تبیان، دستیار زندگی
اگر دوست دارید شخصیت خود را بشناسید و معایب خود را برطرف کنید این مقاله را بخوانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با یک دست چند هندوانه؟

سرعت

برخی از افراد فکر می کنند روان شناسان، قیافه شناسند و از روی چهره آدم ها می توانند آنها را شناخته و شخصیت شان را حدس بزنند. در حالی که چنین نیست؛  روان شناسان افراد را بر پایه رفتارها که نمودهای ظاهری ذهنیات و شخصیتشان است می شناسند و چون به ظرائف و جزئیات هر تیپ شخصیتی و مشخصات رفتاری آن آشنایند، می توانند در مواجهه با آنها به شناخت نسبی برسند. با همه اینها انسان موجود پیچیده ای است و رفتارش به طور صددرصد و مطلق قابل پیش بینی نیست. اطلاعات راجع به شناخت شخصیت های مختلف انسانی و مبانی روان شناختی رفتار می تواند تنها به صورت نسبی ما را نسبت به موضوع ها متنوع آگاه سازد.

در این میان و در میان تیپ های مختلف شخصیتی می توان به طور بارز به تیپ شخصیت A و B پرداخت. در بسیاری از اوقات می توانیم با شناخت شخصیت خود معایب و محاسن آن را نیز بدانیم و درصدد تغییر برخی از ویژگی های آن باشیم.

توجه داشته باشید که شخصیت حاصل عوامل مختلفی همچون ژن ها، یادگیری ها، شرایط دوران بارداری، و... است. بنابراین شاید تغییر کلیت شخصیت امکان پذیر نباشد. اما به راحتی و با یک برنامه ریزی و البته در گام اول با کسب اطلاعات و آموزه های مختلف می توانیم محاسن خود را افزایش داده و معایب را حتی الامکان کاهش دهیم.

در ادامه سعی داریم به مقایسه اجمالی دو تیپ مذکور بپردازیم و خصوصیات رفتاری هر یک را توضیح دهیم.

واقعیت این است که نمی توان هیجانات تیپ A را به طور کامل کنترل نمود و یا از آنها انتظار بازداری کامل عاطفی شان را داشته باشیم اما می توان با آموزش هایی در مورد مهارت های کنترل هیجانی و القاء آرامش آنها را تعدیل نمود.

تیپ A: افرادی که دارای این تیپ خلق و خو هستند، در هر کاری سرعت را در الویت قرار می دهند. آنها ترجیح می دهند با انجام چند کار همزمان سریع تر به کسب نتیجه برسند. حوصله ماندن در ترافیک و نوبت برای رسیدن به یک هدف را ندارند.

آنها افراد خوش قولی هستند و تحمل بدقولی دیگران را ندارند و معمولا زودتر از موعد بر سر قرار حاضر می شوند و حتی در مواردیکه با سرعت کند افراد دیگر هم مواجه می شوند شکیبایی خود را از دست می دهند. در کل بسیار رقابتی هستند و کم حوصله . به مشاغلی علاقمندند که وظائف پرفشاری را بر عهده شان بگذارد و مسئولیت بالاتری داشته باشند.

هیجان

در انجام کارها حتی از نوع ساده از نیرویی فوق العاده استفاده می کنند. سریع صحبت می کنند و سریع غذا می خورند. آنها دقت زیادی در کنترل محیط دارند و احساس عدم توانایی در این حیطه می تواند آنها را بسیار تحریک پذیر و خشم آلود سازد .ضمن آنکه معمولاً هیجانات بالای آنها به افزایش ضربان قلب و فشار خون انجامیده و وقوع حملات قلبی در آنها می تواند آمار بالایی را به خود اختصاص دهد.

 آنها برانگیختگی درونی دارند و براساس توانایی های خود عمل می کنند و کمتر به نیروهای کمکی خارجی متکی هستند . به عنوان مثال دانش آموزان با این تیپ شخصیتی کمتر به تقلب روی می آورند . پرخاشگرهای این گروه بیشتر به استعمال دخانیت و ابزار آرامش بخش روی می آورند.

تیپ B: این افراد در ظاهر افرادی آرام و خونسردند. بهبود کیفیت زندگی و دوری از فشار و استرس خیلی برای آنها اهمیت دارد. هیچ تمایلی به پر کردن زمان خود با کار و مسئولیت ندارند.

و به علائق و تفریح خود هم رسیدگی می کنند. این افراد به این راحتی عصبانی نمی شوند. با آرامش کار می کنند. و اگر چه سرعت زیادی ندارند اما نتایج خوبی دریافت می کنند و با طمأنینه کار خود را کیفیت می بخشند.

اطلاعات راجع به شناخت شخصیت های مختلف انسانی و مبانی روان شناختی رفتار می تواند تنها به صورت نسبی ما را نسبت به موضوع ها متنوع آگاه سازد.

اگر قصد استخدام کارمند در محیط کار خود دارید و به کیفیت بیش از سرعت اهمیت می دهید، توصیه می کنیم از افراد تیپ B استفاده کنید افراد تیپ B افرادی صبورند و مسائل را از دید وسیع تری می بینند. علی رغم آنکه نمایان کننده کند بودن حرکت و فعالیت هستند اما از نتایج خوبی در کارها برخوردارند.

                                                                          ********************

واقعیت این است که نمی توان هیجانات تیپ A را به طور کامل کنترل نمود و یا از آنها انتظار بازداری کامل عاطفی شان را داشته باشیم ،اما می توان با آموزش هایی در مورد مهارت های کنترل هیجانی و القاء آرامش آنها را تعدیل نمود. برای این کار آگاهی از خودگویی های درونی و جملاتی که در ذهن تکرار می شود و می تواند راه انداز احساس و رفتار آنها باشد لازم است. به عنوان مثال اگر در هنگام حضور در ترافیک پشت چراغ قرمز مانده اید و به خودخوری و خشم روی آورده اید، کافی است شرایط را بپذیرید و با تکرار کلمات آرامش بخش از جمله خود کلمه «آرامش» خونسردی خود را حفظ کنید تا این موقعیت موقتی به پایان برسد .در این مواقع داشتن چند تنفس عمیق همراه با تمرکز نیز می تواند شما را آرامتر کند.

از دیگر مهارت هایی که می تواند به این افراد کمک کند این که با یک زمان گیری ساده می توان به آنها نشان داد که انجام همزمان چند کار با یکدیگر هیچ صرفه جویی را در زمان به همراه ندارد. بلکه صرفا این ذهنیت افراد است که با این کار آرام تر شده و با خیال کسب نتیجه سریع تر به خود زحمتی دو چندان را واگذار می کنند .

درمان های رفتاری می تواند بسیاری از این گونه واکنش ها را اصلاح کند. که در صورت تمایل می توانید با مشاورین سایت در ارتباط باشید.

فهیمه کهتری- خانواده و زندگی

مطالعه کتاب  "فکرت را تغییر بده تا زندگی ات تغییر کند" را به شما توصیه می کنیم .

مقالات مرتبط

شخصیت و عامل های سازنده ی آن

بگویید چه شخصیتی دارید تا بگویم همسر مناسب شما چه شخصیتی باید داشته باشد؟

ویژگی‌های شخصیت سالم

قبل از انتخاب شغل ، بخوانید!

انواع اختلالات شخصیتی

آیا شما طعمه اید ؟

چگونه با شخصیت باشیم

دروغگو را دستگیر کنید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.