تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از تکنولوژی هایی که بشر با پیشرفت علم به آنها دست پیدا می کند، مانند چاقوی تیزی است که هم می توانند مفید باشند و هم آسیب رسان.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از تیله بازی تا همراه اول


اوایل کودکی این کار والدین را برای چند لحظه ای از اذیت های کودک رها می کند اما با گذشت مدت زمان اندکی، کودک روز به روز به تلفن همراه علاقه نشان میدهد و وابسته آن می شود. تاجایی که بیشتر والدین ، وقتی فرزندشان به  10 تا 14 سالگی می رسد از اینکه کودکان شان به تلفن همراه وابستگی پیدا کرده است، نگران می شوند.


تیله بازی

بسیاری از تکنولوژی هایی که بشر با پیشرفت علم به آنها دست پیدا می کند، مانند چاقوی تیزی است که هم می توانند مفید باشند و هم آسیب رسان. تلفن همراه هم از این قاعده مستثنا نیست، اگرچه باید اعتراف کرد امروزه بدون استفاده از تلفن همراه بسیاری از کارها به کندی انجام می شود، اما باید دانست که استفاده بیش از حد از تلفن همراه آسیب های فراوانی را برای سلامتی فرد به وجود خواهد آورد.

متاسفانه امروزه والدین به راحتی تلفن همراه خود را در اختیار نوجوان، کودک و حتی نوزاد خود قرار می دهند تا با آن بازی کنند و یا با پخش آهنگ، نوزاد خود را آرام نمایند.

اوایل کودکی این کار والدین را برای چند لحظه ای از اذیت های کودک رها می کند اما با گذشت مدت زمان اندکی، کودک روز به روز به تلفن همراه علاقه نشان میدهد و وابسته آن می شود. تاجایی که بیشتر والدین ، وقتی فرزندشان به  10 تا 14 سالگی می رسد از اینکه کودکان شان به تلفن همراه وابستگی پیدا کرده است، نگران می شوند.

این روزها اغلب کودکان به تلفن همراه وابستگی شدیدی پیدا کرده اند به گونه ای که بیشتر کودکان تلفن همراه شخصی دارند. اگرچه پیشرفت فناوری دارای مزیت های فراوانی است اما عادت کردن کودکان به وسایلی مانند تلفن همراه پیامدهای ناگواری به همراه دارد. نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد، اعتیاد کودکان به تلفن همراه بر روابط اجتماعی آن ها لطمه می زند. اکثر کودکان یا مشغول ارسال پیامک هستند یا با آن بازی می کنند یا موسیقی گوش می دهند؛ اگر این روند ادامه پیدا کند، کودکان قادر به برقراری رابطه با دیگران و حفظ آن نخواهند بود.

آثار مخرب استفاده از تلفن همراه در کودکان

بلوغ زودرس: استفاده زیاد تلفن همراه، تماشای تلویزیون، اینترنت و... می تواند منجر به بلوغ زودرس کودک شود. کودکان از سن پایین به موضوعات مربوط به بزرگسالان توجه می کنند.

به زندگی بی تحرک عادت می کنند: بسیاری از کودکانی که والدین آن ها نظارت دقیقی بر استفاده آنها از تلفن همراه ندارند، دچار وابستگی شدید به تلفن همراه یا دچار اعتیاد به آن می شوند. آنها بیشتر وقت خود را صرف استفاده از موبایل می کنند و به جای بازی با دوستان و هم سن و سال های خود و تحرک و فعالیت های بدنی، گوشه ای می نشینند و وقت خود را صرف بازی های تلفن همراه و یا گوش دادن به موسیقی می کنند. بی تحرکی و چاقی از بزرگ ترین مشکلاتی است که کودکان امروزی با آن دست به گریبانند.

ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران:  کودکانی که تنها و به دور از جمع هم سن های خود، بیشتر وقت خود را صرف بازی های تلفن همراه می کنند، روش های برقراری ارتباط با دیگران را کمتر تجربه می کنند و معمولا تنهایی را ترجیح می دهند و در آینده در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران دچار مشکل می شوند.

اگر تمام ساعت روز در منزل به صفحه تلفن همراه تان خیره می شوید، کودکان این امر را یک عادت قابل قبول تلقی می کنند.اگر می خواهید کودکتان کمتر از تلفن همراه استفاده کند بهتر است سر میز یا زمانی که با وی وقت می گذرانید از تلفن همراه استفاده نکنید

افسردگی و اضطراب در کودکان:  خطر بروز افسردگی و اضطراب در کودکانی که بیشتر وقت خود را با موبایل سپری می کنند، بسیار بیشتر از دیگر کودکان می باشد. این افسردگی و اضطراب، هم می تواند ناشی از تاثیر اشعه آن بر عملکرد مغز کودکان باشد و هم در اثر عدم معاشرت و برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران.

