به عقب برگردید تا ببینید چرا او به آن طریق خاص عمل کرده است. ببینید نسبت به موقعیت‏های‏ مختلف، چطور واکنش می‏دهد و سعی کنید خودتان را جای او بگذارید و درمقابل از او هم‏ همین انتظار را داشته باشید.

7- غلبه بر موانع: زوج‏هایی که در ازدواج خود دچار مشکل شده‏اند، باید قبل از ایجاد دوباره‏ پیوند احساسی، مشکلاتشان را حل کنند. هرمشکلی را با هم  بررسی کنید و سعی کنید راه حل‏هایی برای آن بیایید. وقتی‏ بزرگترین موانع و مشکلات را پشت سر گذاشتید، آن‏وقت می‏توانید پیوند احساسی فراموش شده‏تان را از نو بسازید.

منبع

ماهنامه شادکامی و موفقیت

تنظیم برای تبیان- مریم عطاریان

مقالات مرتبط

به چالش کشیدن اختلافات زناشویی

چگونه عزیز همسرمان باشیم؟

دوباره عاشق شوید

درمان علمی اختلافات زناشویی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.