تبیان، دستیار زندگی
وقتی دو نفر برای زندگی در کنار یکدیگر زیر یک سقف می روند از طرفی مستقل می شوند و از طرف دیگر یک شریک در زندگی پیدا می کنند که در اکثر قریب به اتفاق تصمیمات دخیل است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصمیم های دونفره زیر یک سقف

همسر

وقتی دو نفر برای زندگی در کنار یکدیگر زیر یک سقف می روند از طرفی مستقل می شوند و از طرف دیگر یک شریک در زندگی پیدا می کنند که در اکثر قریب به اتفاق تصمیمات دخیل است. در زندگی مشترک  اگر تصمیم اشتباهی گرفته شود ممکن است خانواده ضرر زیادی را متحمل شود ، پس تصمیم گیری در امور مختلف یک امر مهم است که در پی آن مسوولیت وجود دارد و از آن مهم تر این است که تصمیم گیرنده غیر از خود برای دیگران نیز تصمیم می گیرد و مسوولیت عواقب تصمیم اش را در قبال دیگران باید به دوش بکشد.

حال نکته ای که ما به دنبال مطرح کردن آن هستیم این است که در زندگی مشترک چه کسی تصمیم گیرنده است یا زن و شوهر هر کدام می توانند در چه زمینه هایی تصمیم گیرنده باشند و حوزه اختیارات آنها برای این که به تنهایی تصمیم بگیرند چقدر است و شرایط یک تصمیم گیری خوب در زندگی مشترک چیست.

استفاده از توانایی ها

برای آن که بتوانید تصمیم های درستی اتخاذ کنید باید توانایی های خود و همسرتان را بشناسید و بدانید هر کدام در چه زمینه هایی استعداد و توانایی دارید. زن و مرد ندارد. گاهی ممکن است یک زن شم اقتصادی اش بهتر از همسرش باشد در این صورت چه اشکالی دارد که او برای فعالیت های اقتصادی تصمیم گیرنده باشد. مهم این است ما توانایی های خود را بشناسیم و آنها را به کار ببریم اگر هر انسانی در زمینه استعداد و توانایی اش فعالیت کند خیلی کمتر خسته می شود. اگر می بینید همسرتان در زمینه خاصی استعداد و توانایی دارد به او میدان دهید تا بتواند از توانایی اش در زمینه بهبود زندگی استفاده کند. پس به توانایی های همسرتان اعتماد کنید.

مشورت در همه تصمیم ها

در زندگی امروز فعالیت های زن و مرد اینقدر به هم شبیه و نزدیک شده است که دیگر نمی توان تصمیم گیری ها را به زنانه و مردانه تقسیم کرد. مثلا در روزگار گذشته کمتر زنی وجود داشت که از درآمد و فعالیت همسرش به طور دقیق خبر داشته باشد و بخواهد در تصمیم گیری ها دخالت کند ، اما امروزه به دلیل بالاتر رفتن جایگاه زن در جامعه و مشارکت او در همه زمینه های زندگی این اشتراک شکلی نزدیک به واقعیت گرفته است.

مشورت دهی و مشورت گرفتن یکی از ملزومات زندگی مشترک است، چرا که هر تصمیمی در زندگی مشترک باید با اشتراک همدیگر گرفته شود حتی اگر این اشتراک در حد یک مشورت کوچک یا پرسیدن نظر همسرتان باشد.

با مشورت کردن می توانید از دیدگاه، نظر، توانایی ها و تجربیات همسرتان در آن زمینه خاص استفاده کنید و تصمیم بهتری بگیرید و در ضمن وقتی با مشورت و موافت همسرتان تصمیمی می گیرید اگر تصمیمتان نادرست باشد خود را سرزنش نخواهید کرد و همسرتان نیز شما را شماتت نمی کند و مسوولیت را با همسرتان تقسیم می کنید؛ اما اگر بخواهید تمام تصمیمات زندگی را خود به تنهایی و بدون مشورت بگیرید دارای یک مسوولیت بزرگ خواهید شد که خسته کننده خواهد بود.