تحریک پذیری: کودکانی که بیشتر از حد از تلفن همراه استفاده می کنند بیشتر تحریک پذیر هستند و دچار کاهش اعتماد به نفس می شوند. مشکلات بینایی هم در آنها بیشتر رخ می دهد.

خشونت بیش از حد: بسیاری از بازی های ویدئویی خشن است و بر روند رشد ذهنی کودکان تأثیر منفی می گذارد، پس روی بازی هایی که کودکان انتخاب می کنند، کنترل داشته باشید.

دیگر آسیبهای جسمی و روحی و روانی استفاده بیش از حد از تلفن همراه عبارتند از:

- گوشه گیری و انزوا و بروز افسردگی در نوجوانان و جوانان

- بروز رفتارهای عصبی و غیرمتعادل

- تپش قلب و بی اشتهایی و یا کم اشتهایی و رنجور شدن جسم

- بی میلی به امر تحصیل و فعالیت های ورزشی

- عدم تمایل و یا کم رغبتی به انجام واجبات و حضور در مجامع علمی و مذهبی

- بیخوابی و کاهش مطالعات درسی و غیردرسی و بروز افت تحصیلی

- انتخاب لباس و آرایش ظاهری به سبک های نامأنوس و ناهنجار

- گرایش به سیگار، موادمخدر و کاهش انگیزه برای کار و تلاش و تشکیل خانواده در جوانان

اما چگونه می توان مانع از این روند مخرب شد؟

خود والدین کمتر از تلفن همراه استفاده کنند: این روزها، بیشتر والدین از اینکه کودکان 10 تا 14 ساله شان به تلفن همراه وابستگی پیدا کرده اند، نگرانند. کودک پس از مشاهده استفاده بیش از حد والدین از تلفن همراه به این ابزار اعتیاد پیدا می کند. بنابراین بهتر است تا دیر نشده در رفتار خود تجدید نظر کنید.

کودک و تلفن

وقت بیشتری با کودکان صرف کنید: اگر تمام ساعت روز در منزل به صفحه تلفن همراه تان خیره می شوید، کودکان این امر را یک عادت قابل قبول تلقی می کنند.اگر می خواهید کودکتان کمتر از تلفن همراه استفاده کند بهتر است سر میز یا زمانی که با وی وقت می گذرانید از تلفن همراه استفاده نکنید.

کودکان را سرگرم فعالیت های دیگر کنید: نوجوانان و جوانان برای پر کردن اوقات فراغت با ورزش یا مهارت آموزی و استفاده از کلاس های  کامپیوتر، دوره های فنی، زبان و... تشویق و ترغیب کنید و یا آنکه جهت پیاده روی، دوچرخه سواری و استفاده از پارک ها و برنامه های فرهنگسراها برنامه ریزی کنید.

از آنها بخواهید به جای انجام بازی های تلفن همراه یا وسایل الکترونیکی دیگر، فعالیت هایی مانند شنا، دفاع شخصی، تنیس، ژیمناستیک و... را انتخاب کنند.

محدودیت ایجاد کنید: از آنجا که بازی های رایانه ای وسوسه انگیز و پرکشش است به آنها اجازه بازی بدهید اما برای این کار زمان محدودی را تعیین و ساعت را کوک کنید و قبل از اتمام زمان، به آنها یادآوری کنید که به زودی وقت تعیین شده فرا می رسد. پس از اتمام زمان به آنها چند دقیقه برای ذخیره کردن بازی فرصت بدهید.

وقت مناسب: برای هر کاری زمان مناسب وجود دارد. درست است که کودکان ما به این گونه وسایل علاقه دارند اما این وظیفه ما والدین است که آنها را به انجام فعالیت های دیگر تشویق کنیم. پس با راهنمایی درست می توان بین زندگی واقعی و مجازی تعادل به وجود آورد.

نظارت داشته باشید:  هرچند وقت یکبار با حضور فرزندانمان از آنها بخواهیم که محتوای تلفن همراه، فایل های رایانه ای، سی دی های فیلم و بازی را برای ما نشان داده و توضیح دهند.بدین طریق می توانید از برخی از معضلات فرهنگی و اخلاقی از تلفن همراه ساده و بدون بلوتوث و دوربین ممانعت کنید.

از متخصصان کمک بگیرید: در صورت بروز مشکلات روحی و روانی از مشاوران و پزشکان کمک بگیرید.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:خراسان نیوز/افکار نیوز

مطالب مرتبط:

فرزندی بدون خطا

محرکی برای هوش کودک

دوربین مخفی‌های شیرین

اول خودت را اصلاح کن!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.