تبیان، دستیار زندگی
زندگی روزانه ما سرشار از فراز و نشیب هایی است كه موجب نوسان روحیه ما می شود. رویدادها زمانی ما را غمگین و ناراحت كرده و گاهی باعث شادی ما می گردد. جمله معروفی است كه : اغلب مردم تقریبا به همان اندازه ای شاد هستند كه انتظار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خنده و تأثیر آن بر سلامتی

زندگی روزانه ما سرشار از فراز و نشیب هایی است كه موجب نوسان روحیه ما می شود. رویدادها زمانی ما را غمگین و ناراحت كرده و گاهی باعث شادی ما می گردد. جمله معروفی است كه :اغلب مردم تقریبا به همان اندازه ای شاد هستند كه انتظارش را دارند . در واقع آنچه كه در زندگی ما رخ می دهد آنقدرها تعیین كننده شادی ما نیست بلكه بیشتر،  نوع واكنش ما به رخدادهاست كه نقش تعیین كننده دارد . از آن جایی كه انسان افكار و اندیشه های خود را برمی گزیند الزاماً تعیین كننده میزان شادی های خویش است .

تحقیقات نشان داده اند كه خنده نه تنها سبب نشاط افراد  می گردد بلكه سلامت آنها را نیز تضمین می كند . خنده سیستم ایمنی بدن را مقاوم ساخته و توانایی بدن را در مبارزه با عفونت افزایش می دهد . از طرفی سبب كاهش سطح هورمونهای استرس زا شده و از تأثیر گذاری آنها بر روی سیستم ایمنی بدن جلوگیری می كند. خنده باعث افزایش ترشح اندورفین از مغز می شود، ماده ای كه نقش تسكین دهنده  را در دردها و رنج های ما دارد . ترشح اندورفین علاوه بر افزایش توان ما در برابر مقاومت در مواجهه با استرس ها و ناراحتی ها موجب افزایش بازدهی سیستم تنفسی ما می شود و تأثیر آن درست مثل زمانی است كه به ورزش دو پرداخته ایم .هنر شاد بودن مستلزم توانایی خندیدن به مشكلات در كوتاه ترین زمان ممكن پس از وقوع آنهاست . اگر دقت كنید می بینید كه كودكان بطور طبیعی و بدون توجه به اطراف و یا احساس خجالت تقریباً به همه چیز می خندند. گویی می دانند كه خندیدن ، آنها را سالم و متعادل نگه می دارد.

برای شاد بودن باید بر افكار شاد متمركز شویم. هر چند ما غالباً برعكس عمل می كنیم. یعنی تعریف ها و تمجیدها را ناشنیده می گیریم و حرف های ناخوشایند را مدتها در ذهن نگه می داریم .لازمه شاد زیستن جستجوی زیبایی ها و خوبی هاست. یكی زیبایی منظره را می بیند و دیگری كثیفی پنجره را . گاهی می توانیم در مواجهه با استرس های محیطی با رفتارهایی مانند صحبت های خنده دار، علاوه بر كاهش استرس ، محیط را برای بررسی مشكل واقعی و پیدا كردن راه حل مهیا كنیم . راه دیگر این است كه سعی كنیم همیشه لبخند به لب داشته باشیم ، هر چند طرف مقابل ما اخمو باشد!شما برای شاد زیستن چه می كنید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.