تبیان، دستیار زندگی
همه ما دوستانی داریم که از مراوده با آنها به نوعی لذت می بریم . اما ما عادت داریم برخی از این دوستان را با اصطلاحاتی مثلدوست نزدیک/ دوست صمیمی از سایر دوستان خود متمایز کنیم و حتی نوعی دیگر از رابطه را با آنان تجربه نمائیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قاعده های یک دوست واقعی


همه ما دوستانی داریم که از مراوده با آنها به نوعی لذت می بریم . اما ما عادت داریم برخی از این دوستان را با اصطلاحاتی مثل"دوست نزدیک/ دوست صمیمی" از سایر دوستان خود متمایز کنیم و حتی نوعی دیگر از رابطه را با آنان تجربه نمائیم . شاید پس از خواندن جملات فوق، سوالاتی برایتان مطرح شود که کاملا منطقی و بجاست. شاید بپرسید چه چیزهایی باعث می شود که یک دوست به رفیقی حقیقی و واقعی تبدیل شده و از سایر دوستان تفکیک شود؟

قاعده های یک دوست واقعی

رابطه دوستی یکی از مهمترین روابطی است که هر فردی  در زندگی خود،به طرق مختلفی  در صدد بهبود و پیشرفت آن می باشد.

روان شناسان معتقدند : وجود چند دوست صمیمی در زندگی فرد، واجب و ضروری است و هیچ کس،هرگز نمی توانند نقش یک دوست خوب را در سلامت و بهداشت روانی فرد ایفا کنند.

همگی اذعان به این مطلب داریم که یافتن دوست، کاری بس سهل است اما  یافتن دوستی حقیقی،  که در همه حال بر پیمان دوستی خود برقرار بماند و در مواقع بروز مصائب و مشکلات یاری گرو همراهمان باشد.  و در حفظ و تداوم دوستی خود کوشا باشد، کاری بسیار سخت و دشوار است.

به مثال زیر توجه کنید:

علی و رضا از دوران کودکی با یکدیگر دوست بودند . یک روز ، بعد از برگشتن ازمدرسه،آن دو در زمینه مسائل اجتماعی بحث کردند. ناگهان بعد از این که بحث شان بالا گرفت، علی در یک لحظه عصبانی شد و سیلی محکمی را به صورت رضا نواخت. رضا به دوستش خیره شد و روی شن ها نوشت:"امروز بهترین دوست من، به من سیلی زد". بعد از نوشتن این جمله ، آن دو قدم زنان به راهشان ادامه دادند .وقتی که می خواستند از روی رودخانه ای پر آب عبور کنند، ناگهان رضا داخل آب افتاد. علی ، بدون لحظه ای تردید و دودلی،داخل رودخانه پرید و رضا را نجات داد. بعد از آن ، رضا روی یک تخته سنگ نوشت:"بهترین دوست من، مرا نجات داد".

علی متوجه منظور رضا از این کارها نشد. بنابراین از او پرسید:"چرا وقتی من به تو سیلی زدم ،روی شن نوشتی اما وقتی تو را نجات دادم روی سنگ نوشتِی؟".رضا در پاسخ گفت:"دوست واقعی و حقیقی باید کارهای اشتباهی را که از بهترین دوستش سر می زند، فراموش کند اما در عوض کارهای مثبت و صحیح دوستش را همیشه به یاد داشته باشد".

با توجه به اهمیت وجود دوست در زندگی ، در ادامه این یادداشت به ذکر خصوصیات یک دوست واقعی می پردازیم:

ویژگی های یک دوست خوب رابشناسید:

بهترین ها را برای شما خواهان است

یک دوست واقعی همیشه برایتان آرزوهای خوبی دارد و خواستار خواسته های منطقی و به حق شماست . یک دوست خوب ،هر آنچه را برای خود می پسند بی گمان برای شما هم آرزو می کند مثلا، اگر بفهمد که شما در زندگی تان فرد موفقی هستید و اهدافتان در حال پیشرفت و موفقیت است ،به طور قطع خرسند شده و در این راه از هیچ تلاش و مساعدتی برای دستیابی شما به اهدافتان مضایقه نمی کند و در همه حال حمایتان می کند.

صداقت یکی از مولفه های اصلی شناخت دوستان واقعی است. دوست حقیقی و صادق شما را نصحیت می کند ،حمایت و پشتیبانی تان می کند و در مواقع مختلف به شما کمک می کند و شما را به راه درست و منطقی هدایت می کند

پشتیبان شماست

یک باور عمومی وجود دارد که همیشه نیز بزرگان و ریش سفیدان ما را بدان رهنمون ساخته و حتی آن را برای بهبود و سلامت ارتباطات اجتماعی مان بالخص رابطه با دوستان،  به ما توصیه کرده اند و آن چیزی نیست جز آن که : "دوستان خوب را باید در مصائب ومشکلات شناخت".

