تبیان، دستیار زندگی
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم می‏فرمایند گمان‏‏های خود را در حق برادران خود نیکو کنید تا دل بی‏آلایش و طبع پاک را به غنیمت ببرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوش بین باشیم یا ساده لوح

خوش بینی

امروزه مجلات، مطبوعات، سایت‏ها و کلیه منابع اطلاع‏رسانی پر شده از مطالبی در مورد مثبت‏نگری و مثبت‏اندیشی. چرا؟ مگر این نوع فکر کردن چه تاثیری دارد و اصلاً این نوع توصیه‏ها آیا منبع و ریشه اسلامی هم دارد یا خیر. در علم روانشناسی عقیده بر آن است که افکار و اندیشه‏های ما می‏تواند کیفیت اوضاع و احوال و زندگی ما را بسازد اندیشه‏های مثبت و توانایی در مشاهده نیکی‏ها و چشم‏پوشی از معایب و مشکلات امور می‏تواند زندگی را خیلی زیباتر و شیرین‏تر گرداند، برای شخصی که نسبت به هر مسئله‏ای ریز‏بینانه در پی عیوب و نکات منفی آن است و خیلی به اطرافیان خود خوش‏بین نیست. جالب است بدانید که تفکرات و ایده‏های ذهنی در هر شخصی به صورت غیرارادی در ذهن تکرار می‏شود و در ناخودآگاه او ثبت و ضبط می‏شود و حال آنکه ناخودآگاه ارادی عمل نمی‏کند و می‏تواند تاثیرات خود را در دنیای اطراف ما داشته باشد و به اصطلاح انرژی خود را به کائنات بفرستد. منظور از مثبت‏اندیشی و داشتن فکر مثبت در چند لحظه خاص نیست بلکه لازم است تا در طول زندگی خود روال مثبت و خوش بینانه ای را به افکار خود دهید.

برای داشتن تفکری مثبت سعی کنید به دلایل مثبت واقعه توجه کنید. آن را خیرخواهانه ببیند و خود را به یقین برسانید که در پس پرده وقوع آن مصلحت‏ها و نکات خیری وجود داشته است.

به ناخواسته‏ها فکر نکنید و خواسته‏های خود را در قالب تصورات در ذهن حک کنید. افراد مثبت اندیش علاوه بر افکار و تفکرات، در گفتار خود نیز رویه‏ای مثبت دارند. به‏طوری که هر شخصی با صحبت کردن با چنین افرادی شادابی و دارا بودن حس خوب را به راحتی دریافت می‏کند.  در مثبت‏اندیشی باید سعی کنید وقایع را از زاویه دیدی زیبا، مفید، سودمند و نتیجه‏بخش نگاه و تفسیر کنید. مسلماً هر واقعه‏ای ممکن است دلایل متعددی داشته باشد که برای قضاوت کردن راه را باز می‏گذارد. برای داشتن تفکری مثبت سعی کنید به دلایل مثبت واقعه توجه کنید. آن را خیرخواهانه ببیند و خود را به یقین برسانید که در پس پرده وقوع آن مصلحت‏ها و نکات خیری وجود داشته است. آن‏وقت آرامش حاصل از این نوع نگاه را تجربه کنید.

نگاه

نه نه اشتباه نکنید این ساده‏لوحی نیست. در عین خوش‏بینی می‏توانید محتاطانه عمل کنید. در اسلام نیز سفارشات مکرری راجع به احتیاط در عین خوش‏بینی گردیده است. امام علی‏(علیه‏السلام) می‏فرماید: هنگامی که با دشمنت پیمان صلح بستی کاملاً از او بر حذر باش زیرا دشمن گاه نزدیک می‏شود تا غافلگیر کند. پس احتیاط را از دست مده و حسن‏ظن خویش را متهم کن"1".  اسلام در عین ستایش نمودن حسن‏ظن وخوش‏بینی، به افراد سفارش می‏کند که زیرک و دانا بوده و مراقب سوء‏استفاده‏ها باشند. در بررسی متون اسلامی به ویژه قرآن کریم به نظر می‏رسد که اغلب تاکیدها بر خوبی‏ها و نقاط قوت افراد است «از روح خود در او دمیدیم (سوره حجر آیه 9)، انسان‏ها را در زیباترین هیات آفریدیم (سوره تین آیه 4) پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم می‏فرمایند گمان‏‏های خود را در حق برادران خود نیکو کنید تا دل بی‏آلایش و طبع پاک را به غنیمت ببرید.

به جاست که خوش بینی را در الویت های منظر و نگاه خود قرار دهیم آنوقت زندگی را و  نه زنده بودن را تجربه خواهیم کرد.
شادی

دین مبین اسلام تاکید زیادی بر ایجاد شادی و شاد زیستن در افراد دارد و حتماً می‏دانید که خوش بینی و حسن‏ظن از عوامل مهم در ایجاد شادی است. امام علی‏ (علیه‏السلام) می‏فرماید: حسن‏الظن راحه القلب و سلامه الدین. خوش‏بینی، مایه آرامش قلب و سلامت دین است. خوش‏بینی مایه‏آرامش قلب و سلامت دین است و اندوه را سبک می‏کند. "2"

در فضایی که بدبینی حاکم است دورویی و کینه و مخفی کاری رواج می‏یابد و افراد از بودن در کنار یکدیگر لذت نمی‏برند.

لذا با توجه به سفارشاتی که از ائمه معصومین شده به جاست که خوش بینی را در الویت های منظر و نگاه خود قرار دهیم آنوقت زندگی را و  نه زنده بودن را تجربه خواهیم کرد.

پی نوشت ها

1- (کیهان) (نهج‏البلاغه، نامه 53)

2- (کانون گفتمان قرآنی) (غررالحکم و دررالکلم، ج 5 و ج3)

کهتری- خانواده و زندگی

مقالات مرتبط

آموزش هنر خوش بینی!

خدا قوّت

اگر می خواهید همه ی عمر شاد باشید ...

میانبری به خوشبختی!

شما مثبت اندیش هستید یا...

نیمه پر، نیمه خالی

زندگی زیباست ای زیبا پسند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.