تبیان، دستیار زندگی
گاهی دوستان زیرآب شما را می‌زنند یا به شما خیانت می‌كنند. تحمل این امر چندان آسان نیست. چگونه با این شرایط می‌توانید به كار ادامه دهید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیراب زنی در همکاران کنجکاو

زیراب زنی

همه از اهمیت دوستی صادقانه برای پرباركردن زندگی آگاه هستند.

اما دوستی در محیط كار چه نقشی دارد؟ آیا حفظ كار و فاصله معقول و منطقی از دوستان مهم‌تر است یا برقراری ارتباط صمیمانه با دوستان و گسترش آن در محیط كار؟

دكتر جان یاگر نویسنده كتاب «اهمیت دوستی و تاثیر آن در زندگی» می‌نویسد: «دوستان در محیط كار تاثیر زیادی بر عملكرد شما دارند. به شما انگیزه می‌دهند، باعث پیشرفت شما می‌شوند یا بر عكس، شما را ناامید می‌كنند و در نتیجه با دلسردی به كار خود ادامه می‌دهید. دوستان خوب محیط كار را لذت‌بخش می‌كنند. خلاقیت و بازدهی را افزایش می‌دهند. بسیاری از طریق دوستان، كارهای جدید و خوب پیدا می‌كنند.

اما اگر تاثیر دوستان بیش از حد معمول باشد، برایتان گران تمام می‌شود و نتایج منفی به دنبال دارد. دوستی بیش از حد، خلاقیت را از بین می‌برد. گفت‌وگوهای طولانی با دوستان، سرعت انجام كار را كاهش می‌دهد. برخی دوستان می‌توانند مسائل كاملا خصوصی شما را در محیط كار پخش كنند. گروه‌بندی دوستان باعث پارتی‌بازی، انحصارطلبی و تبعیض می‌شود.»

اگر دوست یا همکار شما در غیاب شخصی دیگر به بد گویی یا فاش کردن سر او می پردازد بدانید که قبح این قضیه برای او ریخته شده و ممکن است این کار را با شما نیز انجام دهد.

ارتباطات محیط كار باعث دوستی و صمیمیت می‌شود. اما آیا دوستی‌های محل كار با دوام است؟ آیا دوستی‌های محل كار با سایر دوستی‌ها تفاوت دارد؟ "یاگر" پاسخ می‌دهد: «بله از خیلی جهت فرق دارد. كار امنیت مالی ایجاد می‌كند. اگر مجبور باشیم بین كار و منبع درآمد و دوست یكی را انتخاب كنیم، گاه دوست را به كار می‌فروشیم. با توجه به جنبه‌های مثبت و منفی گسترش روابط صمیمانه و دوستانه، تصمیم‌گیری در این خصوص بسیار حساس و مهم است. دوستان خوب تاثیر مثبت بر كارتان دارند. برعكس دوستان بد باعث اخراج شما می‌شوند.»

وقتی بین دوستی‌ها فاصله ایجاد می‌شود

دوستی در محیط كار با ارزش است، اما دائمی نیست. اگر موقعیت یا كارتان عوض شود، شاید از دوست‌تان جدا و به بخش دیگری منتقل شوید. در چنین صورتی، چه عاملی باعث ادامه دوستی می‌شود. "یاگر" می‌گوید: «حفظ ارزش‌های مشترك» ارزش‌های مشترك عامل اصلی دوستی و حفظ آن باعث بقاء دوستی می‌شود.

دامنه دوستی

گاهی دوستان زیرآب شما را می‌زنند یا به شما خیانت می‌كنند. تحمل این امر چندان آسان نیست. چگونه با این شرایط می‌توانید به كار ادامه دهید؟ "یاگر" پیشنهاد می‌كند: ابتدا وفاداری دوستان را امتحان و سپس به آنان اعتماد كنید. در مورد آنچه می‌خواهید به دوستان بگویید با دقت فكر كنید. اگر دوست یا همکار شما در غیاب شخصی دیگر به بد گویی یا فاش کردن سر او می پردازد بدانید که قبح این قضیه برای او ریخته شده و ممکن است این کار را با شما نیز انجام دهد.

اگر دوستتان باعث پیشرفت و ارتقای شما می‌شود، دوستی‌تان را ادامه دهید اما سعی کنید در هنگام صحبت موضوع هایی در رابطه با مسایل مربوط به خود را مطرح کنید و از گفتگو راجع به مسایلی در مورد دیگران پرهیز کنید چرا که به درد سر هایش نمی ارزد. در صورت لزوم خود را كنار بكشید یا اعتدال را رعایت كنید. رابطه اجتماعی با دیگران داشته باشید ولی صمیمی نشوید. اگر در محیط كارتان ترجیح می‌دهند روابط صمیمانه با همكاران داشته باشید، به این امر توجه كنید.

در کل در نظر داشته باشید که روابط شما در محیط کار باید در چارچوب خاص خود صورت گیرد و برای آن اصولی خاص را در نظر بگیرید . حتی اگر خیلی کنجکاو هستید از دخالت در امور دیگران و کشف نکات خصوصی اکیدا اجتناب کنید چون زمانی این کنجکاوی برای شما مشکل ایجاد می کند .

همشهری همراه با اضافات

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

راز دل با که بگویم

دنیا، هرآنچه که من می بینم

قوانین آداب معاشرت مناسب

بیان احساس تان را بیاموزید

همدلی یا همدردی؟

آرایش یا آراستگی؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.