بی شک باید گفت : روش مساعدی است برای آزمایه دوستان محترم. پس ، اگر هم اکنون مشکلی در زندگی تان دارید، می توانید فرصت را غنیمت شمرده و دوستانتان  را محک زده و ارزیابی کنید  و به قول معروف رفیق را از نارفیق تشخیص دهید.

یک دوست واقعی تمامی سعی اش را می کند تا در مواقع درد ورنج به سوی شما بیاید و از اندوه و غم وارده بر شما بکاهد و شما را از جریان احساسی که در آن به سر می برید، بیرون آورد.

قاعده های یک دوست واقعی

صادق است

صداقت یکی از مولفه های اصلی شناخت دوستان واقعی است. دوست حقیقی و صادق شما را نصحیت می کند ،حمایت و پشتیبانی تان می کند و در مواقع مختلف به شما کمک می کند و شما را به راه درست و منطقی هدایت می کند. دوستی که با شما صادق است در همه احوال به دنبال صلاح شماست و بنابر رضایت خاطر و یا خوشحالی شما حرفی نمی زند و یا کاری نمی کند بلکه به هنگام نیاز و درخواست کمک از جانب شما ، حرفی را می زند و یا کاری را می کند که فکر می کند صلاح شما در آن است.

در مورد شما قضاوت نمی کند

یک دوست واقعی شما را همان گونه که هستید، قبول دارد و می پذیرد . وی شما و شخصیت تان را با تمامی معایب و محاسنش می خواهد و دوست دارد و هیچ گاه تلاش نمی کند که شما را تغییر دهد .شاید با توجه به خواست شما و یا مصلحت ، در صدد رفع برخی از عیوب اخلاقی و رفتاری تان بر آید اما هدفی جزپیروزی، خشنودی و اجرای خواسته شما ندارد و در همین حال و احوال نیز حامی صددرصد شما خواهد بود و به محکمه قضاوت و داوری نخواهد رفت.

به صحبت هایتان گوش می دهد 

ممکن است دوستانی داشته باشید که در مواقع خوشی و یا به اصطلاح "وقتی که همه چیز رو به راه است" با شما هستند و تنهایتان نمی گذارند اما همین دوستان ،وقتی که شما با مشکلی مواجه می شوید، به یکباره دور و برتان را خالی می کنند و ناپدید می شوند و  نه تنها حامی و حمایتگر شما در حل مشکلتان نیستند بلکه حتی حاضر نمی شوند با همدلی و گوش سپردن به غم های شما، مرهم دردهای روحی و روانی تان شوند. این جاست که باید گفت : دوستان خوب و واقعی، اگر چه شاید نتوانند مشکلی را از دوش شما بر دارند اما هرگز صحنه را خالی نمی کنند و به هنگام مواجه شما با مصائب اجتناب ناپذیر زندگی، از هر گونه مساعدت و همراهی امتناع نکرده و دست کمک و یاری به سوی شما دراز خواهند نمود. آنان می اندیشند که شاید همراهی و گوش دادن به شما کمترین و یا حتی تنها کاری است که می توانند در این اوضاع و احوال به شما عرضه بدارند، پس نباید آن را از شما دریغ کنند.

یکی از مهمترین اهداف دوستی این است که دوستان به حریم و خلوت یکدیگر احترام بگذارند. دوستان واقعی این اصل را می دانند و به این مهم عمل کرده

شما را جزئی از زندگی اش می داند

دوست واقعی، شما را نعمت و موهبتی الهی می پندارد. وی، شما را بخشی از زندگی اش قلمداد می کند و آن را می پذیرد و به دوستی با شما مباهات و  افتخار می کند و شما را به بقیه دوستان به خصوص به خانواده اش معرفی می نماید.

رازدار شماست

دوست واقعی شما ،درد دل هایتان را می شنود، نقاط ضعف ، رفتارها و عادات ناخوشایند شما را می بیند اما هرگز به خود، این اجازه را نمی دهد که آن ها را پیش دیگران بازگو کند و یا این که راز شما را فاش کند . بالاخره آن که رازدار شماست و برایتان حقه و کلکی سوار نمی کند و هرگز پشت سرتان غیبت نمی کند.

به شما احترام می گذارد

یکی از مهمترین اهداف دوستی این است که دوستان به حریم و خلوت یکدیگر احترام بگذارند. دوستان واقعی این اصل را می دانند و به این مهم عمل کرده و هرگز اجازه دخالت و ورود به فضای شخصی دوستشان  را به خود نمی دهند و حدود حریم دوست خود را حفظ می نمایند.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.