تبیان، دستیار زندگی
شاید بالغ بر میلیونها نوع اسباب بازی در جهان وجود داشته باشد و سالانه صدها مدل اسباب بازی جدید ، ویترین و قفسه های اسباب بازی فروشی ها را تزئین می کند. اسباب بازی ، بخش مهمی از تفریح و رشد کودک را به خود اختصاص می دهد، اما متاسفانه همیشه برای کودکان شادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسباب بازی های بی خطر

انتخاب اسباب بازی های بی خطر برای کودکان  (1)

بازی ، دنیای کودکان

شاید بالغ بر میلیونها نوع اسباب بازی در جهان وجود داشته باشد و سالانه صدها مدل اسباب بازی جدید ، ویترین و قفسه های اسباب بازی فروشی ها را تزئین می کند. اسباب بازی ، بخش مهمی از تفریح و رشد کودک را به خود اختصاص می دهد، اما متاسفانه همیشه برای کودکان شادی آور نبوده است.

شاید تعجب کنید اگر بدانید تنها در سال 2002 میلادی ، بیش از 212000 کودک در آمریکا به علت سوانح ناشی از اسباب بازیها راهی بخش اتفاقات بیمارستانها شده اند! از این تعداد 13 کودک متاسفانه فوت شده اند. بنابراین، انتخاب نوع اسباب بازی و نحوه ی استفاده از آن برای حفاظت کودک ، بسیار مهم و ضروری است. به آمار دیگری از کمیته ی بین المللی حفاظت از کودکان توجه کنید:

خفگی و زمین خوردن ناشی از استفاده از اسباب بازیها، شایع ترین دلایل مرگ و میر و جراحت مربوط به استفاده از اسباب بازی های خطرناک است.

خفگی عامل ایجاد یک سوم از این قبیل مرگ و میرهاست و اکثراً به علت گیر کردن توپ و بادکنک در مجرای تنفسی حاصل می شود.

کودکان زیر 4 سال، بیش از سایرین در معرض خطر خفگی قرار دارند؛ چرا که تمایل بیشتری دارند تا اشیاء به خصوص اسباب بازیها، را به دهان خود وارد نمایند.

اسباب بازیهای راندنی – نظیر دوچرخه، اسکیت و اسکوتر – عامل بیشترین جراحتها در کودکان هستند.

انتخاب اسباب بازی براساس گروه سنی کودکان

هر چند استانداردهای معرفی شده توسط کمیته های مرتبط می توانند در انتخاب نوع اسباب بازی فرزندتان مؤثر باشند، نظر و داوری خود شما نیز در این مورد بسیار مهم است. هر چند ممکن است برخی از اسباب بازی ها برای کودک همسن و سال فرزند شما مناسب تشخیص داده شوند.

شرایط شخصی و محیطی فرزندتان در انتخاب نوع اسباب بازی تعیین کننده خواهد بود.

هرگاه برای فرزندتان اسباب بازی تازه ای می خرید، در صورتی که برچسب راهنمایی داشته باشد، آن را کاملاً مطالعه نمائید و مطمئن شوید که برای سن کودک شما مناسب است. گاهی وقت ها، والدین تصور می کنند چون فرزندشان از رشد و رسش بیشتری نسبت به همسالان خود برخوردار است، خریدن اسباب بازی مخصوص سنین بالاتر، برایش مناسب تر است؛ این در حالی است که ممکن است استفاده از اسباب بازی کودکان بزرگتر برای فرزندشان ایرادی نداشته باشد و لیکن کودک از بازی با اسباب بازی مخصوص کودکان پیشرفته تر، لذتی نمی برد.

همیشه به دنبال خرید اسباب بازیهایی باشید که از جنس مواد تولیدی مناسبی برخوردار باشند. اسباب بازیهای دارای برچسب استاندارد همیشه ترجیح دارند؛ چرا که علاوه بر برخورداری از شرط استاندارد ، موظفند کلیه توصیه های مرتبط با استفاده از اسباب بازی را بر روی برچسب استفاده، درج نمایند.

اسباب بازیهایی که از جنس پارچه هستند. بایستی دارای برچسب «غیرقابل اشتعال» flame resistant باشند. اسباب بازیهای پشمی و پارچه ای باید قابل شستشو باشند و کلیه ی اسباب بازیها باید با مواد رنگی بدون سرب، رنگ شده باشند. لوازم کاردستی و نقاشی کودکان (مثل مداد شمعی)، بایستی عنوان «غیرسمی» (non toxic) را جایی روی برچسب یا جلدشان داشته باشند.

فراموش نکنید بلافاصله بعد از باز کردن جلد اسباب بازی، پلاستیک آن را دور بیندازید. کودکان کوچکتر، مخصوصاً کودکان نوپا، علاقه زیادی به بازی کردن با پلاستیک و فرو کردن آن به دهان خود دارند. کاغذ کادو، روبان و سایر وسایل تزئین کادو یا اسباب بازی هم وضعیت مشابهی دارند.

اسباب بازیهایی که برای کودکان زیر 3 سال استفاده می شوند ، نباید از قطعات ریز تشکیل شده باشند و آن دسته از اسباب بازیهای مربوط به کودکان زیر 8 سال ، نباید لبه های تیز شیشه ای و فلزی داشته باشند. از بکار بردن اسباب بازیهایی که ممکن است به قطعات کوچکتر شکسته شوند نیز، پرهیز نمائید.

در سلسله مقالات بعد به معرفی اسباب بازی های متناسب با سن و سال هر کودک می پردازیم.

ادامه دارد...

نویسنده : ندا نظر بلند – دانشجوی دکترای روانشناسی

منبع : ماهنامه ی تخصصی آموزشی – اطلاع رسانی کودک / با تغییر و تلخیص

مقالات مرتبط :

یک هدیه مناسب                                 

راهنمای انتخاب اسباب بازی برای کودکان ( قسمت اول) 

اسباب بازی های خطر آفرین                                        

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.