تبیان، دستیار زندگی
تلاش برای فهم موقعیت زندگی دیگران و زمینه سازی برای پذیرش خود در میان دیگران بخشی از مهارت زندگی است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همدلی سیری چند؟


تلاش برای فهم موقعیت زندگی دیگران  و زمینه سازی برای پذیرش خود در میان دیگران بخشی از مهارت زندگی است.

همدلی سیری چند..

همدلی در روابط بین فردی بسیار گران بهاست. همدلی به ما کمک می کند تا اعتماد دیگران را جلب کنیم و به آنها نزدیک تر شویم. هرجا که به همیاری و مشارکت افراد نیاز باشد هم دلی موتور محرکه این حرکات خواهد شد و کارایی رفتارها را مضاعف خواهد نمود. به کمک همدلی می توانیم از احساسات و افکار دیگران آگاه شویم و آنها را درک کنیم. افراد تنها در زمانی می توانند به همدیگر کمک کنند که عواطف و تجربه های دیگران را دریابند. همدلی به ما توانایی درک علت واکنش های دیگران را در موقعیت های مختلف می دهد. همدلی روابط اجتماعی را بهبود می بخشد و به ایجاد رفتارهای حمایت کننده و پذیرنده ، نسبت به انسان های دیگر منجر می شود. چون همدلی بر پایه خودآگاهی است، هرچه بیشتر نسبت به احساسات خودمان آگاهی داشته باشیم بهتر می توانیم احساسات دیگران را درك نماییم. همدلی به راستی یک مهارت است و عده ای اساساً از این مهارت بی بهره اند.

تعریف همدلی را بدانیم

همدلی به معنای توانایی درک موقعیت، احساسات و انگیزه های دیگری است. همدلی یعنی این که فرد بتواند زندگی دیگران را حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارد درک کند. هم دلی یا هم حسی به معنای تلاش برای فهم موقعیت زندگی دیگران است. درک و پذیرش دیگران یعنی همان افرادی که با ما تفاوت بسیار دارند بخشی از مهارت همدلی است. همدلی یعنی اینکه بتوانیم خود را جای دیگری بگذاریم و اوضاع، شرایط و مسایل را از دیدگاه او و از زاویه نگاه وی ببینیم.

همدلی یعنی به احساسات ، نیازها، تقاضاهای دیگران توجه داشتن ، به این احساسات و نیازها و تقاضاها احترام گذاشتن و نگران آن ها بودن. پذیرش آن ها همان گونه كه هستند. هرگاه عضوی از جامعه انتظار آن را داشته باشد که دیگران او را با تمام ویژگی ها و خصلت ها بپذیرند، خودش هم باید قادر به فهم عقاید، باورها و احساس دیگران باشد. اگر نیاز های دیگران را درک کنید و بپذیرید، آنها بیشتر مایل به پذیرفتن خواسته ها و امیال شما خواهند بود. اما این به معنای آن نیست که هر چه دیگران می خواهند قبول کنید. می توانید با خواسته های افراد دیگر مخالفت نیز بکنید، ولی با بیان اینکه احساس آنها را درک می کنید و آن ها را محترم می شمارید.

افرادی که از توانایی همدلی برخوردارند معمولاً روابط شکننده ای ندارند. بلکه روابط آ نها پایدار، عمیق و ارضا کننده است

همدلی مهارتی مهم برای تقویت روابط صمیمانه است. همدلی به جا و مناسب موجب تعدیل و اصلاح شناخت، احساس و رفتار می شود.  از آنجا که زندگی جمعی به ویژه در عصر حاضر، به همیاری و مشارکت نیاز دارد، لازم است با تقویت هم دلی در افراد، آنان را به سوی تجربه رفتارهای جمعی و مفید هدایت کنیم. خوشبختانه باید گفت همدلی یک توانایی ارثی یا ژنتیکی نیست بلکه به تجارب بین فردی با والدین و دیگر اعضای خانواده، دوستان و آشنیایان بستگی دارد.

 یکی از راهکارهای تقویت همدلی: با چشم، گوش و قلب تان به شنونده گوش دهید:

این نوع شنیدن که گوش دادن فعال نامیده می شود. با شنیدن متفاوت است.اغلب مردم با نیت پاسخ دادن، به سخنان دیگران گوش می کنند و نه اینکه قصد درک آن را داشته باشند. به بیانی دیگر یا حرف می زنند و یا خود را برای حرف زدن آماده می کنند. در گوش دادن فعال، فرد کاملاً به دیگران توجه می کند.

همدلی سیری چند..

به زبان بدن( تن صدا، حالت چهره، هیجاناتی که در ورای صحبت فرد قرار دارد و نیز حرکات دست ها و اندام ها) کاملاً توجه دارد. بنابراین همدل بودن مستلزم توجه به رفتارهای غیر کلامی طرف مقابل در جلسه گفت و شنود است. بنابراین تنها مو را نمی بیند بلکه پیچش مو را نیز می بیند. بررسی ها نشان می دهد که کلمات فقط 7 درصر در ارتباطات نقش دارند. به عبارت دیگر فقط 7 درصد ارتباطات به صورت کلامی و 93 درصد غیر کلامی است.  کوته سخن آنکه گوش کردن سرشار از همدلی یعنی گوش کردن با نیت درک کردن. در گوش کردن همدلانه، تنها از گوش های خود استفاده نمی کنید، بلکه از قلب و چشمهایتان نیز مدد می جویید. شنونده فعال نه تنها به چیزی که گوینده می گوید توجه دارد و گوش می دهد، بلکه به روندی که بین او و گوینده می گذرد نیز توجه دارد.اشتباه نشود گوش کردن ناشی از همدلی الزاماً به مفهوم موافقت با سخنان فرد دیگر نیست بلکه از درک کردن ژرف و عمیق توام با احساس، عواطف و اندیشه ناشی می شود. لازمه ارتباط موثر، تنها محبت و وفاداری نیست. بلکه شناخت نیازمندی ها و کیفیت روانی ویژه طرف مقابل از ضروریات است.

فرآوری :آسیه ملک دار

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

هفت عادت مردمان موثر- استفان کاوی

مهارت های زندگی- دکتر حسین خنیفر(عضو هیات علمی دانشگاه تهران)- دکتر مژده پورحسینی

مرکز مشاوره دانشگاه تهران

سایت نوگرا

مرکز مشاوره افق

مطالب مرتبط :

هنری به نام بخشش

حرف دلت را بلند بزن!

جراتمند باش بدون تجاوز به دیگران

کودک بشوید و زندگی را بچشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.