عشق

همیشه با هم و گاهی تنها

بهترین روش برای تصمیم گیری این است که زن و شوهر با مشورت هم تصمیم بگیرند و نظر هر دو در تمام امور دخیل باشد ، اما این طبیعی است که گاهی افراد باید به تنهایی تصمیم بگیرند. مثلا شما راجع به امور شخصی خود می توانید تصمیم بگیرید، اما این تصمیم گیری نباید برخلاف نظر همسرتان باشد. هر زندگی زناشویی بر اساس عقاید دو طرف دارای قوانینی است که در زندگی های مختلف متفاوت است. هر چه عقاید دو طرف به هم نزدیک تر باشد تصمیماتی که گرفته می شود بیشتر مورد توافق هر دو است. اما اختلاف نظر اجتناب ناپذیر است و هیچ انسانی کاملا شبیه به هم نیستند. برای این که این اختلاف نظر نتواند در تصمیم گیری ها میان زوج ها اختلاف بیفکند بهترین کار وضع یک سری قانون کلی برای خانواده با رای زن و شوهر است. برای این که بتوانید تصمیماتی مطابق میل خود و همسرتان اتخاذ کنید در ابتدای زندگی براساس عقاید هر دو قوانینی بگذارید مثلا اگر فردی دوست ندارد همسرش زیاد با دوستانش باشد با توافق هر دو می توانید قانونی بر این است بگذارید که مثلا دیدن دوستان بیشتر از یک یا نهایتاً دو بار در ماه جایز نیست یا هر گاه خواستیم به دیدن دوستانمان برویم با هم می رویم و از این قبیل قوانینی که با محدود کردن نسبی تصمیمات نظر هر دو طرف جلب شود و هیچ کدام ناراضی نباشند این طبیعی است که وقتی شما به خواسته ی همسر خود گوش دهید او نیز در مقابل خواسته های شما را اجرا می کند.

پس خوب است در زندگی مشترک تا آنجایی که می شود به همراه همدیگر تصمیم گرفت و در جاهایی که می خواهیم تنها تصمیم بگیریم حتما با همسرمان مشورت و او را در جریان بگذاریم.

برای این که بتوانید به بهترین نحو تصمیم بگیرید این نکات زیرا را رعایت کنید:

1- عدالت را رعایت کنید : اگر برای زندگی خود و همسرتان می خواهید تصمیمی بگیرید حتما عدالت را در قبال او رعایت کنید. متأسفانه بعضی از همسران  اغلب مردها برای همسر خود تصمیماتی می گیرند در حالی که برای خودشان هیچ محدودیتی قائل نیستند.

در زندگی زناشویی اگر از همسرتان می خواهید به تصمیمات شما احترام بگذارد شما نیز باید به نظر و خواسته های او احترام بگذارید اگر قرار باشد یک نفر و تنها با نظر شخصی خودش تصمیم بگیرد پس دیگر زندگی مشترک چه معنی می دهد؟

2- مسوولیت پذیر باشید: اگر تصمیمی می گیرید باید در قبال اجرای آن تصمیم و هدفتان مسوولیت پذیر باشید نه این که تنها تصمیم بگیرید و به بعد آن کاری نداشته باشید گاهی ممکن است لازم باشد در تصمیمی تجدید نظر کنید و آن را تغییر دهید پس تصمیماتی که می گیرید را بررسی و پیگیری نمائید.

3- قانون شکنی نکنید: همواره و تحت هر شرایطی به قوانینی که برای زندگی مشترکتان اتخاذ کردید، احترام بگذارید و قوانین را در تصمیم گیری هایتان دخیل کنید.

4- تصمیم گیری ها را تقسیم کنید: با پیدا کردن توانایی های همدیگر در زمینه های مختلف می توانید تصمیم گیری ها را با توجه به توانایی های همسرتان و خودتان تقسیم بندی کنید تا یک نفر همه تصمیم ها را نگیرد و از توانایی های همه افراد در خانواده استفاده شود.

5- مشورت بدهید و تصمیم گیرنده را تنها نگذارید. اگر نکته ای به ذهنتان می رسد که در زمینه تصمیم گیری به کار می آید حتما آن را بیان کنید.

6- درس گرفتن از تصمیمات اشتباه یکدیگر.

با توجه به نکاتی که گفتیم پرواضح است که نمی توان مرد یا زن را در زندگی تنها تصمیم گیرنده دانست، چه بسا که اگر یک نفر همه تصمیمات را بگیرد خسته شده و فرد دیگر نیز احساس بی مصرفی بکند. در بعضی از زندگی های زناشویی مرد و در بعضی دیگر این زن است که بیشتر تصمیمات را می گیرد، اما باید گفت که زندگی زناشویی ای موفق است که در آن دو طرف با هم تصیم بگیرند و با مشورت یکدیگر زندگی را پیش ببرند و در تصمیم گیری ها تقسیم کار کند. به طور کلی می توان گفت زن ها در امور داخل خانه، مهمانی ها، فرزندان و دخل و خرج و... زندگی توانایی بیشتری دارند و مردها در تصمیم گیری های کاری، روابط خانواده و تغییر خانه و... توانایی بیشتری دارند. اما باید گفت که این موارد در همه زوج ها صدق نمی کنند و همسران خود باید توانایی هایشان را بیابند و طبق آن به تقسیم وظیفه تصمیم گیری بپردازند.

منبع : چهار دیواری

تنظیم برای تبیان : داوودی

مقالات مرتبط :

زن وشوهر های صمیمی

تعمیر روابط هیجانی بین همسران

از عشقتان زندان نسازید

شاهراه حل اختلاف با همسر

همدل و همراه ،تا ته دنیا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.