تبیان، دستیار زندگی
افراد خوب هیچ‌وقت دروغ نمی‌گویند یا اینکه برای محافظت از خودشان پشت ظاهری فریبنده پنهان نمی‌شوند آنها هیچ‌وقت دیگران را فریب نمی‌دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

می تونی از این خوب تر باشی

گل

اکثر مردم دوست دارند فکر کنند که انسان‌های خوبی هستند ولی حقیقت تلخ این است که بیشتر مردم آنقدرها هم که فکر می‌کنند خوب نیستند...واقعیت این است که خوب بودن یک مهارت است . مهارتی که هر کس درهر شرایطی به آن نیاز دارد و باید آن را یاد بگیرد . سازمان جهانی بهداشت مهارتهای زندگی را چنین تعریف نموده است :

توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه ای که فرد بتواند با چالشها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاید . بطور کلی مهارتهای زندگی عبارتند از توانایی هایی که منجر به ارتقای بهداشت روانی افراد جامعه، غنای روابط انسانی ، افزایش سلامت و رفتارهای سلامتی در سطح جامعه می گردند. مهارتهای زندگی هم به صورت یک راهکار ارتقای سلامت روانی و هم به صورت ابزاری در پیشگیری از آسیب های روانی – اجتماعی قابل استفاده است.

کارشناسان مهارتهای زندگی را در چندین سطح دسته بندی می کنند:

سطح اول : مهارتهای پایه ای و اساسی روان شناختی و اجتماعی هستند این مهارتها به شدت متاثر از فرهنگ و ارزش های اجتماعی هستند نظیر خودآگاهی و همدلی

سطح دوم : مهارت هایی هستند که تنها در شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرند نظیر مذاکره ، رفتار جرات مندانه و حل تعارض

سطح سوم : مهارت های زندگی کاربردی هستند نظیر امتناع از سوء مصرف مواد

این مهارتها عبارتند از :

1- مهارت تصمیم گیری 2- مهارت حل مسئله  3- مهارت تفکر خلاق  4- مهارت تفکر نقاد  5- توانایی برقراری ارتباط موثر

6- مهارت ایجاد و حفظ روابط بین فردی

افراد خوب هیچ‌وقت دروغ نمی‌گویند یا اینکه برای محافظت از خودشان پشت ظاهری فریبنده پنهان نمی‌شوند آنها هیچ‌وقت دیگران را فریب نمی‌دهند.

9 سوال وجود دارد که مشخص می‌کند که آیا شما واقعا انسان مقبولی هستید یانه؟ همچنین به شما کمک می‌کند که انسان خوبی شوید.

1) آیا با دیگران احساس همدلی می‌کنید؟

یکی از مواردی که در مورد انسان‌های خوب وجود دارد، این است که آنها طوری به دیگران اهمیت می‌دهند که بقیه نمی‌توانند. آنها دردها و ناراحتی‌های دیگران را احساس می‌کنند و بیان می‌کنند که آنها را می‌فهمند.

2) آیا عمدا به دیگران آسیب نمی‌رسانید؟

انسان‌های خوب به دیگران آسیب نمی‌رسانند.

ابراز محبت

3) آیا در مقابل كارهایی كه برای دیگران انجام می‌دهید، توقعی دارید؟

انسان‌های خوب به خاطر حس انسان‌دوستی که دارند کارهایی انجام می‌دهند، برای همسایه‌شان برای دوستان و خانواده‌شان و برای جامعه‌شان. خلاصه اینکه آنها کارهایی را برای دیگران انجام می‌دهند بدون اینکه چشم‌داشتی داشته باشند.

4) آیا برای انجام کارهایی که به شما کمکی نمی‌کند، وقت می‌گذارید؟

معمولا انسان‌های خوب مقداری از وقتشان را صرف انجام کارهایی که باید انجام شود یا انسان‌هایی که احتیاج به کمک دارند می‌کنند. آنها این کارها را انجام می‌دهند به خاطر اینکه به آنها احساس خوبی می‌دهد نه به خاطر جایزه یا شناخته شدن و مورد توجه قرار گرفتن.

5) آیا وقتی با دیگران برخورد یا با آنها معامله می‌کنید ادب را رعایت می‌کنید، مهربان هستید و آنها را می‌فهمید؟

انسان‌های خوب با دیگران با عشق و احترام برخورد می‌کنند. آنها مهربان هستند و دیگران و موقعیت‌شان را درک می‌کنند. آنها متواضع هستند و هیچ‌کس را از بالا نگاه نمی‌کنند. اگر شما هم خوب هستید پس این‌طور رفتار می‌کنید.

یکی از مواردی که در مورد انسان‌های خوب وجود دارد، این است که آنها طوری به دیگران اهمیت می‌دهند که بقیه نمی‌توانند. آنها دردها و ناراحتی‌های دیگران را احساس می‌کنند و بیان می‌کنند که آنها را می‌فهمند.

6) آیا بد دیگران را نمی‌خواهید؟

انسان‌های خوب به جای اینکه برای دیگران قضاوت کنند و بد برای آنها بخواهند، آنها را درک می‌کنند و می‌فهمند. آنها برای انتقام گرفتن از دیگران اقدام نمی‌کنند یا اینکه در راستای انتقام‌جویی کارهای آنها را دستکاری نمی‌کنند.

خوشبختی تان را ضمانت می کنیم!

7) آیا همیشه صادق هستید؟

افراد خوب هیچ‌وقت دروغ نمی‌گویند یا اینکه برای محافظت از خودشان پشت ظاهری فریبنده پنهان نمی‌شوند آنها هیچ‌وقت دیگران را فریب نمی‌دهند. آنها آنچه را که باور دارند و صحیح است به زبان می‌آورند و روی آنچه که به آن ایمان دارند حق است، ایستادگی می‌کنند.

8) آیا کسی را که به شما آسیب رسانده می‌بخشید؟

بله این حقیقت دارد. انسان‌های خوب هر کاری که لازم است  درون‌شان انجام می‌دهند تا کسی را که به آنها آسیب رسانده ببخشند.

9) آیا به دیگران اجازه می‌دهید همان‌طور که هستند باشند بدون نکوهش کردن آنها؟

انسان‌های خوب خودخواه نیستند و از اینکه دیگران هم از آنچه دارند خوشحال هستند، خوشحال می‌شوند.

لازم شد تا یک ارزیابی درونی انجام دهیم و ویژگی های خوب یا بد خود را محک بزنیم !!! چقدر با خوب بودن فاصله داریم؟ چقدر به تلاش و حرکت نیاز داریم؟ قضاوت با خودتان .

اعظم ولی‌قیداری- سلامت

جهان نیوز

فرآوری و تنظیم: کهتری

مقالات مرتبط

مردان هم گریه کنند

من که با تو دعوا ندارم

خشونت، متهم ردیف اول

هر آنچه می خواهید، انجام دهید

شما می دونید کی مقصره؟

خوشبختی تان را ضمانت می کنیم!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.