تبیان، دستیار زندگی
محققان معتقدند همان‌گونه كه تاثیر والدین بر فرآیند رشد كودك نباید دست‌كم گرفته شود، در مورد خواهر و برادر نیز این موضوع باید مهم تلقی گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بچه خوبه ، یکی کمه

خواهر و برادر

نتایج تحقیقات محققان دانشگاه ایلی‌نویز نشان می‌دهد، آنچه ما در طول رشد و رسیدن به بلوغ از خواهر یا برادر خود می‌آموزیم ، اثر قابل توجهی بر رشد احساسی و اجتماعی ما دارد.

محققان معتقدند همان‌گونه كه تاثیر والدین بر فرآیند رشد كودك نباید دست‌كم گرفته شود، در مورد خواهر و برادر نیز این موضوع باید مهم تلقی گردد. 

شاید‌ آنچه ما از والدین خود می‌آ‌موزیم، با چیزهایی كه از خواهر یا برادر خود یاد می‌گیریم اشتراك زیادی داشته باشد ، اما گاهی این دو، تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند.

والدین در آموزش و رفتارهای رسمی مثلا رفتار در جمع یا خجول نبودن سر میز شام بهتر عمل می‌كنند، اما خواهر و برادر نمونه‌های خوبی برای رفتارهای غیررسمی و خصوصی هستند.

مثلا چگونگی رفتار در مدرسه یا خیابان یا داشتن رفتار خونسرد در میان دوستان،‌ بسیاری از تجربیات روزانه كودك را تشكیل می‌دهد. خواهر و برادر نزدیكی بیشتری با محیط اجتماعی‌ دارند كه بچه‌ها در اغلب اوقات روز آن را تجربه می‌كنند. به همین دلیل می توانند همدلانه تر برخورد کرده و انتقال دهنده های موثرتری در زمینه یادگیری مفاهیم و مهارت ها باشند .

این موضوع به ویژه زمانی که افراد استقلال بیشتری یافته و الگوهایی غیر از پدر و مادر را اختیار می کنند مهم تر می شود . در این سنین فرزندان بسیار از محیط اجتماعی تاثیر پذیر می شوند و اگر خواهر و برادری صمیمی داشته باشند این تاثیر گذاری می تواند به دلیل هم خانواده بودن مطلوب تر باشد .

درك بهتر از این كه چگونه خواهر و برادر از عوامل اجتماعی شدن دیگر فرزندان محسوب می‌شوند، می‌تواند به برخی سوال‌های مهم اجتماعی نظیر این‌كه چرا بعضی كودكان رفتارهای مخالف اصول اجتماع دارند، پاسخ دهد.

یكی از كارهای مهمی كه والدین می‌توانند به منظور افزایش اثرات مثبت خواهر یا برادر بزرگ‌تر انجام دهند، این است كه رابطه حمایتی میان خواهر و برادر را از دوران كودكی تقویت كنند.

مطالعات زیادی انجام شده كه نشان می‌دهد كودكان و نوجوانان چگونه رفتارهای بد و نامطلوب مانند سیگار كشیدن، مصرف و دیگر اعمال مجرمانه را از خواهر یا برادر بزرگ‌تر می‌آموزند؛ همان‌گونه كه این رفتارها را در معاشرت با دوستان ناباب تكرار می‌كنند.

یكی از كارهای مهمی كه والدین می‌توانند به منظور افزایش اثرات مثبت خواهر یا برادر بزرگ‌تر انجام دهند، این است كه رابطه حمایتی میان خواهر و برادر را از دوران كودكی تقویت كنند. در صورتی که والدین از همان ابتدا روحیه رقابت و یا حسادت و یا خصومت را ناآگاهانه در میان فرزندان ترویج کنند این روابط نه تنها تاثیر گذار نبوده بلکه می تواند باعث دفع آنها از یکدیگر نیز بشود .

اگر به فرزندانمان یاد دهیم که به بزرگتر احترام بگذارند و با کوچکتر مهربان باشند و خود نیز احترام در روابط با آنها را حفظ نماییم، روابط صمیمانه ای در میان آنها برقرار می شود که هر دو طرف میتوانند از آن لذت ببرند .  طی مطالعات انجام شده محققان به این نتیجه رسیده‌اند كه اگر ارتباط كودك با خواهر و برادرش از جنبه‌های مثبت آغاز شود، احتمال ادامه این رابطه مثبت بیشتر است در این میان متغیرهایی مانند سن و جنسیت تفاوت زیادی در نتیجه ارتباط ایجاد نمی‌كند.

تك فرزند‌ها لزوما نسبت به كودكانی كه دارای خواهر و برادرند، شایستگی‌های اجتماعی كمتری ندارند و احتمال یادگیری مهارت‌های اجتماعی از محیط بیرون و دوستان،‌ بیشتر از كودكانی است كه دارای خواهر و برادر هستند.

مترجم: آتنا حسن‌آبادی  - جام جم آنلاین

منبع: Physorg

تنظیم و تغییر : کهتری

با مجموعه صحبت های استاد دهنوی در مورد تربیت فرزند در بانک صوت تبیان همراه شوید .

مقالات مرتبط 

مهد کودک مادر دوم نیست

مثل گل بویش کنید

وقتی والدین خطرناک می شوند

فقط مال من باش

پچ پچ های دوستانه و آموزنده

مدیریت حل بحران بین فرزندان

کوچولوی ما خوش آمدی

تو با من دوست میشی؟

یعقوب چرا آواره شد؟

ارتباط فرزندان با یکدیگر درخانواده

زندگی با دوستان خیالی

چه كنیم كه فرزندانمان یكدیگر را دوست داشته باشند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.