تبیان، دستیار زندگی
برای نوروز خانواده، نخستین هسته اجتماعی است كه در شمول كاركرد وفاقی نوروز قرار می گیرد. در نوروز همه مردم هر جا باشند به خانه و كاشانه خویش باز می گردند تا در ساعت تحویل سال و صبح نوروز در جمع خانواده و كنار سفره عیدی باشند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانواده ها و آمادگی برای نوروز



خانواده، نخستین هسته اجتماعی است كه در شمول كاركرد وفاقی نوروز قرار می گیرد. در نوروز همه مردم هر جا باشند به خانه و كاشانه خویش باز می گردند تا در ساعت تحویل سال و صبح نوروز در جمع خانواده و كنار سفره عیدی باشند. این حضور جمعی خانواده در پی فعالیت یك ماه استقبال از نوروز و تمیز كردن وآماده ساختن خانه و تدارك لوازم عید است، و همراه با آدابی است كه همه ملزم به رعایت آن هستند. رعایت این آداب نقشی پویا در انسجام خانواده دارد. برای حضور در كنار سفره عیدی و لحظه تحویل سال كه هر دو از بار تقدس برخورداند، باید پاكیزه بود، باید شست و شو كرد و آراسته، به ادب و به آیین باید بر كنار سفره عید نشست. آیینه و آب ، چراغ روشن ، كتاب و شمایل مقدس و سبزه نورسته و سكوت در انتظار آغاز سال، فضای راز آمیز و روحانی ایجاد می كند، كه برای همیشه در خاطره كودكان تصویری ماندگار و آمیخته باشادی و محبت است، و بزرگترها را به فراموش كردن دل آزردگی ها می خواند. سپس كلام مبارك باد وشیرینی سفره عید، همه را شیرین كام می كند و راهی دید و بازدیدهای نوروزی.

نقش وفاقی تحویل سال، در نقاطی كه مكان زیارتگاهی و مقدسی داشته باشند، از محدوده فضای خانواده فراتر می رود. مردم در مكان مقدس گرد می آیند و نوروز را با هم آغاز می كنند. چنانكه در بارگاه امام رضا( ع ) در مشهد، حرم حضرت معصومه( س ) در قم، و شاه چراغ ( ع ) در شیراز و سحن و سرای امامزادگان و قدمگاه ها  در شهر و روستاهای دیگر و در كنار علم مقدس كه از نوروز تا چهل روز با نام شاه مردان بر مزار پاك در افغانستان برافراشته می شود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.