تبیان، دستیار زندگی
درجواب این سؤال که آیا زوج درمانی همیشه موفق است؟ یا نه باید بدانیم ، (موفقیت) چگونه تعریف شود و دیگر این كه هدف از اقدام به زوج درمانی چیست؟ كه هر كدام از این عوامل بستگی به زوج ها و موقعیت دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا زوج درمانی همیشه موفق است؟

( زوج درمانی (2))


درجواب این سؤال که آیا زوج درمانی همیشه موفق است؟ یا نه باید بدانیم ، (موفقیت) چگونه تعریف شود و دیگر این كه هدف از اقدام به زوج درمانی چیست؟ كه هر كدام از این عوامل بستگی به زوج ها و موقعیت دارد.

زوج درمانی اغلب به زوج ها كمك می كند تا این كه آنها بتوانند روابط بین خود را بهبود بخشند و به طور كلی، انگیزه برای تغییر كردن به هر دو زوج نیاز دارد. اگر تغییرات ایجاد شده نتواند نیازهای هر دو طرف را برآورده سازد، زوج درمانی ممكن است وسیله ای باشد برای پایان بخشیدن به این روابط به گونه ای كه برای آنها و فرزندانشان مخرب نباشد.

آیا درمانگر ارزش ها و عقاید مرا درك خواهد كرد؟

درمانگرها برای احترام گذاشتن به ارزش های دیگران، آموزش دیده اند؛ نه هرگز عقایدشان را به دیگری تحمیل می كنند و نه در كارشان قضاوت می كنند. به هر حال مشكلات و مسائل زوج ها آنقدر پیچیده است كه در بعضی موارد درمانگر نتواند مفهوم آنها را درك كند. در این صورت است كه لازم می شود بر روی مسایل و ارزش ها بین زوج ها و درمانگر كار شود. شما ممكن است پیشنهاد و یا اظهار نظر یك درمانگر را به عنوان یك قضاوت در نظر بگیرید در حالی كه ممكن است اصلاً چنین منظوری نداشته باشد. پس در این گونه شرایط شما باید موضوع را مستقیماً با خود درمانگر مطرح كنید.

آیا من باید همه چیز را در مورد خودم، بازگو كنم؟ در غیر این صورت آیا درمان فایده ای خواهد داشت؟

بسیار مهم است كه شما در مورد احساسات و مسائل و مشكلات خود صادق باشید و این كه چگونه مسائل را بازگو كنید كه در مورد آن بشود بحث كرد، بسیار مهم است. احتیاط، استتار و راحت بودن، كمك خواهد كرد به این كه افراد مشكلات خود را مطرح كنند. درمانگر سوءتفاهم ها و كج فهمی هایی كه ممكن است به وجود آید را تصحیح می كند و به زوج ها برای تداوم صحبت كردن با یكدیگر كمك می كند.

بعضی از احساسات عمیقاً شخصی هستند و افراد برای بحث كردن در مورد آنها، راحت نیستند. مطرح كردن مطالب محرمانه همیشه ضروری نیست. بعضی از مسائل هستند كه تأثیر خاصی بر روی روابط ندارند ولی بعضی مطالب دیگر هستند كه راه بحث كردن را سد می كنند. شما می بایست، ارزیابی كردن مسائل مهم در روابطتان را به دقت تمرین كنید. اگر دلیلی برای بیان نكردن احساسات خود داشتید در مورد آن با درمانگر خود صحبت كنید.

آیا اطلاعاتی را كه من بازگو می كنم می تواند علیه من در دادگاه استفاده شود؟

زوج درمان ها ممكن است به ندرت و به طور خیلی استثنایی توسط دادگاه ها برای شهادت دادن و تحت شرایط معینی احضار شوند، ولی اطلاعات و مسائلی كه در زوج درمانی مطرح می شود به طور كلی محرمانه هستند، به جز در یك سری موارد خاص. اما اگر شما سؤال یا نگرانی در این زمینه دارید حتماً با درمانگر یا وكیل خود در مورد آن صحبت كنید.

درمانگر چگونه خواهد فهمید كه روابط ما به پایان رسیده است و یا ما به بن بست رسیده ایم؟

این بخشی از وظیفه درمانگر است كه یك موقعیت را تشخیص دهد ولی او نمی تواند تصمیمی در این زمینه بگیرد. زیرا این مسئله مربوط به هر دو زوج است كه بخواهند ادامه زندگی بدهند و یا خیر؟

با این حال رسیدن به بن بست یا انسداد به این معنی نیست كه درمان دیگر نمی تواند ادامه پیدا كند و یا دیگر امیدی به آینده نیست. چه بسا كه بعضی از این انسدادها می تواند مورد حلاجی قرار گرفته و منتج به منافع قابل ملاحظه ای گردد.

آیا ممكن است درمانگر مرا مقصر و گناهكار بشمرد؟

هیچ شخصی به تنهایی مسئول تمام مشكلات زناشویی نیست. شما ممكن است احساس گناه كنید و یا در طی دوران درمان انگشت نما شوید و یا برعكس و حتی بفهمید كه همسرتان مثل شما فكر می كرده، شگفت زده شوید، تمام این تجارت بخشی از مراحل درمان می باشد و باید در مورد آن بحث كنید.

ما می توانیم درمانگر های مختلفی را تجربه كنیم تا شخص مورد نظر را پیدا كنیم؟

این مهم است كه به درمانگر یك فرصت كافی داده شود تا بتواند كمك كند. این جریان ممكن است دردناك باشد و خیلی مهم است كه بین مسئله مورد نظر و درمانگر تمیز داده شود. اگر یك زوج درمانگر خود راضی نباشند، می بایست خیلی باز در مورد این مسئله صحبت كنند. زیرا راحت نبودن با درمانگر ممكن است منجر به یك تجربه درمانی بد شود. در ضمن در مورد مشكلات قبلی خود حتماً در اولین وهله با درمانگر جدید خود صحبت كنید.

معمولاً زوج درمانی چقدر طول می كشد؟

مدت زمان این نوع درمان ها بستگی به درمانگر و شدت مشكل مورد نظر دارد . زوج درمانی ممكن است به یك یا 2 جلسه تمام شود و یا این كه ماه ها و سال ها طول بكشد.

WWW.ZARTAK.COM

ترجمه: زارع

لینک ها

زوج درمانی (1)

نقش راهنما و مشاور در آرامش روان

ویژگی های یك مشاور خوب

کتاب های « روان شناسی » ، « خانواده » ، « کودکان » و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.